מצוות

10 עובדות על כוחה העצום של הברכה

החפץ חיים פנה אלי בחיבה: ''בני, היזהר בברכות, ובזה תינצל מכל צרה וצוקה''. 10 עובדות על כוחן של ברכות הנהנין

החפץ חייםהחפץ חיים
אא

1. חובת לימוד הלכות ברכות - כתוב בגמרא: תנו רבנן, אסור לו לאדם שיהנה מן העולם הזה בלא ברכה, וכל הנהנה מן העולם הזה בלא ברכה - מעל" (ברכות לה, א). רבא מבאר שתקנתו של המועל, שנהנה מהעולם הזה ללא ברכה, היא ללכת קודם אצל חכם וילמדנו הלכות ברכות, כדי שלא יבא לידי מעילה.

2. חובה להיות בקיא בהלכות ברכות - ה"יערות דבש" כותב: ''ויתן אל לבו מבלי לעבור פי ה', וללמוד דיני התורה ולהישמר מעבירות שדש בעקביו, ובפרט בהלכות שבת ויו"ט וברכות הנהנין, ומי שאינו בקי בהם ממש, אינו בתורת האדם הישראלי''.

3. זהירות מספק ברכות - מסופר על מרן החתם סופר זצ"ל שכבר בהיותו ילד בן שש, למד את כל הלכות ברכות, וכאשר נוכח לדעת כי יש ספק ברכה על סוכר, נמנע מאכילת סוכר לבד כל ימי חייו.

4. "בני, היזהר בברכות, ובזה תינצל מכל צרה וצוקה" - הגאון רבי אריה ליב באקשט זצ"ל סיפר בהתרגשות על פגישתו עם מרן החפץ חיים זצ"ל. היה זה כאשר הגיע החפץ חיים לעיר 'לידא', על מנת לחזק את בני העיר בשמירת עיקרי היהדות, כשרות, שבת וטהרה. "אני  הייתי אז בחור צעיר", מספר הרב באקשט, "ונדחקתי בין הרבנים והנכבדים שבאו להקביל את פני מרן החפץ חיים. מחמת גודל ההתרגשות שאחזה בי לעמוד ליד החפץ חיים לא הצלחתי להוציא הגה מפי. החפץ חיים פנה אלי, אחז בידי ואמר: "בני, היזהר בברכות, ובזה תינצל מכל צרה וצוקה".

הרב בקשט מסיים את סיפורו: "ואכן, סכנות רבות עברו עלי, סכנת סין, סכנת רוסיה, וב"ה מכולם ניצלתי".

5. הכרה במלכותו יתברך בעולם - הקפדה על הלכות ברכות, הרי היא הכרה בטובתו של הקב"ה עם ברואיו, הכרה כי כל הנאותינו כאן בעולם הזה, מתאפשרות רק על ידו יתברך. בברכת הנהנין בכוונה מכריזים אנו בקול גדול כי הכל נהיה בדברו, וכי הוא ברא ובורא את שלל המוצרים המהנים את בני האדם.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

6. עצות לעורר הכוונה - ישנן חמש עצות בחז"ל לעורר את הכוונה בברכות:

א. להתפלל ולברך מתוך סידור.

ב. עצירה של רגע לפני הברכה לחשוב רגע קט, על מה אני עומד להודות.

ג. לחלק את הברכה לשני חלקים. רעיון זה למדנו מהגאון הגדול ר"י פורת יוסף הגר"י צדקה זצוק"ל, לחלק את הברכה בצורה הזו: ברוך אתה השם - להפסיק שניה ולחשוב - אלוקינו מלך העולם - עצירה שוב - ואז לסיים את הברכה.

ד. להתמקד כל שבוע בברכה אחרת.

ה. לברך בקול רם.

7. די לכם שילד יהודי אומר פעם אחת ברכה - הגרי"ז סולובייציק שלח שני תלמידיו להקים ישיבה באור יהודה עבור ילדים ממשפחות שבורות. לאחר תקופה של עמל והשקעה, חשו ראשי המוסד כי הם אינם רואים ברכה בעמלם. הם פנו לגרי"ז ושאלוהו האם יש הצדקה לקיום המוסד. השיב להם הגרי"ז: "די שאתם מצליחים שילד יהודי יאמר פעם אחת ברכה! אילו הייתם יודעים מהי גודל החשיבות לזכות ילד יהודי אומר פעם אחת ברכת שהכל, לא היה עולה בלבבכם לסגור את המוסד". הגרי"ז הוסיף ואמר: "לכו תראו בספר 'נפש החיים' כמה גדול כוח ברכה בכל העולמות".

8. בזכות הברכות אנו מתקיימים בגלות - כתב בספר מעם לועז בראשית: "בדק דוד המלך ומצא ברוח הקדוש כי הפורענות באה בגלל שלא ברכו לה' כל צרכם על הטוב שעשה להם, ואז תיקן מאה ברכות בכל יום, וכשאמרו הברכות פסקו למות... ובזכות הברכות האלו אנו מתקיימים בגלות זו ואנו חיים בין אומות העולם, ולכן יש להיזהר ולאמרם בכל יום".(ח"א עמוד קי"ז)

9. זהירות בברכות הנהנין היא הדרך להשגת רוח הקודש - רבנו חיים ויטאל זצ"ל כותב על עניין הברכה, שהזהירו אותו מאוד בזה, ושזה הכוח העיקרי להשיג רוח הקודש. אלו דבריו: "עיקר השגת האדם אל רוח הקודש תלויה על ידי כוונת האדם וזהירותו בכל ברכות הנהנין. לפי שעל ידם מתבטל כוח אותם הקליפות הנאחזות במאכלים החומריים ומתדבקים באדם האוכל אותם, ועל ידי הברכות שעליהם הנאמרות בכוונה, הוא מסיר מהם את הקליפות, ומזכך החומר שלו, ונעשה זך ומוכן לקבל קדושה. והזהירותני מאוד בזה". וסיים רבנו חיים ויטאל באומר: "על כן, צריך האדם ליתן דעתו לדברים הללו בכל עת שמברך, כדי לברך בכוונה גדולה, מילה במילה בשמחה רבה". (כף החיים, או"ח, קנח – ע"ו)

10. על ידי הברכה זוכים לשפע - בעל ספר החינוך כותב כך: "עניין הברכה איננו אלא הזכרה לעורר נפשנו בדברי פינו כי הוא המברך, ומתוך התעוררות הטוב הזה בנפשנו, וייחוד מחשבותינו להודות אליו שכל הטובות כלולות בו, והוא המלך עליהם לשלחם על כל אשר יחפץ, אנו זוכים במעשה הטוב הזה להמשיך עלינו מברכותיו".

עוד בנושא זה:

10 הלכות ברכה אחרונה שאולי לא ידעתם

דברים מפתיעים שלא ידעתם על ברכות השחר 

מדוע יש לברך כל יום מאה ברכות? 

10 עובדות על ברכת המזון, הברכה היחידה שחיובה מהתורה 

המפתח וכרטיס הכניסה להשגת יראת שמים בסיסית, פשוטה וקלה, טמון במאה ברכות כל יום. מאה פגישות עם הקב"ה 

השפע שמושפע ממרומים בזכות אמירת 100 ברכות בכוונה מדי יום

תגיות:החפץ חייםברכת הנהנין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה