נפלאות הבריאה

אני ימני או שמאלי?

האם אנו ימניים או שמאליים? התשובה, לכאורה, פשוטה, אך פעמים רבות מתגלות הפתעות

אא

האם פעם שמתם לב לידיים שלכם או של הסובבים אתכם? מצוין, התחלה טובה.

במאמר זה נסקור את ההבדלים בין שתי הידיים ומשמעותם. האם אנו זקוקים לשתי הידיים באבחון? אם כן, מה ההבדל ביניהם? ובכלל, האם הידיים עשויות להשתנות? עוד לפני בדיקת הידיים המעמיקה, עלינו לבדוק דבר חשוב: האם אנו ימניים או שמאליים? התשובה, לכאורה, פשוטה, אך פעמים רבות מתגלות הפתעות.

ימין ושמאל

ראשית, נציין, ששתי הידיים חשובות ומכילות מידע רב ערך.

רוב האנשים הם ימניים. היד הימנית אצלם מבטאת את ההווה, ומורה על מצב המודעות העכשווית שלהם. היא מבטאת את החלק באישיות הפונה החוצה.

יד שמאל, לעומתה, מבטאת את ההיסטוריה של האדם, את החלק הלא-מודע באישיותו, ואת השפעת הדמויות הדומיננטיות בחייו בשנות הילדות. היא מבטאת את החלק באישיות הפונה פנימה, ומתארת את איזור הלא-מודע באישיות.

פעמים רבות אנו יכולים להבחין בשונוּת משמעותית מאוד בין שתי הידיים. השונוּת יכולה להתבטא בקווים, בטביעות אצבעות, במבנה כף היד, באורכי האצבעות, בצבע היד ועוד. כאשר הידיים שונות, הדבר מראה על אדם מורכב ובעל נתונים עשירים. ידיים דומות זו לזו יתר על המידה, מבטאות מקובעוּת וקושי לשנות דפוסי מחשבה והתנהגות.

במידה ויד ימין היא היד החזקה – היא זו שמלמדת אותנו על ההווה של האדם, אך במידה ויד שמאל היא החזקה, היא נחשבת אצלנו כ"ימין", כאשר יד ימין האמיתית, נחשבת "כשמאל".

לאחר שהבנו מה מלמדת כל יד, נערוך שני מבדקים.

המבדק הראשון הוא – מחיאת כפיים. מבדק זה אמור ללמד אותנו בצורה וודאית מהי היד החזקה שלנו. עלינו לנסות למחוא ימין על שמאל, או שמאל על ימין, כדי לראות איזו מחיאה הכי נוחה לנו. שימו לב מחיאת הכפיים אינה טבעית, אך לאחר מספר מחיאות נחזור לטבענו. שימו לב, האם אתם מוחאים את יד ימין על שמאל, כלומר, יד ימין היא הפעילה ויד שמאל נחה, או להיפך?

אפשרויות מחיאת כף

ישנן 3 אפשרויות של מחיאה: ימין על שמאל, שמאל על ימין ואחת על השנייה במחיאה שווה.

בדרך כלל, האדם הימני מוחא ימין על שמאל, וכן להיפך לגבי השמאלי. זהו המצב התקין והבריא. משמעות מחיאה זו היא שהאדם נמצא במצב של הליכה קדימה.

מצב חריג הוא שאדם ימני ימחא שמאל על ימין, ושמאלי ימחא ימין על שמאל. מצב זה הוא מורכב, ודורש בדיקה של כל נתוני כף היד, על מנת להגיע למסקנות חד-משמעיות.

מחיאת שתי הידיים בצורה שווה, מתארת יכולת לפעול בשתי הידיים במידה דומה או זהה. כמו כן, הדבר מתאר היבטים ילדיים באישיותו של האדם. אם נשים לב, נראה שאכן ילדים קטנים מוחאים כפיים זו על זו. המשמעות היא, קרוב לוודאי, שהאדם הבוגר משַמר באישיותו היבטים הקשורים לילדות. במה הדבר יכול להתבטא? לדוגמא באשה בוגרת בשנות השלושים, נשואה ואם לילדים, המגלה תלות גדולה בבעלה, או גבר מוכשר מאוד, שמרגיש תקוע, משום שבכל מחויבות שהוא לוקח על עצמו, הוא מגיע כמעט עד הסוף - ולא מסיים. איכשהו, הוא לא עושה את המבחן האחרון, או מסיים את עבודת הגמר, אך לא מגיש (כי המדפסת לא עבדה, נגמר לו הנייר... תירוצים). אלו טריקים של התת-מודע שרוצה לשמר את המצב הקיים - לא להיות בוגר באמת, כיוון שאם הוא יסיים, הוא יהיה כבר גדול ובוגר, ויצטרך לקחת אחריות. זוהי הדרך של התת-מודע לשמר את עצמו.המבדק השני הוא - שילוב אצבעות. אדם ימני צריך לשלב אצבעות כשאגודל ימין נמצא מעל שמאל, ושמאלי להיפך.

מה קורה כאשר אדם ימני משלב את אגודל שמאל על אגודל ימין? כפי שכבר למדנו, אצל האדם הימני, היד השמאלית מבטאת את ההיסטוריה וחוויות העבר. לכן, כאשר השילוב הוא שמאל על ימין, פירוש הדבר הוא, שהאדם מנוהל על פי דפוסי העבר שלו ולא מתקדם לפי היכולות שלו. כן להיפך לגבי השמאלי. עם זאת, יש לסייג את הדברים, לעתים האדם יודע אינטואיטיבית שהיד השמאלית המשולבת למעלה היא טובה יותר עבורו, משום שיש בה נתונים טובים יותר, כמו קווים או גבעות. הרי אמרנו שהידיים שונות. לכן, רק איבחון של כל הנתונים, יוכל לקבוע האם השילוב הוא אכן תקין.

* * *

מאמר זה נועד לתת טעימה על קצה המזלג על תורת הכירולוגיה. מומלץ להימנע מהסקת מסקנות גורפות לגבי אישיותכם או אישיותם של אחרים על סמך הנאמר כאן.

הכותבת הינה פסיכו-כירולוגית ומאמנת להעצמה אישית.

לתגובות: ahuvahnd1@gmail.com

תגיות:פסיכולוגיהכתיבה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה