פסח

גם לך מגיעה אתנחתא קצרה: צאי ממצרים

חמץ בכל פינה: ברצפה, בארונות, בבגדים, בשולחנות... לחוצה? הניה לוברבום מציעה לך להרפות ולתת לעצמך אתנחתא קצרה מעבודת הפרך. אחרי הכל, את אמורה בסוף לצאת ממצרים, לא?!

אא

חג הפסח כבר ממש בפתח, את מותשת עד כלות ולחוצה כמו שאף פעם לא היית. אז לכל מי שנלחצת (מי לא?!), שמאמינה בהרפיה ומוכנה לנסות – הכתבה מיועדת עבורה.  

אני מציעה לתרגל הרפיה פעמיים ביום, בוקר וערב, אך גם פעם ביום, 10-20 דקות, יועילו מאד. הורדת רמת המתח הגופנית משפיעה גם על הורדת המתח הנפשי, כי כשאנו לחוצים נפשית השרירים מתכווצים. אם נלמד להרפות את השרירים, גם נפשנו תירגע ותהיה לנו תחושה של רגיעה ונינוחות. כמו כן, תרגול הרפיה יעיל להפרעות שינה, ומי שנרדמת בקושי ושנתה בלתי נינוחה, תירדם ביתר קלות אם תתרגל הרפיה לפני השינה.

הרפיה מועילה להפגת עייפות. 10 דקות של הרפיה יכולות לתת תחושה של רענון גופני ונפשי. אם תלמדי להרפות את גופך ולהירגע, תחושי שליטה על הגוף, על מה שקורה סביבך, ועל ההתמודדות עם העול המוטל עלייך. כך תהיי הרבה יותר יעילה. לעתים את אמנם נותנת לעצמך מנוחה, אך מרוב לחץ ועייפות אינך נרדמת. את מרגישה חוסר שקט, מוחך נע מעניין לעניין, הדאגות והעול אינם מרפים ממך, ואינך מפיקה שום תועלת מהמנוחה. אולם, אם תשתמשי בהרפיה כמנוחה, תפיקי תועלת מירבית אפילו מכמה דקות של מנוחה.

ישנן שיטות הרפיה שונות. התרגיל שלפנייך הוא תרגיל בסיסי. לימדי אותו והשמיעי אותו לעצמך במחשבה. את יכולה גם להקליט אותו ולהשמיע לעצמך את הקלטת. כמו כן, ניתן לרכוש קלטות הרפיה בשיטות שונות. ההרפיה מתאימה לכולן, אינה דורשת השקעה, רק מספר דקות ביום, והתוצאות – מרשימות מאד.

* * *

שכבי כשידייך לצידי הגוף, או שבי בכורסא נוחה. זרועותייך על ברכייך ורגלייך רפויות. דאגי לחדר שקט אם אפשר. הימנעי מבגדים לוחצים. עצמי עיניים וקחי מספר נשימות עמוקות ואיטיות. עברי לנשימות רגועות ושקטות, כווצי את כפות הרגליים, מתחי והרפי. חושי רפיון ורגיעה בכפות רגלייך. כווצי את כל הרגל והרפי אותה לאט לאט. רפיון ורגיעה מתפשטים ברגלייך. כווצי את שרירי הבטן, הרגישי את המתח והרפי את השרירים. הרגישי רפיון ורגיעה.

הרפי את החלק העליון של הגוף. נשמי נשימה עמוקה ומשכי את הכתפיים אחורנית. הרפי את השרירים והרגישי שלווה ורגיעה בשרירי הכתפיים.

עברי אל הזרועות. כווצי אותן, קמצי אגרופים, הרגישי את המתח והרפי. כעת הזרועות רפויות לגמרי. על מנת להרפות את הצוואר והעורף, משכי את הסנטר כלפי מטה, מתחי והרפי. אז תחושי את הרפיון מתפשט בשרירי הצוואר והעורף.

התרכזי בשרירי הפנים, ועצמי עיניים בחוזקה. כווצי את שרירי הפנים, והרפי לאט-לאט. מחקי בדמיון את הקמטים מפנייך, והרגישי רפיון ורגיעה בשרירי הפנים.

ההרפיה עוברת עכשיו בכל גופך: פנים, בטן, כתפיים, ידיים ורגליים.

חושי גל של הרפיה השוטף אותך לגמרי מקצה הראש ועד לקצות אצבעות כפות רגלייך. הניחי לגל הזה לשטוף אותך שוב ושוב.

* * *

כדי להיכנס להרפיה יותר עמוקה, דמייני שאת נמצאת במקום שליו ורגוע, על שפת הים, או מקום אחר בטבע אותו את אוהבת. כעת יום אביבי נאה, רוח נעימה נושבת, עננים בודדים בשמים הכחולים, וציפורים מצייצות ממרחקים. האזיני לציוצי הציפורים.

את מריחה את הניחוח הנעים של המים. את חשה את ליטוף הרוח. את מודעת לאור השמש ולחמימותה. עוטפת אותך הרגשה של רוגע ושלווה. הניחי לעצמך להרגיש זאת כמה שאת רוצה וזקוקה.

כשתרצי לצאת מההרפיה, התחילי לספור מאחת עד חמש, ואחר כך אמרי לעצמך: "כאשר אפקח עיניים אהיה עירנית מאוד, ארגיש טוב, אהיה נינוחה ובמצב בריאותי מצויין", וכך, בעז"ה, אכן יהיה.

ככל שתחזרי על התרגיל ותתמידי בו, תגבר הרגשת ההרפיה. כשתהיי מיומנת, תוכלי לתרגל אותו גם בזמן העבודה והטיפול בילדים, לעצור לרגע אפילו בעמידה, תוך כדי שטיפת כלים, או כל פעולה אחרת - לתת לגופך להרפות למספר שניות, וכך תרגישי הרבה יותר משוחררת.

אם את נתקלת בקשיים, ייתכן וזה נובע מכך שאת מכריחה את עצמך להירגע. ההרפיה צריכה לבוא מאליה. הניחי לה להתרחש, היא צריכה "לקרות לך". אם בפעם הראשונה את מצליחה להרפות רק יד או רגל, גם זו התקדמות. בכל פעם כשתחזרי על התרגיל תגלי שזה יותר ויותר קל. ההרפיה תגזול ממך אולי מספר דקות ביום, אך זה שווה. את תיהני מיותר מרץ, יותר שלווה, יותר כוח רצון ויותר תחושת שליטה.

הרגל זה, של יצירת שלווה בעזרת ההרפיה, יביא לך ברכה רבה. כשאנחנו נינוחים, מוחנו משוחרר ורגוע, והכל פשוט 'הולך' ומצליח טוב יותר.

שיהיה לכולנו פסח רגוע ושליו! 

הניה לוברבום היא עו"ס קלינית, תרפיסטית מנהלת מגן​

תגיות:לחץפסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה