סיפורי אמונה

בזכות מה זכתה האישה ללדת 2 גדולי ישראל?

"אני מברך אותך שיוולדו לך שני בנים אשר יאירו את עיני ישראל. בן אחד יזכה להקהיל קהילות ברבים, וילמד את צעירי ישראל את הש"ס. ואילו הבן השני לא יצטרך לש"ס אלא יזכה לדעת את התורה כולה בעל פה"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בעיר וולוז'ין גר גביר גדול בשם רבי יצחק, שהיה מפרנסי הקהילה. לצורך מסחרו היה נודד הרבה ברחבי העולם. תמיד כששב ממסעות אלו נהג לתת לאשתו מתנה נאה כפיצוי על נסיעותיו.

יום אחד, לפני שיצא לדרכו, בקשה ממנו אשתו שהייתה צנועה וחכמה, שבמקום המתנה שמביא לה תמיד כשחוזר, מעדיפה היא שיקנה לביתו ש"ס בבלי שלם. כידוע, בימים ההם ש"ס שלם היה יקר ונדיר מאין כמוהו. הסכים ר' יצחק לדברי אשתו, וחזר לביתו עם ש"ס שלם. אמנם הכריכות היו שונות לא מאותו דפוס ולא באותו גודל, אך הש"ס היה שלם בכל חלקיו! כדי לא להחזיק טובה לעצמם החליטו רבי יצחק ואשתו, שישאילו את כרכי הש"ס לכל מי שחשקה נפשו בלימוד התורה.

מהר מאד התפרסם הדבר בעיר, וכל בן תורה שרצה ללמוד בו היה ניגש לביתם של בני הזוג וביקש כרך מן הש"ס בהשאלה. כאשר גמר אותו אדם ללמוד, שב במהירות לבית הגביר וקיבל תמורתו כרך אחר מאלו שהיו מצויים אותה שעה בביתו. מאחר ורבי יצחק היה עסוק תדיר בנסיעותיו, מינה את אשתו שתנהל את ה'ספריה' הביתית. אצלה היו מפתחות האוצר, והיא הייתה ממונה על רישום שואלי הספרים.

לימים, הגיע לעיר הגאון הגדול בעל ה'שאגת אריה'. הרב התבודד באחד מבתי המדרש שבעיר ושקד בהתמדה רבה על לימודו. גם הוא שמע על ה'ספריה' היקרה שיש בעיר, ומידי פעם נכנס לבית הגביר ר' יצחק, כדי ליטול אחד מכרכי הש"ס והיה משיב את הכרך שהיה ברשותו.

אשתו של ר' יצחק הרגישה שלפניה עומד אדם גדול מגדולי ישראל ממש. ובאחת הפעמים שהזדמן לביתה, אזרה עוז ואמרה לו: "אל לו למר להטריח את עצמו לבוא לביתנו כל פעם, כדי להחליף מסכת במסכת, ביטול תורה הוא! אני אשלח את אחד ממשרתיי בכל בוקר למקום לימודו של הרב, והוא יביא לכבוד הרב את הגמרות הנחוצות לו, לצורך לימודו".

וכך היה. הסידור הזה נמשך תקופה ארוכה. כשנאלץ לעזוב את העיר ניגש אליה ובירכה: "אני מברך אותך שיוולדו לך שני בנים אשר יאירו את עיני ישראל, כיוון שאפשרת לי ללמוד מן הש"ס שברשותך. בן אחד יזכה להקהיל קהילות ברבים, וילמד את צעירי ישראל את הש"ס. ואילו הבן השני לא יצטרך לש"ס, אלא יזכה לדעת את התורה כולה בעל פה".

כעבור זמן, אכן נתקיימה ברכת הצדיק, והאישה ילדה שני בנים שהאירו את עולם התורה ומורשתם משפיעה עד היום. בן אחד היה הגאון רבי חיים מוולוז'ין, שהקים את הישיבה הראשונה, הלא היא ישיבת וולוז'ין, ובנה השני היה רבי זלמל'ה, שהתעלה מעל כל בני דורו כמעט, בידיעת התורה כולה בעל פה.

כמה גדול הוא כח ברכתם של צדיקים שהוא בבחינת 'צדיק גוזר והקב"ה מקיים'. עוד ניתן ללמוד מכך מהו השכר העצום של אהבת תורה וטרחה למען לומדיה.

תגיות:גדולי ישראלסיפורי צדיקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה