מפתחות לחיים

מפתחות לחיים: כוחה של תורה

בפרקים שלפנינו נתבונן יחדיו בנפלאות ה "רגע של תורה". רגע שבכוחו להאיר את נשמת האדם, לקיים את הבריאה, ולהעניק שכר בל יתואר לאדם המשכיל להבין את גודל יקרת תורתו של הבורא ואת משמעות חלקיקו הקטן של הזמן

אא

"יְקָרָה הִיא מִפְּנִינִים,

וְכָל חֲפָצֶיךָ לֹא יִשְׁווּ בָהּ"                    

"כִּי טוֹבָה חָכְמָה מִפְּנִינִים,

וְכָל חֲפָצִים לֹא יִשְׁווּ בָהּ" 

הפנינה, קטנה היא. אולם ערכה רב יותר מהררי נחושת וברזל.

גם הרגע, קטן הוא וזעיר. אולם אם הוא רגע של תורה, נכבד ויקר הוא אף יותר מפניני חן. שכן מימד הזמן - כלי הוא. ואם הרגע מתמלא בלימוד תורה, עולמות שלמים של חומר ואף של רוח אינם משתווים ליוקרתו ולמעלתו.

וכפי שלימדונו חז"ל בביאור ההבדל שבין שני הפסוקים בספר משלי, העוסקים במעלת התורה: "יְקָרָה הִיא מִפְּנִינִים, וְכָל חֲפָצֶיךָ לֹא יִשְׁווּ בָהּ",[1]  ומאידך נאמר: "כִּי טוֹבָה חָכְמָה מִפְּנִינִים, וְכָלחֲפָצִים לֹא יִשְׁווּ בָהּ".[2]

וכך נאמר במדרש:[3]

"כתוב אחד אומר ´וְכָל חֲפָצִים לֹא יִשְׁווּ בָהּ´, וכתוב אחד אומר ´וְכָל חֲפָצֶיךָ לֹא יִשְׁווּ בָהּ´? ´חפצים´, אלו מצוות ומעשים טובים [ולפי שהם חפצי שמים, לכן לא הוזכרו בלשון שייכות לאדם]. ´חפציך´ [חפציו של האדם], אלו אבנים טובות ומרגליות".

כידוע, כל מצוה וכל מעשה טוב, גם אם נראים הם קטנים ופשוטים כעניית אמן וכחיוך לזולת, גדולים ועצומים הם עד שבכוחם לבטל גזרות ולהוריד שפע רב לאדם ולעולם. אולם במדרש זה לימדונו חז"ל כי במצוות לימוד התורה ישנו עניין מיוחד עד כדי כך שמעלתה גבוהה לא רק מחפצי האדם, אלא גם מחפצי שמים. וכמו שכתב הגאון מוילנא בספרו שנות אליהו על המשנה "תלמוד תורה כנגד כולם":[4] "שכל תיבה שלומד בתורה, שקולה כנגד כל המצוות". וזאת כמובן מבלי לגרוע בחיוב המוטל על כל אדם לקיים כל מצוה. וכמו שכתב הרמב"ם על הלומד תורה אשר הזדמנה לפניו מצוה כגון לגמול חסד עם הזולת:[5] "היה לפניו עשיית מצוה ותלמוד תורה, אם אפשר למצוה להעשות על ידי אחרים, לא יפסיק תלמודו. ואם לאו, יעשה המצוה ויחזור לתלמודו". וכן נפסק בשלחן ערוך.[6] וכל שכן כשמדובר במצוה שמוטלת עליו דוקא לעשותה, כגון הנחת תפילין וכדומה.

בפרקים שלפנינו נתבונן יחדיו בנפלאות ה"רגע של תורה". רגע שבכוחו להאיר את נשמת האדם, לקיים את הבריאה, ולהעניק שכר בל יתואר לאדם המשכיל להבין את גודל יקרת תורתו של הבורא ואת משמעות חלקיקו הקטן של הזמן.

ונפתח תחילה בביאור מהות הזמן ואופן השפעתה הנפלאה של תורת הבורא בעת לימודה.


[1] משלי ג, טו.

[2] משלי ח, יא.

[3] מדרש רבה, בראשית פרשה לה.

[4] פאה א, א.

[5] רמב"ם הלכות תלמוד תורה פרק ג, ד.

[6] שלחן ערוך יורה דעה, סימן רמו, יח.

לרכישת הספר "מפתחות לחיים" של הרב זמיר כהן הקליקו כאן.

תגיות:מפתחות לחייםתורה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה