יום כיפור

אל תחמיצו: הימים הקרובים, עשרת ימי תשובה, מסוגלים לתקן את חטאי האדם בכל חייו

עשרת ימי תשובה הם עת רצון מיוחדת ובהם שורה על האדם רוח טהרה. מובטח לכל אחד שעושה את הצעד הראשון בתשובה לקבל עזרה מיוחדת משמים. 10 עובדות על עשרת ימי תשובה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. "עשרת ימי תשובה" הם כינוי לתקופת הזמן שבין ראש השנה ליום הכיפורים. היום הראשון בעשרת ימי תשובה הוא  ראש השנה, היום העשירי והאחרון בעשרת ימי תשובה הוא יום כיפור עצמו, המתקיים בי' בתשרי. ימים אלו מוקדשים לעשיית תשובה ולבקשת סליחה איש מרעהו.

2. שמם של ימים אלו מורה עליהם שהם מיוחדים לתשובה. אמנם התשובה לא מתוחמת בזמן והיא טובה בכל עת, אלא שימים אלו הם ימים שטובים לה במיוחד. כפי שדרשו חז"ל את מאמרו של ישעיהו: "דרשו ה' בהמצאו קראהו בהיותו קרוב" – אלו עשרה ימים שבין ראש השנה ליום הכיפורים. הרמב"ם כותב על עשרת ימי תשובה: "אף על פי שהתשובה והצעקה יפה לעולם, בעשרת הימים שבין ראש השנה ויום הכיפורים היא יפה ביותר, ומיד היא מתקבלת".

3. בספר 'יערות דבש', מבאר רבי יהונתן אייבשיץ זצ"ל כי עשרת ימי תשובה מסוגלים לתקן את כל אשר חטא בכל ימות חייו. 

4. יש סיעתא מיוחדת שרוצה לשוב בתשובה: ב'שערי תשובה' מבאר רבנו יונה כי יש סיעתא דשמיא מיוחדת למי שמתחיל את הצעד הראשון בתשובה. כה דבריו: "והתבאר בתורה כי יעזור ה' לשבים כאשר אין יד טבעם משגת, ויחדש בקרבם רוח טהרה להשיג מעלת אהבתו". (א', א')

5. מן השמים מסייעים מאוד למי שמתאמץ: חיזוק נוסף להתאמץ להישמר מן העבירות, מוסיף רבנו יונה: "כשישמור עצמו מן העבירות שהיה רגיל בהם כמה פעמים שבאו לידו ונזהר מהם – לא יירא עוד, כי מן השמים יסייעוהו". ('יסוד התשובה')

6. כיצד ניתן להפוך ל'אדם אחר'? ב'שיח יצחק' מבאר המשגיח זצ"ל כי כאשר אדם בוחר נושא מרכזי להשתלם בו במשך השנה, שיגרור בעקבותיו במשך השנים עוד נושאים אחרים עד שיבוא לידי עבודה בכל חלקי התורה. "העושה זאת – לתשובה ייחשב". ממשיך המשגיח ומציין רעיונות לקבלות למשך השנה הקרובה: תפילה, מוסר, אהבת עולם הבא ושלילת אהבת עולם הזה, גאווה, צרות עין, אכזריות, קפדנות ושאר מידות רעות, מנוחת הנפש ומתינות, סדר ועבודת המחשבה – כל אלו נושאים מרכזיים שיכולים בס"ד במשך הזמן להפוך את כל האדם לאיש אחר". ('שיח יצחק', שו"ת בדרכי התשובה) חשוב לבחור נקודה קטנה בתחום משמעותי וליישם אותה בשנה הקרובה.

7. עידוד להתחזק בעבודת ה': על כל אדם לדעת כי הוא חשוב ביותר בפני הקב"ה יותר ממלאכי השרת. בראש השנה וביום הכיפורים נאמרים פיוטים הממחישים את חיבתו של האדם מאת הבורא, יותר ממלאכים. לדוגמה: "אשר אומץ תהילתך באילי שחק, בברקי נוגה, בגדודי גובה, בדמומי דקה וקדושתך בפיהם, ורצית שבח מהומי ברגש, וערכי שוע, זועקי תחינה, חוכי חנינה, והיא כבודך".

8. הרהור תשובה עולה מיד למעלה ושמחים בו יותר מכל: ותיכף בהעלות אדם זאת על לבו, תיכף מרגשת זאת שורש נשמתו בשמים, כי אין לך מעשה והרהור טוב אשר פרח יפרח תיכף מלמעלה כמו ההרהור תשובה כי בשמים חשוב יותר מכל, כי כל העולמות משתוקקות אל זה". ('טהרת הקודש' חלק א, מאמר הרהור תשובה)

9. חטאת הרבה? תשמח. עוד מובא שם: "כל שכן, שורש נשמתו אשר הושפלה מכבודה בסיבת האדם וחטאיו, ותיכף עולה זה ההרהור למעלה". ('טהרת הקודש' חלק א, מאמר הרהור תשובה)

10. אין להתייאש כי הקב"ה ארך אפיים ומרבה לסלוח למי שרוצה לשוב. באמירת  הסליחות יש הרבה פסוקים המעודדים את האדם. "הרבה פסוקים בתפילת אשרי המעודדים מאוד כגון "חנון ורחום ה' ארך אפיים וגדל חסד", "טוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו", "סומך ה' לכל הנופלים" וכו', על ידי השמחה לא יתייאש אלא יתחזק לתשובה ולתפילה". ('ברכת אברהם' מאמרים והדרכות, מועדים, עמ' קעא)

כולם נופלים, מה שחשוב זה לדעת לקום: צפו בסרטון המבאר את ייחודיותו של היום הקדוש מזווית ייחודית:

תגיות:תשובהחטאיםתיקון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה