יום כיפור

כך תמנעו מעצמכם כאבי ראש במהלך הצום: 14 טיפים מועילים לצום קל

הנחיות מפורטות לימים שלפני הצום, לערב הצום ממש, למהלך הצום ולמוצאי הצום, בתוספת ההשקפה הנכונה על כל רגע של סבל וקושי בצום

  • ז' תשרי התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ערב הצום:

1. בכדי להקל על הצום, יש להקפיד על שתייה מרובה כבר בימים הסמוכים לצום. בערב יום כיפור יש לשתות לפחות 8-10 כוסות מים על מנת להגיע לצום במאזן נוזלים תקין ולא בהתייבשות חלקית.

2. מומלץ לאכול אבטיח וענבים, המכילים כמות גבוהה של סיבים ומים.

3. בימים הסמוכים לצום רצוי להפסיק או להפחית משמעותית את שתיית המשקאות המכילים קפאין (קפה, קקאו, קולה, תה) ולהרבות בשתיית מים - מצב זה יקטין את הסיכוי לכאבי ראש במהלך הצום.   

4. האכילה בערב יום כיפור היא מצוות עשה מן התורה. נאמר: "ועניתם את נפשתיכם בתשעה לחדש בערב", וכעל כך שואלים: וכי בתשעה מתענין, והלא בעשרה מתענין? אלא לומר לך: כל האוכל והשותה בתשיעי, מעלה עליו הכתוב כאילו מתענה תשיעי ועשירי" (ברכות ח ב).

הרמב"ם מסביר: "והוא מאהבת הקב"ה את ישראל שלא צוה להתענות אלא יום אחד בשנה לטובתם לכפר עונותיהם. וציום שיאכלו וישתו תחלה כדי שיוכלו להתענות ושלא להזיק להם העינוי".

מצווה עלינו להרבות במאכל ובמשתה ביום זה, גם - כדי להראות שנח ומקובל עלינו יום הכיפורים ושאנו שמחים לקראתו. וכיוון שאי אפשר לכבד במאכל ובמשתה את יום הכיפורים עצמו כדרך שמכבדים שאר יום טוב, אנו מכבדים את היום שלפניו.

טעם נוסף מביא הרבינו יונה בשערי תשובה שער ד' שהאכילה בתשיעי היא מתוך השמחה הגדולה שבכפרת העוונות ומאחר שבכל השנה האדם דואג ומתיירא מעוונותיו לכן כשמגיע היום הגדול והקדוש שבו הקב"ה מכפר לשבים בתשובה ראוי לעשות סעודה ושמחה על כפרת העוונות.

 

סעודה מפסקת:

5. יש להשתדל לא להעמיס הרבה אוכל בסעודה המפסקת אלא לאכול ארוחות קטנות במהלך היום בנוסף לסעודה המפסקת.

6. יש להימנע ממאכלים מלוחים במיוחד, כמו חמוצים ופיצוחים הגורמים לספיחת נוזלים ולצמא.

7. במהלך הארוחה המפסקת, מומלץ לשלב בתפריט מזון מכל קבוצות המזון: פחמימות מורכבות עם חלבונים וירקות, דבר החשוב ליצירת תחושת שובע לזמן רב. אין להעמיס במזון בארוחה המפסקת בכדי לא לגרום להכבדה יתרה. הוכח שאין לכך חשיבות ומצב זה לא מקטין את הרעב. יש חשיבות לאכול פחמימות מורכבות בארוחה המפסקת מכוון שהן יגרמו לשובע לאורך יותר זמן.

8. מומלץ להימנע משתיית משקאות מתוקים המגבירים תחושת צמא.

 

מהלך הצום:

9. במהלך הצום יש להימנע מפעילות גופנית, ממאמץ ומחשיפה לשמש.

10. הערה לצמים: בספרי מוסר מובאים הדברים הבאים: "ראוי לאדם לשמוח שמחה עצומה עד מאוד בכל רגע שסובל העינוי, כיוון שעיקר כפרת עוונות היא על ידי מצוות העינוי ביום הכיפורים דווקא, וכל מה שנעשה חלש יותר – יהיה בשמחה יותר, כגון בתפילת מנחה ותפילת נעילה – כי לפי גודל העינוי גודל השכר, ויכניס בליבו אהבת השם יתברך ותשוקה שיתארך הצום הקדוש כפלי כפליים כדי שיקיים מצוות עשה מן התורה. אך בהיפך – אדם המצפה בכל עת ורגע מתי יעבור אותו היום להיפטר מהעינוי בוודאי אינו מקבל חלק מאלף אלפים משכר השמח בעינוי יום הכיפורים".

11. הערה לאלו שאסור להם לצום: קיימים מצבים רפואיים המסכנים את חייהם של הצמים, ועל כן יש לפנות לרופא ולמורה הוראה, לפרט את המצב הרפואי ולקבל הנחיה לצום. לפעמים ההוראה היא לאכול ולשתות בשיעורים: אכילה כל 9 דקות עד 30 סמ"ק מוצק (מקביל לנפח 30 גרם מים) וכן cc 40 נוזלים. (כל משקה שרוצים – מיצי ענבים ופירות, חלב, מרק צח, לבן ויוגורט מנוערים)

ניתן לפנות ל"רב על הקו" – מוקד שמפעיל ערוץ הידברות יחד עם קופת חולים מאוחדת, ולקבל תשובה מוסמכת ואישית בנוגע לצום.

על אדם המעוניין לצום, אך מסיבות רפואיות נאסר עליו, לזכור כי בכך שהוא אוכל ושותה לפי הוראת הרופא הוא מקיים מצוות "ובחרת בחיים" ו"ונשמרתם מאוד לנפשותיכם", וזוהי המצווה הגדולה ביותר בעבורו בזמן זה.

 

צאת הצום:

12. מומלץ לשבור את הצום בארוחה קלה. להתחיל בשתייה פושרת (לא חמה מידי) מלווה בפרוסת עוגה פשוטה או שתי פרוסות לחם עם גבינה. לאחר כשעה ניתן לאכול ארוחה קלה. נהוג לאכול סעודה בשרית, כדי להוכיח את שמחתנו בכך שהתכפרו עוונותינו. אך אין זו חובה.

13. יש להרבות בשתייה בשעות שלאחר הצום וביום שלאחריו, על מנת להחזיר לגוף את מאזן הנוזלים

14. במידה והנכם מעוניינים להתרחץ בגמר הצום עליכם לוודא שאתם ללא תחושת סחרחורת וללא תחושה של תשישות. הסיבה היא שבעת הרחצה, המים החמים מרחבים את כלי דם ולחץ הדם יכול לרדת.

תגיות:יום כיפורצום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה