מדע לילדים

מתי המציאו את העט?

מתי עברו מכתיבה בנוצה לכתיבה בעט נובע, מה ההבדל בין עט נובע לעט כדורי, ומתי נוסדה חברת העטים הראשונה? וגם: מהם היתרונות של סוגי העט השונים?

אא

מה עשו בימי קדם כאשר רצו לכתוב דבר מה? נטלו אזמל (כלי שבו חורצים סימנים) ולוח וחורטים. אחר כך השתכללו והיו משתמשים בנוצות. טובלים אותן בדיו וכך היה רושמים את הנחוץ (ראיתם פעם כיצד כותב סופר תפילין ומזוזות?) . בהמשך היו גם עטי ציפורן שגם אותם היו טובלים בדיו.

אתם יכולים לתאר לעצמכם שהכתיבה בדרכים הללו לא הייתה פשוטה ונכון יותר לומר מכבידה ומסובכת. אם לוקחים בחשבון את הצורך לשאת לכל מקום את הכלי שהכיל את הדיו- הקסת, אפשר להבין שהפעולה הזו לא הייתה פשוטה. לכן חיפשו כלים אחרים או שיכלול של הכלים הקיימים כדי להקל על הכתיבה. ננסה לעקוב על גלגוליו של העט.

עט נובע

כבר הזכרנו את האזמל הראשוני והנוצה והציפורן שבאו בעקבותיו.  בכדי לעשות  את הכתיבה בעטים אלה שדרשו טבילה בדיו בתכיפות גדולה לקלה יותר, חיפשו דרך חכמה לאחסן את הדיו בתוך העטים. את הפתרון המוצלח המציאו לפני כמאתיים שנה- בדמותו של העט הנובע, שהומצא בארצות הברית. העט הנובע מהסוג המשובח הוא בעל ציפורן זהב עם חוד מצופה באירידיום. בגלל חוד האירידיום הקשה והחלק הציפורן איננה משפשפת את הנייר וכתיבתה היא חלקה וברורה. מה שייחד אותו היה מיכל פנימי שאליו נשאב הדיו באמצעות משאבה קטנטונת שהורכבה בראש העט והופעלה בלחיצת כפתור. יש עטים נובעים, אשר מיכל הדיו שבתוכם אינו אלא שקית גומי. על ידי הרמת מנוף קטן נדחף מתוכה האוויר, ובשעת שחרור המנוף מתיישרת השקית ושואבת לתוכה את הדיו. עטים נובעים אחרים מצוידים בבוכנה שעל ידי לחיצה עליה והרפיה ממנה פעמים אחדות בזו אחר זו נשאבת הדיו לתוך המיכל.

הכתיבה בעטים נובעים דמתה לזו של כלי הכתיבה שקדמו להם. הם שמרו
על האפשרויות של רישום בעובי רצוי, בגוונים שונים ובמידת הלחץ האישית על מכשיר הכתיבה. אבל סבלו גם מחסרון גדול של הפרעות בכמויות דיו,
כתמים, התייבשויות ודומיהם.

לפני כמאה שנה הצליחו לפתח עטים נובעים שמאפשרים שפיעת דיו יציבה,
כתיבה נקייה וחלקה ושימוש נוח לאורך זמן. את התוצאה הזו השיגו כשהצליחו לייצר דיו בהרכב מאוזן של החומרים שהוא מכיל, שיתאים לשימוש על מוצרים, כמו: נייר, מתכת, גומי ובתנאים  שונים.

עט כדורי

בגלל חסרונות העט הנובע השקיעו שוב מחשבה רבה כדי לייצר עט שיפתור את בעיית הדיו. לפני יותר משישים שנה פיתחו את העט הכדורי ואחר כך החלו לייצר אותו במפעלים. העט הכדורי הוא העט הנפוץ ביותר בזמננו ומוכר לנו בצורותיו השונות שמבוססות על אותו עיקרון.

בקצהו של העט קבוע כדור פלדה זעיר. בעטים יוקרתיים עשוי הכדור הקטן מאבן ספיר. את מרכז הכדור מקיף חרוט מתכת שאליו מחוברת צינורית שמכילה דיו. (כל מי שבחן אי פעם את מבנה העט שבידו או פתח אותו והציץ פנימה, מכיר את המילוי שלו.) תנועת הכדור חופשית וכתוצאה מהחיכוך שלו בנייר שעל פניו הוא נע, הוא מסתובב ומורח שכבת דיו על פני הניר מהצד האחד ונרטב בדיו מהצד הנגדי הפונה אל צינורית הדיו. מילוי הדיו משתנה בהתאם לסוגי העטים. יש עטים כדוריים שבהם דיו סמיך ועטים בעלי דיו נוזלי יותר בעלי 'חוד מחט' או 'רולר בול'.

יתרונות  העט הכדורי הם: מחירו הזול, משך עבודה ארוך מאוד (עד כ- 5000 מטר קו רציף), החלפה נוחה של המילוי, אמינות פעולה (אינו נוזל בתנאי טמפרטורה רגילים), אחידות בכתיבה גם לקראת סוף חיי העט, מהירות ייבוש גבוהה.

כלי כתיבה חדשניים

לאחר המעבר ההמוני לעטים כדוריים הגיעו גם עטי הטוש, לפני כשלושים שנה. אחר כך החל גם המחשב לתפוס בכורה. בתחומים רבים משמשת ההקלדה הממוחשבת כתחליף מקובל לכתיבה ביד. כיום משתמשים גם בעט להפעלת מחשב כף יד. העט להפעלת מחשב כף יד ולכתיבה בו הוא מוט מתכתי בעל קצה כהה במקצת מפלסטיק או מוט קטן מפלסטיק. באמצעות העט מפעילים לחץ נקודתי על מסך המחשב כף יד.

חוזרים לעט נובע

רבים חיבבו את השימוש בעט הנובע בגלל התוצאות הנעימות לעין של הכתיבה בו ובשל האפשרות להבעה אישית יותר באמצעותו.  לא מעט אנשים נהנו מתחושת המגע הקל והחלק של הציפורן עם הנייר ואפילו מהרחש האופייני שהתלווה לכתיבה בעט מהסוג הזה. בשנים האחרונות, דווקא כאשר העטים הכדוריים הם נחלת הכלל ובהישג יד של כל דורש וכולם מכירים בנוחות השימוש בהם, ולאחר שעטי הטוש אמרו את שלהם, וההדפסה הממוחשבת נעשתה נפוצה ביותר, החלו לגלות מחדש את יתרונות הכתיבה בעט הנובע כבעל יכולת לבטא תקשורת אישית בסגנון מקורי. הוא נחשב לאבזר יוקרתי ומחירו עשוי להגיע לעשרות אלפי דולרים. אספנים נהנים לצבור עטים רבים.

מעניין

המילוי הנכון של עט הנובע, השימוש והניקוי התקופתי חשובים מאד לשמירת שיווי המשקל בין כל המרכיבים שהוזכרו כאן. זהו תנאי הכרחי לתפקודו היעיל של העט.

חברות העטים הראשונות נוסדו בסוף המאה ה- 19 ובתחילת המאה ה- 20, בד"כ ע"י אנשים בעלי רקע בתכשיטנות.

תגיות:מדע לילדיםעט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה