היסטוריה וארכיאולוגיה

ד"ש ממלחמת העולם הראשונה: התגלו מאות בקבוקי שתיה של חיילי המנדט

במהלך חפירות של רשות העתיקות ליד רמלה גילו הארכיאולוגים מאות בקבוקי שתיה קלה וחריפה, צלחות שבורות וסכו"ם

  • כ"ד אדר התשע"ז
(צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות)(צילום: אסף פרץ, באדיבות רשות העתיקות)
אא

במהלך חפירות ארכיאולוגיות של רשות העתיקות, הופתעו הארכיאולוגים לגלות דרישת שלום ממלחמת העולם הראשונה: מאות בקבוקי שתייה קלה וחריפה ששימשו את חיילי המנדט, התגלו סמוך למבנה ששימש את הצבא הבריטי. לצד בקבוקי השתיה נמצאו צלחות שבורות, סכו"ם, כפתורי מדים ואבזמי חגורות.

רון טואג, מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות, סיפר לערוץ 7 על הגילוי: "חשפנו מבנה שחלקו העליון לא השתמר, ונראה כי מדובר ביסודות של צריף. מבנה זה, שימש בתקופה העות'מאנית לצרכים חקלאיים, ובימי מלחמת העולם הראשונה, הוא הוסב ע"י הבריטים לצרכי הצבא, אשר שיכן בו חיילים".

טואג המשיך וסיפר על הגילויים המפתיעים: "בתוך המבנה גילינו עשרות כפתורי מדים, אבזמי חגורות, חלקי ציוד רכיבה, וממצאים נוספים שהיו שייכים לחיילים הבריטים. המבנה נשרף והתמוטט מסיבה שבשלב זה אינה ברורה. במרחק מטרים בודדים מהמבנה, חשפנו את המקום שבו השליכו החיילים פסולת. הופתענו לגלות, שלצד צלחות שבורות וסכו"ם, נמצא מספר עצום של בקבוקי שתיה קלה ושתיה חריפה. למעשה, כ-70% מהפסולת שהושלכה לבור האשפה, היו בקבוקי משקאות חריפים".

"גילוי האתר הזה והממצאים שבו, מעניקים הזדמנות להציץ אל החלק הלא כתוב של ההיסטוריה, ולשחזר לראשונה את חי היום יום ואת הנעשה בשעות הפנאי של החיילים", ציין.

בריג'יט אונונה, חוקרת במדור הזכוכית של רשות העתיקות, אומרת ש"זו הפעם הראשונה בתולדות הארכיאולוגיה בארץ ישראל, בה נחשף מכלול של מאות בקבוקי זכוכית ממחנה צבאי בריטי מימי מלחמת העולם הראשונה. מעניין לדעת שבקבוקי הזכוכית, שהכילו בעיקר יין, בירה, סודה ומשקאות אלכוהוליים כגון ג'ין, ליקר וויסקי, הגיעו מאירופה כאספקה לחיילים ולקצינים במחנה".

"זו עדות אותנטית נדירה וראשונה מסוגה לחיי היום יום הצבאיים של חיילי המשלוח בתקופת קצרה מאוד בזמן מלחמת העולם הראשונה", הוסיפה בהתרגשות.

שרי מרק, אדריכלית, משמרת וחוקרת את נוכחות הצבא הבריטי בארץ ישראל, מציינת כי "ב-15 בנובמבר 1917 כבש חיל המשלוח המצרי, בפיקודו של ג'נרל אלנבי, את אזור הערים לוד ורמלה. לפני כיבוש ירושלים, חנה הצבא באיזור בו התקיימה כעת החפירה הארכיאולוגית". מרק מוסיפה כי  הצבא שהה במקום כ-9 חודשים, עד שהתקבלה החלטה להמשיך את הכיבוש צפונה.

תגיות:ארכיאולוגיהחפירותמלחמת העולם הראשונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה