הריון ולידה

הכנה רוחנית ללידה: אם השם אוהב אותי, למה הלידה כל כך קשה?

יש רק רבונו של עולם והוא כולו טוב. זהו יסוד האמונה: לאהוב את משפטי ה' יתברך. חלק שלישי בסדרה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. מצווה עלינו לזכור כי כל קושי הוא לטובתנו: יש מצוה מן התורה לזכור שכל קושי שיש לנו בחיים מגיע מ"אבא" שאוהב אותנו מאד, ושיש לו סיבה טובה ביותר וחיונית להביא את הקושי הזה עלינו, כמו שכתוב (דברים ח') "וידעת עם לבבך כי כאשר ייסר איש את בנו ה' אלקיך מיסרך".

2. יש רק רבש"ע והוא כולו טוב: מצוה זו היא משימה העומדת במרכז מטרת חיינו. בשבילה ברא הקב"ה את כל ההסתר של העולם, כדי לאפשר לנו לעבוד להכיר בטוב שמסתתר מאחוריו. זו היא המצוה של אחדות ה', להכיר שיש רק רבש"ע אחד שהוא טוב. וזו היא המצוה של "ואהבת את ה' אלוקיך ... בכל מאודך" – "בכל מדה ומדה שהוא מודד לך הוי מודה לו במאד מאד".

3. הבנה קריטית לחיי העולם הזה: הבנת משימה זו תשנה את היחס של האשה לקשיי ההריון והלידה, ותעזור לה להתמודד איתם באמונה ובאהבה.

4. הסיפוק המיוחד של עמידה באתגרים: אנשים מוכנים להשקיע מאמצים ומשאבים רבים למען אתגרים שקיבלו על עצמם, כמו לנסוע למרחקים כדי להעפיל על ההרים הגבוהים ביותר בעולם, על אף שאין במשימה זו שום ערך אמיתי. השורש המניע לזה הוא תכונת הנשמה המרגישה סיפוק גדול במילוי אתגרי החיים. אולם, כמו בכל תכונות הנשמה, יש אפשרות לעוותן ולהשתמש בהן לדברים שאין בהם ערך אמיתי כלל. התורה, באמצעות מצוותיה, מכוונת אותנו לנווט את האתגרים שלנו לכיוונים הנכונים. היא מורה לנו להשתמש בכוחות אלו לאתגר האמיתי של אהבת ה' - לקבל כל מצב שהשי"ת שולח לנו בחיים באהבה ובשמחה.

5. השם מעניק לנו בכל רגע את הטוב המושלם ביותר: ביחס לכל הדברים שנראים לנו כשליליים בעולם הזה, מצבנו האמיתי הוא כפעוט שאמו רוחצת אותו או נותנת לו תרופות מרות כאשר הוא אינו מסוגל להבין כלל מדוע היא עושה זאת. אולם כאשר הילד יגדל, הוא יכיר בטובתה ויודה לה על כל מה שעשתה למענו. כך גם אנחנו, כאשר תתגלה המציאות האמיתית של העולם ושל ההשגחה העליונה, כל אחד יראה שהשי"ת העניק לו בכל רגע מחייו את הטוב האמיתי המושלם ביותר שיתכן.

6. מדובר באתגר בו נמדדת כל הצלחת חיינו - קבלת הקשיים באהבה: אם היינו רואים במשימה זו –  להרגיש ולהפנים את האמת הזאת –  אתגר שבו נמדדת כל הצלחת חיינו, היה לנו הרבה יותר קל להצליח בה ולקבל את הקשיים באהבה. אם, לדוגמה, בזמן שקורה לאדם רח"ל דבר שקשה לו לקבל, היו מגלים לו משמים את ההשלכות הגורליות של הצורה בה הוא מקבל את הדבר (כגון שמלאך היה מתגלה אליו ומבקש ממנו לעמוד בניסיון, כיון שבמערכות העליונות בשמים, השלמת תוכנית הבריאה תלויה באופן שבו הוא מקבל את הצרה), רוב בני האדם ברוב המצבים היו מצליחים להתמודד עם האתגר ולקבל את אירועי החיים מתוך אמונה ואהבה. הבעיה היא, שאין לנו מספיק מודעות לחשיבות הגדולה של קבלת רצונו ית' באהבה ולכך שהיא באמת מטרת חיינו.

7. איך היית מגיב אם אליהו הנביא היה מבקש ממך לנסוע לשוק ביום חם? יהודי מבוגר נסע בערב פסח באוטובוס לשוק בדרך ארוכה כדי לקחת את הזמנת הדגים שלו לחג. כשחזר לביתו, צלצל הטלפון ובעל החנות הודיע לו שהוא לקח בטעות שקית השייכת למישהו אחר – ועליו לחזור לחנות ולהחליפה. באין ברירה חזר היהודי לתחנת האוטובוס ונסע בחזרה לשוק. כל מי שפגש אותו באוטובוס שמע ממנו על רוע מזלו, ועד כמה קשה לעשות נסיעה כזו במזג אויר חם כל כך ובגיל מבוגר כל כך ועם שקית כבדה כל כך... ואף לעשות זאת פעמיים ברציפות...  כל מי שניסה לנחם אותו עלתה השתדלותו בתוהו, הוא היה כולו ממורמר ומתוסכל.

הבה נדמה תרחיש אחר, דומה מאד לסיפור זה. נדמה שהיהודי הזה נסע לשוק והביא את שקית הדגים – הנכונה – הביתה. בדיוק כאשר הוא הגיע הביתה וישב קמעה לנוח נשמעה דפיקה על הדלת. הוא פתח את הדלת וראה לפניו איש מבוגר הדור פנים שבקש להיכנס ולדבר אתו. הוא הזמין אותו פנימה ושאל אותו למבוקשו. האיש ענה: "אני אליהו הנביא, נשלחתי מן השמים לבקש ממך טובה. יש צורך להביא חבילה לחנות מסוימת בשוק, ושלחו אותי לבקש ממך לבצע את השליחות החשובה". כמובן מיודעינו יקבל בשמחה רבה את המשימה ויחזור בהתלהטות מרוממת לאוטובוס לשוק. כל מי שיפגוש אותו בדרך יראה יהודי שפניו מקרינים אושר רב שלא ניתן להסתירו. רגליו ישאו אותו לשוק בלי שהוא ירגיש כלל בחום, בכובד החבילה ובגילו המבוגר...

והנה יש לשאול מה ההבדל בין מצב זה שבו אליהו הנביא מבקש ממנו לחזור לשוק לבין מצב שבו רבש"ע בעצמו מבקש ממנו לחזור? הרי גם כאשר הוא לקח בטעות את השקית השגויה, כולנו מאמינים – כולל אותו יהודי – שהיתה בזה השגחה מן השמים, ושיש סיבה טובה ביותר לכך שרבש"ע קבע שהוא יחזור לשוק. ואם כן למה נחשב השי"ת לפחות מאליהו הנביא?!

8. כל אדם שמצליח לקבל כל מצב שנשלח אליו מן השמים - משלים את משימת חייו: אם היינו רק חשים באמת את מה שאנחנו יודעים ומאמינים, החיים שלנו היו הרבה יותר נעלים, רגועים ושמחים! 

אילו היינו מרגישים בכנות שבהיבט של העולם העליון נותנים כביכול "פרס בין לאומי" או "תואר כבוד מיוחד" שמימי (ששווה כמובן לאין ערוך יותר מהפרס הגדול ביותר שבעולמנו) לכל אדם שמצליח לקבל כל מצב שהשי"ת שולח לו בחיים באהבה ובשמחה, בודאי בני אדם רבים יותר היו מצליחים במשימה. על כן יש חשיבות גדולה לשנן לעצמנו אמת יסודית זאת, שפסגת משימת חיינו היא להפנים את האמונה המוחשית ב"אחדות ה'", כלומר, לקבל שיש רק רבש"ע אחד שהוא טוב ואין עוד מלבדו. הישג זה הוא משיאי ההישגים שניתן לזכות בהם בעולם הזה.

סדרת "מפתח החיים" בשלמותה מובאת באתר הידברות באדיבות המחבר. לפניכם הלינקים לכתבות הקודמות:

חלק 1 בסדרה: כיצד ניתן להקל את קשיי הלידה? 10 עובדות שלא כדאי להחמיץ

חלק 2 בסדרה: כיצד ניתן להתגבר על הקשיים בהריון והכאבים בלידה?

חלק 3 בסדרה: אם ה' אוהב אותי, למה הלידה כל כך קשה?

חלק 4 בסדרה: 10 עובדות מפעימות על הריון ולידה

חלק 5 בסדרה: 5 נקודות למחשבה לאישה בהריון

חלק 6 בסדרה: צירי לידה: למה הם כל כך כואבים? ההסבר שיעזור לך ללדת קצת יותר בקלות.

חלק 7 בסדרה: כל מה שרציתם לדעת על סוד ההרפיה

חלק 8 בסדרה: לשם מה יש צורך בייסורים לפני לידת ילד? תשובתו המצמררת של הרב פינקוס.

חלק 9 בסדרה: כך נהפוך את הכאב למקפצה

חלק 10 בסדרה: איך לזכות לבן גדול בישראל, בזכות הכאבים?

חלק 11 בסדרה: התמודדות מעשית ב-2 מסלולים

חלק 12 בסדרה: "לקראת הלידה השישית שלי הייתי במצב של חרדה איומה, עד ש..."

חלק 13 בסדרה: "אני מלאת געגוע לרגעים האלו, שבהם יש רק אותי ואת ה' - ואין עוד מלבדו"

חלק 14 בסדרה: המפתח לחיים מאושרים: התחושה שאני בידיו הטובות של בורא העולם

חלק 15 בסדרה: השתניתי מאז הלידה: ה’ נכנס יותר לחיים שלי. טור אישי ומרגש במיוחד

חלק 16 בסדרה: לידה עשירית מופלאה: כשהתינוקת נולדה - חשתי שהיא "עטופה" באהבת ה'

חלק 17 בסדרה: מה לעשות אחרי הלידה? קראו את דברי המדרש המופלאים

 

 

מחלקת אמ"א למניעת הפלות של הידברות הצילה תינוקות יהודים רבים מאובדן, ומסייעת לנשים בהריון להתגבר על קשיים ולהציל את חיי ילדיהן. רצוי להירתם ולתרום למשימתם היקרה. לפרטים ולסיוע: 073-2221333

מחלקת אמ"א באתר הידברות - סיוע לנשים בהריון, לחצו כאן.

תגיות:לידההריון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה