בריאות ותזונה

מפתיע: לריאות יש תפקיד נוסף שלא ידענו עליו

מחקר חדש מצביע על כך שלריאות, איבר הנשימה, תפקיד משמעותי בייצור הדם בגוף, וכי הריאות מסוגלות לשחזר את פעילות ייצור הדם במקרה שתאי מח העצם מדולדלים מסיבה כלשהיא

  • ב' ניסן התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר חדש, שנערך על עכברים וכלל החדרת מצלמות מיקרוסקופיות לריאותיהם, מגלה ממצא מפתיע: לריאות יש תפקיד משמעותי בייצור הדם בגוף.

המחקר התפרסם לראשונה בשבוע שעבר בכתב העת המקוון Nature, והוא מצביע באופן חד משמעי על כך שהריאות מייצרות מחצית מכמות הטסיות הקיימת בגופם של העכברים. גילוי מפתיע נוסף שגילו החוקרים הוא שמערכת הדם מסוגלת לשחזר את פעילות ייצור הדם, במקרה שתאי מח העצם (שנחשבו בעבר למוקד הבלעדי של ייצור הדם בגוף) מדולדלים מסיבה זו או אחרת.

ד"ר מרק לוני, מומחה לריאות ומרצה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת סן פרנסיסקו, הוא זה שהוביל את המחקר. "הממצאים שבהם חזינו בעכברים, מצביעים בצורה מאוד חזקה על כך שלריאות תפקיד חשוב גם בייצור הדם בגוף האנושי", אמר. "למיטב ידיעתנו, זהו התיעוד הראשון של תאי אב של מערכת הדם בתוך הריאות, והדבר מעלה לא מעט שאלות בעלות משמעות קלינית רלוונטית עבור מיליוני חולי טרומבוציטופניה ברחבי העולם", הוסיף.

עד כה, הסברה הרווחת היתה שמקום מושבם העיקרי של הטסיות, האחראיות על קרישת הדם ומונעות דימומים, הוא בתוך מח העצם. במהלך המחקר, נדהמו החוקרים לגלות ריכוז גבוה של תאי ייצור טסיות בתוך מערכת כלי הדם של הריאות.

אחת החוקרות שנטלה חלק במחקר הסבירה כי "כאשר הבחנו באוכלוסייה הגדולה של מגה קריוציטים (תאי ייצור הטסיות) שחיה בריאות, הבנו שאנחנו חייבים לעקוב אחר הממצא הזה. בצפיות חוזרות ודקדקניות יותר הצליחו החוקרים לראות תאי מגה קריוציטים במהלך ייצור של למעלה מ-10 מיליון טסיות לשעה, בתוך מערכת כלי הדם של ריאות העכברים. דבר שמצביע על כך שיותר ממחצית מייצור הטסיות בגופם של עכברים מתבצע בריאות, ולא במח העצם כפי שסברו מדענים לפני כן.

למחקר זה משמעות קלינית עבור מושתלי ריאה. החוקרים ערכו מספר ניסויים שהצביעו על כך שהריאות מכילות מגוון רחב של תאי אב וגזע של מערכת הדם, שמסוגלים לתקן ולהחליף מח עצם פגוע ולחדש את ייצורם של מרכיבים רבים של הדם.

החוקרים מציעים כי כאשר מתגלה מחלה הקשורה לרמת טסיות נמוכה, הריאות ייבחנו כמשאב חיוני לייצור טסיות. נוסף על כך, המחקר מעלה גם אפיקי מחקר חדשים עבור ביולוגים העוסקים במחקר בתאי גזע, שיכולים לבחון את האופן שבו הריאות ומח העצם משתפים פעולה לצורך יצירת מערכת דם בריאה על ידי חילופים הדדיים של תאי גזע ביניהם.

תגיות:בריאותריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה