טורים נשיים

החמץ נמצא לא רק בארונות – אלא גם בלב

כל אחד עובר ניסיונות, וכל אחד סוחב לעצמו "מטען" על הגב. ערב פסח, זה הזמן לנקות את כל המטענים האלה, להשתחרר ממה שכובל אותנו, ולצאת לחרות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רגע לפני פסח, כולם עמלים בניקיון הבית. משפשפים את הקירות, מרוקנים את הארונות, מנקים את המקרר והתנור מהשאריות, עושים קניות של מוצרים כשרים לפסח ומדלגים על דבר חשוב, אם לא החשוב מכל... שהרי מה זה שווה אם אתה מבריק את הבית ואז נכנס עם נעליים מלאות בבוץ ומלכלך הכל?

ניקיון החמץ בבית הוא חשוב, אך מה עם הניקיון הפנימי? אנחנו עוברים כ"כ הרבה דברים במהלך השנה, במהלך החיים, בכל יום ממש. סופגים ומעמיסים על עצמנו כ"כ הרבה בעיות, דאגות, טרדות, כישלונות, נפילות, חטאים, כאב, פחדים... מנקים את הבית לפסח ושוכחים שגם בתוכנו יש לא מעט חמץ שחייב לצאת החוצה. כל אחד מאיתנו הוא כלי שלתוכו עתיד להגיע השפע. כדי שנוכל להחזיק את השפע ולהכיל אותו, עלינו להיות כלי נקי. שהרי אם הכלי מלוכלך, כל מה שנשפך לתוכו מתקלקל ואינו שווה... אז זה הזמן לעשות פסח רוחני, פסח רגשי, פסח נפשי, לרוקן את הכלי, לנקותו היטב ולהתכונן, כי השפע בדרך.

כל אחד מאיתנו עובר ניסיונות. אל תיפלו לתמונת השווא המוצגת בפנינו כשאנו רואים אנשים אחרים שחייהם נראים לנו כמושלמים. לא קיים יהודי שלא עומד בניסיונות, שאין לו קשיים, שלא חווה כאב בנושא כלשהו בחייו. אין אדם שלא מתמודד התמודדות יומיומית עם ניסיון כזה או אחר. כל אחד והתיקון שלו. דע, אחי היקר, שעיקר העבודה הוא דווקא בתקופת החושך, אותו חושך מצרים בו נדמה לך שאין לך יותר לאן להמשיך, כשהכל הולך הפוך ממה שרצית, כשכואב לך, אתה סובל, מתענה, מגיע למחוזות הכי נמוכים שקיימים בתוכך. אותו חושך מצרים שנראה כעלטה מוחלטת, אפילו קרן אור אחת לא נראית בו, שום חריץ או פתח שיניח לטיפת אור מנחם להיכנס. אתה מרגיש שאתה הולך כשעיניך קשורות, לא יודע לאן ולא מבין כיצד תצא משם. אתה ממשיך ללכת בחושך הכבד והאפל עד שאתה מגיע לנקודה בה אתה מבין ששם בדיוק מתחילה העבודה שלך. החיים האמיתיים הם הניסיונות. משם אתה צומח, משם אתה גדל, מתפתח, מתחזק! לא מתוך המקום הנוח, השליו, כשהכל על מי מנוחות ואין שום בעיה... החיים, הם הם הניסיונות! ודווקא שם, בתוך הקושי, אל תרדוף את עצמך. דע שעיקר העבודה זה פשוט להחזיק מעמד, אל תישבר! הקב"ה אומר: "אתה לא מבין? זה ה'ויהי ערב ויהיה בוקר': תחזיק מעמד בחושך, ואני אתן לך את האור!". אל תרים ידיים, תגיד לו: "אבא שלי, אני לא מבין אותך, אבל אני יודע שאתה אוהב אותי ושכל מה שאתה עושה איתי זה לטובה".

ובאמת, אנחנו עוברים התמודדויות לא פשוטות ברמה יומיומית, ולוקחים איתנו את המטען על הגב. גם אם זה עבר, הצלקות נשארות והפחדים גדלים. אבל פסח זה בדיוק הזמן לנקות את הלכלוך. כמו שאת משפשפת את קירות ביתך, שפשפי את קירות ליבך מכל הזיכרונות! כמו שאת מרוקנת את הארונות, רוקני גם את הנפש שלך מכל הרפש והפחדים שנערמו עם הזמן. כמו שאת מנקה את המקרר והתנור מהשאריות, כך נקי מחייך את כל שאריות הדברים שלא מועילים לך ואת יודעת שעלייך לשחרר אותם לדרכם, ובכל זאת מסרבת לתת להם ללכת. שחררי! כמו שאת עושה קניות של מוצרים כשרים לפסח, כך בדיוק התחילי לרכוש לעצמך מידות טובות, שהרי זו התכלית שלנו פה – לתקן את מידותינו, להיפטר מהמידות הרעות ולרכוש טובות, מידות כשרות למהדרין!

הניקיון הפנימי קשה יותר מהניקיון הפיזי של הבית. להבעיר את החמץ מהלב זו עבודה שלוקחת יותר מיום אחד, אך באותה נשימה יכולה לקרות ברגע, הרגע בו תחליט שאתה מתחיל! אל תחשבו שהיות שיש הרבה עבודה, שבגלל שאנחנו עטופים בהמון קליפות, שיש הרבה בעיות והרבה עומס, אז אין טעם להתחיל כי אין לזה סוף. הקושי הוא בצעד הראשון, אך ברגע שתתחיל לשחרר את עצמך ממה שמעכב אותך, הכל יתחיל לזרום! שחרר מחשבות שמעכבות אותך בחיים, שחרר פחדים מדברים שאינם קיימים, שחרר דאגות לגבי דברים שאינך יכול לשנות, כי בלא מעט מקרים השם מביא אותך למצב הזה במיוחד כדי שתבין שאתה לא שולט בעולם, שפתרון הבעיה לא נמצא בידך אלא בידו של הבורא, שאוהב אותך כ"כ ורוצה שיהיה לך טוב. אז תן לו לפתור לך את כל הבעיות. אתה רק צריך לפנות אליו ולהאמין שהוא יסדר. את השאר הוא כבר יעשה, מניסיון.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

פגעו בך? אל תשמור טינה! מה זה עוזר לך לסחוב על גבך את כל המשקל הכבד הזה? ברגע שתבין שהכל מאיתו יתברך, שאדם פגע בך רק כי נתנו לו רשות לכך, ותבין שאלו הם התיקונים שלך, אתה תפסיק לכעוס ותתחיל לחייך. אתה תתחיל לחייך, כי הייסורים יכלו לבוא בדברים קשים בהרבה, ובכל זאת ריחמו עליך משמיים, ונתנו לך איזשהו ביזיון מאדם קרוב. ביזיונות ממרקים עוונות יותר מכל דבר אחר! זו יכלה להיות, חלילה, פגיעה בנפש או פגיעה גופנית, אבל שלחו לך ביזיון. אתה לא צריך רק לא לכעוס על אותו מבזה, אתה צריך גם להודות לו! הוא עוזר לך לתקן את עצמך! זה לטובתך!

לבער את החמץ מהלב, משמעו להשתחרר מכל מה שכובל אותך, לסלוח לכל מי שפגע בך, לאהוב את עצמך באמת על אף שאתה לא מושלם, לדעת להודות בחסרונות שלך ולעבוד עליהם! למרק את הרע ולהחליף אותו בטוב, לנקות את עצמך מבפנים מכל הקליפות, מכל נזקי העבר, כדי שתהפוך להיות כלי נקי לקבלת השפע העצום שברגעים אלה ממש נמצא בדרך אליך.

פסח זהו חג החירות. דבר אחד התשובה לימדה אותי: "עבדי הזמן עברי עבדים הם, עבד ה' הוא לבד חופשי" – התשובה הפכה אותי מאסירה של דאגות לציפור חופשיה של אמונה. אתה אסיר של המחשבות שלך, של התאוות שלך, של הכישלונות שלך, של הדאגות שלך. לא הגיע הזמן שתצא לחופשי?    

ליצירת קשר:  boaronmei@gmail.com

תגיות:חמץניקיוןפסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה