היסטוריה

מי כתב את ספר החינוך?

מיהו "איש לוי ברצלוני", לצורך מה כתב את ספרו ומדוע הצניע את שמו?

  • כ"ב אייר התשע"ד
ספר החינוך | איש לוי ברצלוני | רבי אהרן הלוי הרא"הספר החינוך | איש לוי ברצלוני | רבי אהרן הלוי הרא"ה
אא

השנה: המאה הי"ג. המקום: ברצלונה, ספרד. היתכנות: רבי אהרן הלוי - הרא"ה.

זהות המחבר - בגדר תעלומה

"אמרתי, במה אתרצה לבוא ולשרת לפני הגיבורים. אענה אף אני חלקי, ואסדר תרי"ג מצוות על דרך הסדרים, אולי יתעוררו בהן הנערים, ישתעשעו בהן בשבתות ובחגים, וישובו מהשתגע ברחוב הערים, לאור באור החיים, איש את רעהו הילדים רכים, ישאלו: מצוות שבת זו כמה, ומלאה הארץ דעת ומזמה".

מילים מפורסמות אלו מוצאות את כל מי שמתחיל ללמוד בספר המפורסם 'ספר החינוך'. כשהוא רואה את ענוותנותו של הרב המחבר, שסבור כי היחידים שימצאו עניין בספרו, הם נערים המשתובבים ברחובות בעצם יום השבת.

מסתבר שזהותו של המחבר הגאוני הזה, שמאז שכתב את חיבורו, נכתבו עשרות חיבורים לפרשו ולהעמיק בדבריו, נותרה בגדר תעלומה רבתי, הידועה לכל הבא בשדה הספר.

כל מה שידוע לנו כיום שהספר נתחבר בספרד, במאה הי"ג, בידי תלמיד מופלג מבית מדרשו של רבינו הרמב"ן. התלמיד, לא הותיר שום רמז לזהותו מלבד הכינוי שהוא מכנה את עצמו בהקדמה "איש לוי ברצלוני". הדבר גרם למדפיסים לכתוב בשער הספר, שהמחבר הוא רבי אהרן הלוי מברצלונה הידוע, וכך מקובל לומר.

רבי אהרן ב"ר יוסף הלוי מברצלונה, הידוע בכינוי "הרא"ה", נולד למשפחת רבנים בברצלונה שבספרד במאה הי"ג. היה חברו של הרשב"א ובן עירו, ושניהם למדו תורה אצל רבינו יונה והרמב"ן. מאוחר יותר לימדו שניהם תורה בברצלונה, ושניהם היו רבותיהם של הריטב"א ושל אחרים מגדולי אותו דור.

הרא"ה חיבר ספרים רבים, ביניהם חידושים על הגמרא ועל הרי"ף - שרק חלקים מהם הגיעו לידינו - וכן השגות בשם 'בדק הבית' על ספרו הגדול של ידידו הרשב"א 'תורת הבית', עליהן השיב הרשב"א בחריפות בחיבור 'משמרת הבית'.

אך לייחוס ספר החינוך לרא"ה, אין כאמור כל בסיס, וקיימות נגד ייחוס זה טענות נכבדות. יש המייחסים את הספר לר' פינחס הלוי, אחיו הגדול ורבו של הרא"ה, אך נראה שהמחבר היה אחד מתלמידי הרשב"א. כך או כך, בני ישראל, נביאים בני נביאים, קיבלו את האמת ממי שאמרה, ולמרות שהתעלומה לא נפשטה, שפתותיו דובבות בכל עת. 

 

מניין המצוות של הרמב"ם

ספר החינוך מונה את תרי"ג המצוות. זהו אינו החיבור הראשון שמונה את המצוות. קדמו לו ספר מצוות גדול, ספר מצוות קטן, ספר המצוות לרמב"ם, ועוד. ספר החינוך מתבסס בעיקר על מניין המצוות של הרמב"ם.

בניגוד לספרים אחרים שמונים את מצוות התורה, ספר החינוך אינו מסתפק רק במניין המצוות עצמו, אלא מספק מידע נוסף על כל מצווה ומצווה: היכן מופיעה המצווה בתורה, היכן היא מופיעה בדברי חז"ל ואיך בדיוק מקיימים אותה; מהם הטעמים למצווה; דינים שונים ששייכים למצווה; על מי בדיוק חלה המצווה ומתי היא חלה, כמו גם האם מדובר בציווי רק לזמן שבית המקדש היה קיים, או גם לאחר חורבנו; וכן העונש שבו מתחייב מי שעובר על המצווה.

רוצים לדעת עוד אודות ספר החינוך? לחצו כאן.

נהניתם מהכתבה? למדתם משהו חדש? ספרו לנו על כך בתגובות, ואל תשכחו לדרג את הכתבה.

תגיות:תעלומות יהודיותספר החינוך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה