שבת

רוצה להרגיש את הנשמה היתרה בשבת? קבל סגולה מיוחדת

סגולה מיוחדת בשם האר"י הקדוש: רוצים להרגיש את קדושת השבת – יקפיד שכל מערכת הביגוד שלו בשבת תהיה שונה משל שאר ימות השבוע

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הסבא מקלם בעצה מיוחדת בשם האר"י הקדוש: רוצים להרגיש את קדושת השבת? הקפידו ללבוש בגדי שבת, ויותר מכך: הקפידו שכל מערכת הביגוד שלכם בשבת תהיה שונה משל יום חול.

מה חשיבותם של בגדי השבת, ושל השקעה והידור בכבוד שבת? 10 עובדות מעוררות:

1. מטהרים את כל איברי האדם: הרב שלום נח ברזובסקי כותב בספרו 'נתיבות שלום': "כי עניין בגדי שבת הם 'בגדי קודש' המטהרים את כל אבריו של אדם, כדי שיוכל להיכנס לשבת קודש ולקבל את אורה. ויש בחינה של טהרת האברים על ידי בגדי שבת, ובגדי שבת מכניסים בנו קדושה".  

2. כבוד השבת: החיוב לכבד ולענג את השבת מקורו בנאמר בספר ישעיהו: "וקראת לשבת עונג... וכבדתו מעשות דרכיך". לדעת הראשונים, 'עונג' הוא בהנאות הגוף - כגון אכילה ושתיה, ואילו 'כבוד' הוא בכסות נקיה ונאה, נקיות הגוף, תיקון הבית לכבוד שבת, וכל מעשה שעל ידו מבטא האדם את חשיבותו של יום השבת.

3. גם אדם שנמצא לבד בביתו: כל המרבה לכבד את השבת בגופו - באכילה ושתייה, ובבגדיו, הרי זה משובח. כבוד השבת הוא שילבש אדם בשבת בגדים נקיים. בשולחן ערוך נפסק להלכה כי "אפילו אם הוא בדרך בין הנכרים, ילבש בגדי שבת, כי אין המלבושים לכבוד הרואים, אלא לכבוד השבת".

4. יש ללבוש בגדי שבת לפני כניסת שבת ולפושטם רק במוצאי השבת. יש ענין גדול שנשים תלבשנה בגדי שבת לפני שהן מדליקות נרות.

5. אסור ללבוש בשבת בגדי יום חול: מובא בחז"ל: "שלא יהא מלבושך של שבת כמלבושך של חול", כלומר: אסור ללבוש בשבת בגדים השייכים ליום חול.

6. שכר עצום על מעשה פשוט כצחצוח נעליים לכבוד שבת: יש המהדרין לנעול נעליים מיוחדות לשבת, אולם מעיקר הדין אין חיוב. ראוי לצחצח את הנעליים לכבוד שבת קודש. כך נאמר במדרש פליאה: "עם ישראל אינם יודעים שכר המגיע להם בעולם הבא עבור מעשה פשוט כצחצוח הנעליים לכבוד שבת, וכך נאמר בשיר השירים: 'מה יפו פעמייך בנעלים'".

7. כאשר אדם לובש בגדי שבת – שיכוון לשם הרחבת הנפש: בעל ה"כתב והקבלה" כותב כי על האדם לכוון בעת האכילה, השתיה ולבישת בגדי השבת לרוחניות כה דבריו: "יכוון להרחיב בהם את הנפש, להבריא את גופו והמשך מציאותו אל השלמות, כדי שיישארו כלי כוחות נפשו - שהם אברי הגוף - שלמים, ותהיה היכולת בנפשו להתעסק מבלי מונע במעלת המידות השכליות המביאים אל עבודת הקדש, וכן בבגדים הנאים - רק להרחיב נפשו שתהיה בהירה וזכה לקבל חכמת התורה, כי הנפש תלאה ותעכור המחשבה בהתמדת ענין הדברים הכעורים".

8. שכר שומרי שבת ומענגיה: ה"ילקוט מעם לועז" מביא בשם הזוהר כי "יש מלאכים מיוחדים בשמים, שהם מיוחדים לכך: להסתכל באלו ששומרים שבת ומענגים אותה כהלכה, והם מברכים אותם, ויש עימם רבבות מלאכים שעונים אמן". הרמב"ם מביא את שמפורש בקבלה כי "שכרו בעולם הזה יתר על שכרו לעולם הבא", כלומר, כמה שבעולם הבא שומר השבת מקבל שכר רב, עוד יותר גדול הוא שכרו בעולם הזה. חז"ל אומרים: "אלמלא שמרו ישראל שבת ראשונה - לא שלטה בהן אומה ולשון". שמירת השבת יכלה להציל אותנו מן השיעבוד.

9. הוצאות שבת חוזרותנאמר בגמרא: "כל מזונותיו של אדם קצובים לו מראש השנה ועד ראש השנה, חוץ מהוצאות שבת". על הוצאות שבת נאמר "לוו עלי ואני פורע". כביכול הקב"ה נותן לנו צ'ק פתוח ואומר: בני, קנו בו לכבוד שבת ללא שום צמצום... ידוע כי הרב פינקוס זצ"ל היה שולח את ילדיו לחנות המכולת ביום שישי, ואומר: ''קנו ברווח את כל צרכיכם. דמיינו שהכל כעת בחינם"...

בזוהר מובא שלא רק שהקב"ה יחזיר לאדם את כל הוצאותיו לכבוד השבת, אלא אף יחזיר לו אותן בכפל כפליים.

10. סגולת הסגולות: בזוהר מובא גם כי השבת היא מקור הברכה בעולם. כל הברכות שלמעלה ומטה תלויות ביום השביעי. הספורנו מפרש על הפסוק "ששת ימים תעבוד ובשביעי תשבות" כי "הצלחתך בששת הימים תהיה כמו שתשבות בשביעי". החפץ חיים מסביר על הפסוק "ראו כי ה' נתן לכם את השבת", כלומר, ראו כיצד השבת מעניקה לכם את הפרנסה של כל ימות השבוע. "ויברך אלוקים את יום השביעי" - היום השביעי הוא היום המבורך של השבוע, מכוחו אנו נהנים כל שאר ימות השבוע. שמירת השבת מובאת גם כסגולה לעשירות ("ברכת ה' היא תעשיר - זו השבת"), סגולה להצלחה בחינוך הילדים (ולכן גם ברכת הבנים היא דווקא בשבת), ועוד ועוד.

גדולי ישראל, אליהם באו יהודים בבקשות ברכה ובחיפוש אחר סגולות מועילות, שלחו את המבקשים לעשות "תוספת שבת": להקפיד ולהשתדל יותר בכבוד השבת, ללמוד ולקיים את הלכות השבת, לחזק אחרים בשמירת שבת ולהקפיד יותר על קדושתה.

השבת היא הסגולה המוכחת והמפורשת והגדולה מכל הסגולות. הקדוש ברוך הוא בכבודו ובעצמו עומד ומבטיח לפתוח את "בית גנזיו" בעבור אלו המשתדלים בכיבוד השבת - "לקראת שבת לכו ונלכה כי היא מקור הברכה".

הרב זמיר כהן מבאר את חשיבות ההשקעה בכבוד השבת:

תגיות:שבתנשמה יתרה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה