סיפורי אמונה

הגר"ח קנייבסקי בסיפור מופלא על האר"י הקדוש. ומה הקשר אלינו?

כיצד תיקן האר"י את נשמתו של בעל החוב, מדוע מת החמור בפתע פתאום, ומה המסר עבורינו? סיפור מטלטל ומעורר מחשבה

קבר האר"י הקדוש בצפת (צילום: פלאש 90)קבר האר"י הקדוש בצפת (צילום: פלאש 90)
אא

מרן שר התורה הגאון רבי חיים קנייבסקי זצ"ל היה מורה לבעלי גמ"חים שלא ישאירו בגמ"ח שטרי חוב שלא נפרעו. "כתוב באר"י שכאשר אדם מת בלא לפרוע את חובותיו – לא רק הוא עתיד לרדת בגלגול, אלא גם המלווה יתגלגל שוב לעולם הזה כדי שהלווה יוכל להחזיר לו. לכן חשוב שלא יישארו בגמ"ח שטרי חוב שלא נפרעו", מנמק את הקפדתו.

הרב קנייבסקי הוסיף וסיפר סיפור מצמרר על האר"י הקדוש: "פעם התארח האר"י בביתו של עשיר אחד. לפתע השמיע בקשה מעוררת תמיהה: ברצונו לצאת לראות את אורוותיו של העשיר. בעל הבית כבש את פליאתו, והורה לאורחו החשוב את הדרך אל האורוות. האריז"ל התבונן כה וכה, והצביע על אחד החמורים. 'התיאות לתת לי חמור זה?' שאל את בעל האורווה.

'"דווקא את החמור הזה?!' התפלא העשיר, וסירב. 'לא אוכל לתת אותו. הוא עובד כמו כמה חמורים יחד, ואני מפיק ממנו רווחים עצומים!' האר"י שתק וחזר לטרקלינו של העשיר. עתה הביע את רצונו לראות את כל שטרי החוב של מארחו. העשיר הביא ערימה מכובדת של שטרות. 'זה שטר הלוואה של היהודי השכן', הסביר העשיר, 'וזה שטר של פלוני, הגביר מהעיר הסמוכה, שנקלע לאחרונה לקשיים כלכליים'", ממשיך הרב בסיפורו.

"האר"י הצביע על שטר  בלה מיושן: 'מהו השטר הזה?'", שאל את העשיר, שהשיב: 'זהו שטר חוב של יהודי שנפטר מזמן, כבר אין סיכוי שהכסף יחזור אלי אי פעם'.

"'התואיל לתת לי את השטר במתנה?' שאל האר"י. כאשר השיב העשיר בחיוב, נטל האר"י את השטר וקרע אותו לגזרים. 'כעת, לך לראות מה שלומו של החמור שלך', הפטיר. העשיר יצא מן הטרקלין, וחזר המום: 'החמור מת! אינני מבין מה קרה לו! הוא היה בריא וחזק יותר מכל בעלי החיים שברשותי!' אמר.

"'דע לך', אמר לו האר"י, 'שבחמור הזה התגלגלה נשמתו של בעל חובך המנוח. משמים חייבו אותו לחזור לעולם הזה בגלגול כדי לפרוע לך את החובות. עתה, משמחלת לו על החוב, באה מנוחה לנשמתו המיוסרת והיא שבה ועלתה לגנזי מרומים'", סיים הרב קנייבסקי את הסיפור, הממחיש את חובת הזהירות מגזל, ההקפדה על החזרת הלוואות ופריעת חובות, והקפדה מיוחדת שלא להשאיר שטרות חוב שלא ייפרעו.

הרב זמיר כהן בהרצאה קצרה ומרתקת אודות גלגולי נשמות על פי האר"י הקדוש:

תגיות:הרב קנייבסקיהאר"י הקדוש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה