משלים מחכימים

כָּךְ נֶחְשַׂף הַגַּנָּב

"דְּעוּ לָכֶם, כִּי חֲמוֹרִי הוּא הַחֲמוֹר הַיָּשָׁר בְּיוֹתֵר!" הִכְרִיז יוֹאָב וְקוֹלוֹ הִתְגַּבֵּר, "לְעוֹלָם לֹא יִגַּע בְּמָה שֶׁאֵינוֹ שֶׁלּוֹ, וּלְעוֹלָם לֹא יִטֹּל מֵאַחֵר מַשֶּׁהוּ בִּשְׁבִילוֹ!"

| כ"ז שבט התשע"ד |
אא

כָּל אִכָּרֵי הַסְּבִיבָה יָדְעוּ וְהֵבִינוּ, כִּי חֲמוֹרוֹ שֶׁל יוֹאָב הוּא חֲמוֹר מְיֻחָד בְּמִינוֹ. יוֹאָב הָיָה מִסְתּוֹבֵב גֵּאֶה בְּעַצְמוֹ, עַל כִּי חֲמוֹרוֹ הִנּוֹ נֶאֱמָן מֵאֵין כְּמוֹתוֹ.

"אֵין כַּחֲמוֹרִי בְּכָל הַסְּבִיבָה!" אָמַר בְּלֹא מְעַט גַּאֲוָה, "חֲמוֹרִי יָשָׁר וְנֶאֱמָן, אֶת בְּעָלָיו מְכַבֵּד, וּלְשׁוּם עֲבוֹדָה אֵינוֹ מִתְנַגֵּד!"

"גַּם כַּאֲשֶׁר אֲנִי מַנִּיחַ לְפָנָיו קַשׁ מְיֻבָּשׁ, הוּא בִּכְלָל אֵינוֹ נִרְגָּשׁ וְנִרְעָשׁ. הוּא אוֹכֵל הַכֹּל בִּדְמָמָה, וְלֹא מוֹצִיא מִפִּיו אֲפִלּוּ נְעִירָה קַלָּה".

"חֲמוֹרִי אֵינוֹ מִתְרַעֵם, אֵינוֹ קוֹבֵל, וְכָל עֲבוֹדָה בְּרָצוֹן סוֹבֵל! הֶאָח, כַּמָּה טוֹב חֲמוֹרִי, כַּמָּה נָעִים גּוֹרָלִי".

כָּךְ הָיָה יוֹאָב מִסְתּוֹבֵב יוֹמָם וָלַיְלָה, בְּלִוְיַת חֲמוֹרוֹ הַנּוֹדָע לִתְהִלָּה. וְכָל הָאִכָּרִים הָיוּ מַבִּיטִים בּוֹ בְּקִנְאָה, מְהוּלָה בְּלֹא מְעַט הַעֲרָצָה. "אֲהָהּ", הִרְהֲרוּ, "חֲבָל שֶׁגַּם לָנוּ אֵין חֲמוֹר כַּחֲמוֹרוֹ שֶׁל יוֹאָב, כֹּה נֶאֱמָן, מָסוּר וְנֶאֱהָב".

"דְּעוּ לָכֶם, כִּי חֲמוֹרִי הוּא הַחֲמוֹר הַיָּשָׁר בְּיוֹתֵר!" הִכְרִיז יוֹאָב וְקוֹלוֹ הִתְגַּבֵּר, "לְעוֹלָם לֹא יִגַּע בְּמָה שֶׁאֵינוֹ שֶׁלּוֹ, וּלְעוֹלָם לֹא יִטֹּל מֵאַחֵר מַשֶּׁהוּ בִּשְׁבִילוֹ!"

אִישׁ לֹא יָדַע כִּי חֲמוֹרוֹ שֶׁל יוֹאָב כְּלָל אֵינוֹ צַדִּיק וְתָם, אֶלָּא הֲרֵיהוּ חֲמוֹר עַרְמוּמִי וּמְתֻחְכָּם, כִּי בְּכָל לַיְלָה הָיָה הַחֲמוֹר קָם מִשְּׁנָתוֹ, וְאֶל שְׂדוֹת הַיָּרָק צוֹעֵד לְאִטּוֹ. שָׁם הָיָה זוֹלֵל מִן הַיְּרָקוֹת בְּתַאֲוָה, וּבְשֶׁקֶט בְּשֶׁקֶט חוֹזֵר אֶל הָאֻרְוָה. וּבְכָל בֹּקֶר הָיָה מַעֲמִיד פְּנֵי תָּם, כְּאִלּוּ כָּל הַלַּיְלָה שְׁנַת יְשָׁרִים הוּא יָשַׁן...

וְהִנֵּה בְּיוֹם מִן הַיָּמִים הֶחְלִיט יוֹאָב לְהַעֲנִיק מַתָּנָה, לַחֲמוֹרוֹ הַנַּעֲרָץ – לָתֵת תְּשׁוּרָה נָאָה. הוּא נִכְנַס לַחֲנוּת שֶׁבִּקְצֵה הַכְּפָר, וּבִקֵּשׁ מִן הַמּוֹכֵר מַשֶּׁהוּ נֶהְדָּר, אֵיזוֹ מִן מַתָּנָה נִפְלָאָה וּמְיֻחֶדֶת, שֶׁתַּדְגִּישׁ אֶת הַהַעֲרָצָה הָאוֹהֶדֶת.

הַמּוֹכֵר הַמְּנֻמְנָם מִהֵר לְחַפֵּשׂ עַל הַמַּדָּפִים, וּלְפֶתַע קוֹלוֹ הִרְעִים: "מָצָאתִי עֲבוּרְךָ מַתָּנָה מְיֻחֶדֶת, פַּעֲמוֹן וְעָלָיו חֲרוּטִים עֲלֵי כּוֹתֶרֶת! אֶמְכְּרֶנּוּ לְךָ בִּמְחִיר לֹא יָקָר, כֵּיוָן שֶׁהוּא מְיֹעָד לַחֲמוֹרְךָ הַנֶּהְדָּר!"

רָכַשׁ יוֹאָב אֶת הַפַּעֲמוֹן הַיָּפֶה, וּמִהֵר אֶל חֲמוֹרוֹ שֶׁעָמַד בְּלֹא לִפְצוֹת פֶּה. "הֵא לְךָ, חֲמוֹרִי הַנִּפְלָא, קַבֵּל אֶת מַתְּנָתִי לְשֵׁם וְלִתְהִלָּה!"

אֶת הַפַּעֲמוֹן לְצַוָּארוֹ עָנַד, הַחֲמוֹר הָיָה נִרְאֶה אָז – כָּל כָּךְ נֶחְמָד.

כָּל הַיּוֹם הִסְתּוֹבֵב הַחֲמוֹר בְּחָזֶה נָפוּחַ, הַפַּעֲמוֹן עָנוּד לְצַוָּארוֹ הַמָּתוּחַ. גְּלִין גְּלוּנְג, הִצְטַלְצֵל הַפַּעֲמוֹן, גְּלִינְג גְּלוּנְג, בִּשֵּׂר עַל בּוֹאוֹ שֶׁל הַחֲמוֹר בְּקֶרֶב הֶהָמוֹן.

אַךְ בְּאִישׁוֹן לַיְלָה קָם הַחֲמוֹר מִשְּׁנָתוֹ, כְּהֶרְגֵּלוֹ בְּכָל לַיְלָה צָעַד לְאִטּוֹ, אֵל עֵבֶר שְׂדוֹת הַיֶּרֶק שָׂם פְּעָמָיו, מְקַוֶּה שֶׁכְּמוֹ תָּמִיד אִישׁ לֹא יָשִׂים לֵב אֵלָיו.

אַךְ לֹא כָּךְ, הַפַּעֲמוֹן צִלְצֵל בְּקוֹל רָם, וּבְאָזְנָיו שֶׁל הָאִכָּר הַיָּשֵׁן צָרַם. הִתְעוֹרֵר אָז יוֹאָב וְזִנֵּק מִמִּטָּתוֹ, מָה קוֹל הַפַּעֲמוֹן הַזֶּה בְּאִישׁוֹן לַיִל הַנִּשְׁמָע בַּחֲצַר בֵּיתוֹ?!

מָה מְאֹד נִדְהַם לִרְאוֹת אֶת חֲמוֹרוֹ גּוֹנֵב, זוֹלֵל וְסוֹבֵא, מִן הַיְּרָקוֹת הַטְּרִיִּים אוֹכֵל בְּכָל פֶּה!

הַחֲמוֹר הֻכָּה מַכָּה רַבָּה, וְחִישׁ מַהֵר הֻחְזַר אֶל מְקוֹמוֹ שֶׁבָּאֻרְוָה.

אַךְ גַּם בְּלֵיל הַמָּחֳרָת נִשְׁמַע קוֹלוֹ שֶׁל הַפַּעֲמוֹן מְדַנְדֵּן, הַפַּעַם בַּחֲצֵרוֹ שֶׁל נָדָב הַשָּׁכֵן!

"הֵי, נוֹכֵל", הִכָּהוּ נָדָב, "הִנֵּה, תְּפַסְתִּיךָ, חֲמוֹר – גַּנָּב!"

וְעַד מְהֵרָה יָדְעוּ הַכֹּל, כִּי חֲמוֹרוֹ שֶׁל יוֹאָב כְּלָל אֵינוֹ יָשָׁר וְתָמִים, אֶלָּא גַּנָּב מְדֻפְּלָם הַמְּהַתֵּל בַּאֲנָשִׁים...

כִּי זֶה סוֹפוֹ שֶׁל כָּל גַּנָּב, לְהִתְגַּלוֹת בָּרַבִּים, לִפְעָמִים דַּוְקָא עַל יְדֵי מַעֲרִיצִים וְאוֹהֲבִים.

ומהו הלקח הנלמד?

סוף גנב לתליה - זהו כלל ידוע, כך יעלה בגורלו של כל פושע! לילה או שנים יצליח להימלט, לדמות שיש במעשיו תועלת אך בסוף יחשוף את עצמו בלי משים, יאלץ לתן גוו למכים!

הנקראים ביותר
הידברות שופס

הגדה של פסח עם פירוש הרב זמיר כהן

49לרכישה

מוצרים נוספים

הרב זמיר כהן - סט ארכיאולוגיה תנ"כית

בית אמי - הרבנית בת שבע קניבסקי

ברוך יאמרו - הרב ברוך רוזנבלום

לוח האותיות שלי

קערת סימנים לפסח

ערכת הרב יגאל כהן

לכל המוצרים