היסטוריה

היכן נולד הבעל שם טוב?

העיירה אוקופ שמפורסמת כמקום לידת הבעש"ט מתבררת כלא קיימת

  • כ"א אייר התשע"ד
אא

השנה: תק"כ. המקום: ערבות אוקראינה. היתכנות: שינוי שם.

כמעט כל פרט בתולדות חייו של מרן הבעל שם טוב זי"ע, נתון לדיון בין כותבי תולדות תנועת החסידות, עד כדי כך שגם זיהוי עיר הולדתו נתון לוויכוח. אמנם שם הכפר בו נולד הבעש"ט מצוין וידוע לכול, אך לא ברור היכן הכפר הזה נמצא.

בתחילת הספר 'שבחי הבעל שם טוב' נכתב כי משפחתו של הבעש"ט התגוררה במדינת וואלחי סמוך לגבול בעיירה ששמה אוקופ. בכפר הזה נולד הבעש"ט והתייתם מהוריו. טרם פטירת אביו רבי אליעזר הותיר צוואה ביד בנו: "רואה אני שאתה תאיר נרי. אמנם אני לא זכיתי לגדל אותך. אבל אהובי בני, זכור תזכור כל ימיך שהשם איתך, על כן אל תירא משום נברא בעולם, רק מהשי"ת לבדו".

לאחר פטירת הוריו ריחמו עליו בני העיירה אוקופ, והוא נמסר למלמד התינוקות של העיירה שיהיה לו כאפוטרופוס. לאחר זמן נעשה עוזר למלמד – ריש דוכנא שמתפקידו להביא את הילדים ל'חדר' ולהשיבם לבתיהם. תפקיד זה מילא באמונה, והילדים הרכים שהופקדו בידו נהנו ממנו.

לאחר מכן נעשה לשומר בית המדרש. אז יכול היה להתבודד בלילות מעין כול, ולעלות במעלות הקדושה והטהרה. באותה עת גר בעיירה קטנה איש פלא מן הצדיקים הנסתרים ושמו רבי אדם בעל שם. ברשותו היו כתבים מלאי סתרי תורה שמצאם במערה, וקודם פטירתו ציווה לבנו כי עליו להביא את הכתבים לנער אחד בשם ישראל בן רבי אליעזר מאוקופ.

לאחר שבנו של רבי אדם עקב אחרי הנער בבית המדרש, הגיע למסקנה כי אליו התכוון אביו. הכתבים נמסרו לרבי ישראל, שיחד עם בנו של רבי אדם בע"ש למד מהכתבים.

אך עקב מקרה נורא הלך הנער הצעיר לעולמו, ור' ישראל החליט לצאת מהעיר ונדד מעירו לערים אחרות באוקראינה עד שבסופו של דבר התגורר בערים טלוסט ובמז'בוז', שם הלך לעולמו.

אך כל בר בי רב יודע היכן מצויה מז'בוז' ורבים ביקרו בה. כך גם טלוסט היא עיר מפורסמת על גבול גליציה, אך היכן הוא כפר זה ששמו אוקופ?

שמו של הכפר לא הופיע, לא קודם ולא אחר כך, בשום מקור אחר. הוא כמעט ואינו מופיע במפות של המדינות והארצות בהן פעל הבעש"ט, עד שהיו במסורת החסידות שאמרו שאוקופ אינו אלא ראשי תיבות: "איש קדוש ועושה פלא", ונקראת כך על שם הבעל שם טוב.

מספר לא מועט של מקומות הוצעו כזיהוי אפשרי לכפר הולדתו. בין היתר הוצעו יישובים שונים בשם אוקופי הנמצאים במזרח אוקראינה, ועוד.

לפי מסורת יהודי קולומיא נמצא היה הכפר סמוך לעיר עד שאט אט ברבות הימים היה לחלק מהעיר עצמה, ולימים חרב ועליו הוקם אזור בית הקברות היהודי של העיר קולומיא. שטח בית הקברות חרב בזמן הנאצים ימ"ש, שעקרו את כל מצבותיו, והיום משמש כל השטח כפארק של העיר.

'אוקופי' פירושו באוקראינית 'תעלת מים'. לכן, כמעט כל מקום המוקף בתעלת מים עשוי להתכנות 'אוקופי'. זו גם הצעתו של הרב יוסף לוויענשטיין אב"ד סערצק כפי שצוטטה בכתב העת 'נחלת צבי' י"ד, ולפיה המדובר בשכונה או אזור בעיר טלוסט המוקפים תעלת מים או חומה. ישנה מסורת דומה שנמסרה על ידי אדמור"י חב"ד, וכ"ק האדמו"ר מליובאוויטש זי"ע ציין פירוש זה באחד מכתביו.

יש הטוענים שאוקופ הוא יישוב על גדות הדנייסטר, מצפון לגבול המפריד בין מולדביה ופודוליה, הוא נוסד בתנ"ב כבסיס להגנה מהתורכים ששלטו במולדובה. הוא מצוי על נהר הדנייסטר, שהיווה גבול בין נסיכות מולדובה לפולין ועם הזמן היה ליישוב אזרחי.

תומכים בזיהוי פרטי המקום, כפי שהם מתוארים ב'שבחי הבעל שם טוב' ובמקורות אחרים: אזור לידתו של הבעל שם טוב מצוי על-פי 'שבחי הבעל שם טוב' (מעשה א') על גבול מחוז וואלחאיי, וכפי שהייתה קרויה כך בזמנה ארץ הרומנים כולה, החופפת את אזור מולדובה וגבולותיה. כן מוזכר כי הכפר מצוי על גדות הדנייסטר, מה שגם מצביע על הזיהוי הנדון. 

תגיות:תעלומות יהודיותהבעל שם טוב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה