ונשמרתם

איך גומלים בני נוער מהתמכרות לטלפון סלולארי - בעזרת גומייה?

ההתמכרות לטלפון הסלולארי היא אחת מהחולות הרעות היותר שכיחות בדור הזה, עד כדי כשך שמומחים מכנים אותו 'הסיגריה החדשה'. במי ההפרעה הזו עשויה לפגוע, מהם התסמינים שלה, מהם הסיכונים הכרוכים בה ואיך מטפלים? את הכתבה הזו, אסור לכם לפספס

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ההתמכרות לטלפון הסלולארי היא אחת מהחולות הרעות היותר שכיחות בדור הזה, עד כדי כשך שמומחים מכנים אותו 'הסיגריה החדשה'. בעולם המושגים הפסיכיאטרי נוטים לייחס את ההתמכרות הזו להפרעה אובססיבית וכפייתית, שעלולה לנשל את המכורים לה מכל היקר להם ובמקרים קיצוניים אף לבודד אותם כליל מבחינה חברתית.

ההתמכרות הזו נחשבת לקשה היות והיא פוגעת בצורה בלתי הפיכה בשגרת היום של המכורים, ומונעת מהם לבצע מטלות הכרחיות לקיום חיים תקינים, מאוזנים ונורמאליים.

במי ההפרעה הזו עשויה לפגוע?

לרוב באנשים בעלי דימוי עצמי נמוך וחסרי ביטחון עצמי. באופן טבעי, אנשים כאלו לא יתעקשו על יצירת קשרים חברתיים, והצורך שלהם בחברה יוחלף אוטומטית ברשתות חברתיות כמו פייסבוק, טוויטר וכדומה. בדרך זו הם בעצם יוצרים קשרים מלאכותיים, כפיצוי על הקשרים האמיתיים החסרים בחייהם.

מדענים גורסים כי אחת הדרכים לזהות אנשים שמועדים ליפול להתמכרות מעין זו, היא סוג המכשיר שבו הם משתמשים. סוג המכשיר מעיד בין היתר על התעניינותו של האדם במכשיר ובטכנולוגיות שהוא מציע, וכן מעיד על תדירות השימוש בו. אנשים בעלי טלפונים חדשים ומתקדמים, למשל, נמצאו כמכורים יותר למכשירים שלהם, והתקשו יותר כאשר המכשיר לא היה לצדם.

אפיוני ההתמכרות למכשיר הסלולארי:

  • ריצה מידית למכשיר הטלפון ותגובה מידית, ברגע שמתקבלת הודעה (מעיד על חיבור רגשי למכשיר, וראיית המכשיר כחלק אינטגרלי מהאישיות שלו).
  • שימוש תכוף במכשיר, גם כשלא צריך.
  • 'שיתוק' מחשבתי וקיפאון חברתי שיכול לבוא בין היתר בחוסר יציאה לשוק העבודה ובחוסר עשייה בסיסית.
  • הטלפון הוא מרכז עולמו של המכור, ובלעדיו – אין לו שקט נפשי ורוגע, והוא מתנהג כ'סהרורי' ולעתים אף בסוג של שיגעון.
  • עיסוק אינטנסיבי שלא יודע גבולות, במכשיר.
  • הימנעות ממפגשים חברתיים, הימנעות מיציאה מהבית, התבוננות תדירה במסך הטלפון, חשבון טלפון מוגזם או שימוש בשירותים יקרים ולא נצרכים שמציעות חברות התקשורת ועוד.

סיכוני ההתמכרות למכשירים סלולאריים:

  • חשיפה לקרינה אלקטרומגנטית גבוהה ומסכנת חיים.
  • הגברת הסיכון לחלות במחלות כגון סרטן המוח, מחלת עצבים ועוד.
  • נזק בלתי הפיך בפוריות ורבייה.
  • נזקים לתהליכים ביולוגיים ולדנ"א.
  • נזק לרקמות, ובעיות בריאות אצל ילדים ונוער.

איך מטפלים?

ככל טיפול אחר, ראשית חשוב שהמכור יהיה מודע לבעיה שלו, יודה בה ולא יתבייש לבקש עזרה. כשהמכור יבין שהתמכרותו פגעה באיכות חייו, בקשרים שלו עם אנשים שסביבו וברמת הביצועים שלו בעבודה ובחיים האישיים, הוא לא יהסס לפנות לקבלת עזרה.

מומחים בתחום מסבירים כי הטיפול חייב להיעשות בעזרת צעדים קטנים, ובהדרגה. כך למשל יתבקש המטופל לא לבדוק את ההודעות המתקבלות באופן מידי, להמתין עם הכניסה לפייסבוק ולא לעדכן את החברים הווירטואליים בכל צעד וצעד בחייו.

אחד הטיפים היותר משכנעים שמצאנו בהקשר זה הוא שיטה שיושמה במקומות שונים בעולם, והוכחה כמוצלחת במיוחד:

השיטה יושמה כחלק מתוכנית טיפולית נרחבת, שהציעה פתרונות יעילים לאנשים שאיבדו את השליטה על השימוש במכשיר הסלולארי שלהם, ומודים שהתמכרו אליו. מה שצריך הוא לקחת שלוש גומיות, ולכרוך אותן על המכשיר באופן כזה שאחת מהגומיות תהיה למעלה על גבי המסך. השנייה תהיה באמצע המכשיר, והשלישית בתחתית.

הרעיון נראה פשוט, אבל אם מתמידים בו ולא מתייאשים מחוסר הנוחות – זה פתרון מנצח. ככל שהגומיות 'יפריעו' לכם לראות את ההודעות הנכנסות או לבצע פעולות שונות, כך הרצון שלכם להשתמש במכשיר, יפחת. פתאום תגלו שכבר לא ממש 'בוער' לכם לראות מי שלח את ההודעה, ומה הוא רוצה מכם.

ככל שהזמן יעבור ותתמידו בשיטה, מבטיחים המומחים, כך תראו איך החיים שלכם מתמלאים באיכות מסוג אחר לגמרי: קשרים חברתיים חדשים, הזדמנויות כלכליות יוצאות דופן וסדר יום גדוש בדברים משמחים ושלווים.

התועלת של הגמילה תוכיח לכם כי לפתע התפנה בחייכם זמן לטיול בחוץ, מפגש עם חברים בבית קפה, ריכוז במטלות יומיומיות, ושיפור היחסים עם בני הזוג, החברים, הקולגות והילדים. לא כדאי?

תגיות:התמכרותטלפוןטריקגומייה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה