חדשות בעולם

דיווח: למרות החרם הפלסטיני עליו – טראמפ הציע לאבו מאזן להיפגש

נשיא ארצות הברית, המעוניין בחזרת הפלסטינים לשולחן המשא ומתן, הציע ליו"ר הרשות הפלסטינית להיפגש עימו החודש בניו יורק, בשולי עצרת האו"ם. הממשל גם הבהיר לבכירים ברשות כי הצגתה של עסקת המאה תידחה עד לאחר בחירות האמצע לקונגרס

מציב תנאים: אבו מאזן (צילום: שאטרסטוק)מציב תנאים: אבו מאזן (צילום: שאטרסטוק)
אא

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, העביר ליו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן הצעה להיפגש איתו החודש, בשולי עצרת האו"ם בניו יורק. כך דווח אמש בחברת החדשות.

החלטתו של טראמפ, בדצמבר 2017, להכיר בירושלים כבירתה של ישראל ולהעביר אליה את השגרירות האמריקנית גרמה לזעם רב ברשות הפלסטינית. הרשות הטילה, למעשה, חרם על הממשל האמריקני, ובאופן רשמי אנשיה אינם מוכנים לנהל מגעים עם נציגיו, בפרט בכל הקשור ל"עסקת המאה" – תוכנית השלום של הממשל. למרות זאת, מאחורי הקלעים מתנהלים בעת האחרונה מגעים בין הצדדים כדי להביא את הפלסטינים בחזרה לשולחן המשא ומתן, וההזמנה של טראמפ לאבו מאזן להיפגש איתו נועדה לשבור את הנתק. לשם כך צורפה להזמנה גם "סוכריה": הממשל עדכן את בכירי הרשות הפלסטינית כי חשיפתה של "עסקת המאה" תידחה עד לאחר בחירות האמצע לקונגרס, שיתקיימו בחודש נובמבר, ואולי אף עמוק לתוך שנת 2019 במידה והבחירות בישראל יוקדמו. דחיית פרסומה של תוכנית השלום נועדה להבהיר לאבו מאזן כי הממשל לא סיים לגבש את מרכיביה של "עסקת המאה", ובכך לנסות ולפתות אותו לחזור לשולחן המשא ומתן כדי להשפיע על עיצובה הסופי.

ההצעה האמריקנית לא נתקלה בזרועות פלסטיניות פתוחות לרווחה, ואבו מאזן הציב תנאים משלו. הוא הבהיר כי הוא מצפה לתמורה מדינית משמעותית שבלעדיה לא יסכים לקיים את הפגישה עם טראמפ, ובנוסף דרש את החלפת "צוות השלום" של הנשיא האמריקני, הכולל את שליחו המיוחד ג'ייסון גרינבלט ואת חתנו ויועצו, ג'ארד קושנר.

במאמר שפורסם שלשום בעיתון "ישראל היום", הביע גרינבלט אופטימיות זהירה בנוגע לסיכויים להגיע לשלום באזור. שליחו של טראמפ מתח, עם זאת, ביקורת על סרבנותה של ההנהגה הפלסטינית, שאינה מוכנה לשתף פעולה עם הממשל בכל הנוגע לתוכנית השלום המתגבשת שלו: "אי-נכונותה של ההנהגה לעסוק בנושא מאכזבת ופוגעת רק בעם הפלסטיני שהיא מתיימרת לשרת", כתב גרינבלט, והוסיף: "מצער כי ההנהגה הפלסטינית מגנה את תוכנית השלום שמעולם לא ראתה, ומסרבת לקחת נתיב אפשרי קדימה עבור כל הפלסטינים. גישה זו רק תגרום לעם הפלסטיני להישאר מאחור יותר ויותר מאחורי שכניהם".

ברמאללה גינו את דבריו של גרינבלט. בתגובה שפורסמה על ידי משרד החוץ הפלסטיני נאמר כי העמדות שהביע גרינבלט במאמר בשם הממשל מהוות "מתכון בדוק לקבור כל סיכוי להשגת שלום קבע אמיתי. מדובר בחזרה מעוררת סלידה על העמדות הישראליות הישנות שהורגלנו לשמוע, אשר משרתות את האינטרסים של הימין השולט בישראל". מקור פלסטיני בכיר, המקורב לאבו מאזן, מסר ל"ישראל היום" כי במגעים חשאיים שהתנהלו לאחרונה בין בכירים ברשות לנציגי הממשל, דרשו הפלסטינים להחליף את גרינבלט בנציג "אובייקטיבי". המקור הבכיר הוסיף כי "על אף הניסיון של גרינבלט להציג במאמר את עמדת הממשל ואת עמדתו כעמדה הוגנת ואובייקטיבית - אנחנו לא קונים את זה. מדובר בצביעות ותו לא".

הפלסטינים, כך מסתבר, אינם מסתפקים בהחרמת הממשל האמריקני ונציגיו. דנה בן שמעון דיווחה אמש בחדשות "כאן 11" כי ההנהגה הפלסטינית החליטה לאחרונה לנתק מגע עם שליח האו"ם למזרח התיכון, ניקולאי מלאדנוב, ולא לשתף איתו פעולה. לדברי בכיר פלסטיני, מלאדנוב מואשם כי הוא פועל לשיקום רצועת עזה ולקידומה של "עסקת המאה" האמריקנית תוך כדי עקיפתה של הרשות הפלסטינית. הפלסטינים אף פנו למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש בדרישה להכריז על מלאדנוב כ"אישיות בלתי רצויה".

תגיות:אבו מאזןדונלד טראמפג'ייסון גרינבלט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה