לאישה

דבר איתי אחרי החגים

למה לחשוב שהתקופה של אחרי החגים היא חזרה לשגרה אפורה, כשאפשר לראות בה פתיחה של סדר עבודה חדש ומשודרג?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לאחר ההבדלה של שמחת תורה, שבת בראשית, ושבת נח, נוהגים חסידי חב"ד להכריז: "ויעקב הלך לדרכו" (בראשית לב, ב). הכרזה זו נועדה לכוון אותנו לכך, שאחרי החגים איננו מגיעים לתקופת רִיק, אלא לסדר עבודה חדש, בעל אופי וגוון ייחודיים וחשובים משלו. מה כולל סדר זה של עבודה?

"ויעקב" – מ´ראש´ השנה אנו פונים עכשיו ל´עקב´. העקב נמצא בתחתית הגוף, והוא אף מסמל אזור שבו יש תחושה מועטה. בעבודה הפנימית הגיע הזמן להתעסק גם בקטנויות, בדברים שדשים בעקב, בעניינים החומריים ´הנמוכים´ יותר, ואף באותם מעשים שאיננו חשים בקיומם בחיות יתרה.

חשוב לזכור, כי על אף מיקומו של העקב בתחתית הגוף, הוא זה שמעמיד ומאפשר יציבה לקומה כולה, כולל הראש. לתחושתי, יש בפנייה הנפשית הזו ברכה גדולה של איזון. מי יכול לשרוד ב´מתח רוחני גבוה´ לאורך זמן?

"הלך" – גם שמה של פרשת השבוע לאחר חודש החגים מכוון אותנו להתחיל ללכת. העובדה שהפנייה הראשונה של הקב"ה לאברם הייתה "לך לך" (בראשית יב, א), מעידה על כך שיש כאן יסוד בסיסי בעבודת ה´ שלו ושלנו.

אסור לשקוט על השמרים. תמיד צריך לשאוף ולפעול יותר. "מעלים בקודש ואין מורידים" (ברכות כח, א). כך בעבודה הפנימית, וכך באור שמוסיפים בעולם. ללכת מחיל אל חיל. לצבור כוח מהמדרגה הקודמת כדי להעפיל מעלה. העיקר לא לשקוע במצב "נח". זה הזמן להתחיל מבראשית...

"לדרכו" – מפתה להישאר ב´חצרות הקודש´, אך עתה הבנו סופית כי כל אחד צריך לשוב לביתו, למקומו ולענייניו, כפי שגזרה החכמה העליונה, על מנת לעסוק בעבודה הייחודית לו ולמשפחתו. בנוסף, הביטוי "לדרכו" מעיד על כך שהגם שתחילת העבודה צריכה להיות ב´קבלת עול´, כמשתקף בעבודת ה´עקב´, התכלית היא להגיע לתחושה, שדרכך מתאימה לך, כאשר אתה עוסק בה מתוך בחירה ותענוג.

[עיקרי הדברים עפ"י דברי הרבי מליובאוויטש, התוועדויות תשמ"ב ח"א, עמ´ 266]

תגיות:חגיםשגרה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה