היסטוריה

מי הניח לגאון מווילנה תפילין?

כעשרים שנה לאחר פטירתו צויר הדיוקן הידוע כתמונת הגאון מווילנא, וכעבור עוד כשלושים שנה נוספו גם תפילין לציור

  • כ"ב אייר התשע"ד
אא

הגאון רבי אליהו מווילנא נודע עוד בחייו בגדלותו העצומה בכל העולם היהודי. כבר בצעירותו שחו אודותיו בהתפעלות בבתי ליטא ופולין ואין פלא שחשקה נפשם של רבים שדמות דיוקנו תתנוסס בביתם. עוד יותר התחזק העניין לאחר פטירתו, וסוחרים זריזים ניצלו עובדה זו והפיצו את דמותו בגרסאות שונות. כיום יש כ-12 דיוקנאות המיוחסים כולן לגאון מווילנא, רובם ככולם פרי הדמיון ואין להם כל בסיס.

התמונה המפורסמת ביותר היא זו שבה נראה הגר"א כשהוא עטור טלית ותפילין, מחזיק בידו האחת ספר ובידו השנייה קולמוס בו הוא כותב את חידושיו. כדי להעניק לדיוקן אמינות, נוסף לו כיתוב: תמונה נכונה ואמתית זאת, לקוחה מהתמונה הנערכה והנעשית בהשתדלות עמל רב, ע"י הגבירה י"א אוצרה מרת מרים מאנטאווע נ"ע, נכדת הגר"א, וכזו נמצא גם היום בבית משפחת ווילנער, נכדי הגר"א ז"ל.

למעשה מדובר בוודאות בתמונה לא מקורית, לא נכונה ולא אמיתית. תמונה אחת של הגר"א פורסמה בחיי חיותו, אך היא מטושטשת ובה הוא נראה עם זקן ארוך מאוד ונטול תפילין וטלית. בשנת תק"פ, יותר מעשרים שנה לאחר פטירת הגר"א, צייר אמן פולני בשם ג'וזף גלוסקי את הגאון בציור שמן אומנותי כשהוא לבוש בלבוש רבני מפואר, חבוש בכובע רבני גבוה, זקנו רבוע ומסודר והוא נטול פיאות. בידו השמאלית מחזיק הגאון ספר ובימינו קולמוס. התמונה נמכרה והופצה בידי מזמינה היהודי וברור שאין לה ולא כלום עם דיוקנו האמיתי של הגר"א.

תמונה זו הועתקה בווריאציות שונות עד שחמישים שנה אחר כך הועתקה בצורה גסה, כאשר הפעם נוספו לגאון תפילין וטלית אותה הלביש הצייר מעל הלבוש הרבני המפואר. במקום המצנפת הרבנית המסובכת לציור, הסתפק הצייר חסר הכישרון בכיפת ענק. ציור זה הוא שהפך להיות הנפוץ ביותר, אף שכאמור הוא מתבסס על ציור של גוי פולני שצייר אותו מהדמיון עשרים שנה לאחר פטירתו של הגר"א. למעשה אם כן, לגאון מווילנא אין כל דיוקן מוסמך ממנו ניתן לראות את זיו פניו.

תגיות:הגאון מווילנאתעלומות יהודיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה