היסטוריה

מה לגמרא ולספריית הנסיך?

למי בבית המלוכה הבריטי יש צורך בש"ס גמרות בומברג שלם ומפואר, וכיצד הוא נותר בשלמות?

  • כ"ב אייר התשע"ד
אא

השנה: רפ"ג לערך. המקום: ווסט מיניסטר, אנגליה.

ג'ק לונצ'ר לא האמין למראה עיניו. סוחר היהלומים שברשותו אחד מאוספי הספרים היהודיים הגדולים בעולם, לא ציפה לראות גמרא מסכת כתובות מונחת בתצוגת ספרים של כנסיית ווסט מיניסטר, הכנסייה הרשמית של בני משפחת המלוכה הבריטית. למראה התעניינותו, הכניס אותו אוצר התערוכה לחדר צדדי בו נגלה לעיניו של לונצ'ר סט מושלם של ש"ס בומברג שנראה כאילו יצא זה עתה ממכבש הדפוס.

מהדורת בומברג היא 'ש"ס החתנים' האולטימטיבי. מהדורת הדפוס הראשונה, היקרה, ויש אומרים גם האיכותית ביותר של הש"ס. אספנים משלמים הון עתק עבור מסכתות בודדות ממהדורה זו, שלרוב מגיעות במצב קרוע ובלוי. והנה כאן סט שלם חדש, ישר מהאריזה.

לונצ'ר לא חשך במאמצים כדי לרכוש מהספרייה את הש"ס, ובמקביל ניסה לברר איך קרה שהוא התגלגל למשפחת המלוכה הבריטית. התשובה המפתיעה היא זאת:

אבי-אבות משפחת המלוכה האנגלית היה הנרי טודור, המכונה הנרי השמיני. הלה היה טיפוס עצמאי שהתנגש לעיתים עם האפיפיור בשאלות דתיות שונות. באחד הימים התגלעה מחלוקת בשאלה מסוימת, ויועצי המלך אמרו לו שתשובה לשאלה כזאת יכולים לספק רק היהודים. דא עקא שבאותם ימים, לא היה אפילו יהודי אחד לרפואה בכל אנגליה, לאחר שהללו גורשו מתחומי הממלכה בידי אחד מקודמיו של הנרי. בצר לו, הזמין אפוא המלך מהדורת ש"ס שיצאה זה עתה ממכבש הדפוס של דניאל בומברג, בתקווה ששם יימצא פתרון לשאלותיו.

מאחר והמצאת ש"ס שוטנשטיין הייתה עדיין נחלת העתיד הרחוק, התאכזב המלך לגלות שלא הוא ולא יועציו, מצליחים להבין בש"ס דבר וחצי דבר. הש"ס נשלח אפוא לאפסון בספריית ווסט מיניסטר, ומאחר ולימוד הדף היומי אינו חלק מהלו"ז של בית המלוכה הבריטי, לא פלא שהמהדורה נותרה שמורה להפליא.

לא בקלות הצליח לונצר לחלץ את הש"ס ממקומו, אבל בסופו של דבר עלה בידו לשכנע את האחראים על הספרייה כי מקומו הטבעי של ש"ס הוא על הסטנדר ולא מאחורי חלון תצוגה בספרייתו של נסיך שהוויות אביי ורבא הן הדבר האחרון שעולה בדעתו. 

תגיות:גמראתעלומות יהודיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה