נוער מתמודד

רוצים שהילד שלכם יצליח יותר בלימודים? תבדקו מי החברים שלו

מחקר חדש מצא: מי המורים של הילד שלכם חשוב הרבה פחות להצלחתו בלימודים מאשר מי החברים שלו לכיתה

  • כ"ד אדר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כולנו רוצים שלילדים שלנו יהיו מורים טובים. רק לעיתים רחוקות, עם זאת, אנחנו מקדישים מחשבה לחברים לכיתה: אלה שיושבים עם הילד שלנו באותם שיעורים. תתפלאו לדעת: החברים לכיתה משפיעים על ההצלחה הלימודית של הילד שלכם יותר מהמורים. ולא, לא מדובר על השפעה התנהגותית. גם ילדים נחמדים שלא מתפרעים בשיעורים יכולים לגרום לילד שלכם לא למצות את הפוטנציאל הלימודי שלו.

איך זה קורה? מחקר חדש של אוניברסיטת מדינת מישיגן בארה"ב מצא כי תלמידים ששוכנעו על ידי תלמידים אחרים בחשיבותו של הנושא הנלמד, קיבלו באופן עקבי ציונים טובים יותר במבחנים מאשר תלמידים ששמעו אותו טיעון משכנע  - אבל מהמורה, לא מתלמיד אחר.

כל מי שישב פעם עם ילד להכין שיעורים, שמע את התלונה: 'למה אני צריך לדעת את זה'?' ילדים ובני נוער רוצים לדעת למה דורשים מהם ללמוד נושאים משעממים ביניהם. מורים והורים עושים כמיטב יכולתם לספק תשובות ('איך תעבוד בהייטק אם אתה לא יודע אנגלית?') אבל מסתבר שמה שמשנה הוא לא איכות התשובה – אלא מי מספק אותה. ילד ששומע מהחבר שלו סיבה לכך שכדאי להשקיע בלימודים – יגלה מוכנות גדולה הרבה יותר לקבל את הסיבה הזו בלי להתווכח.

"הממצאים האלה מראים שהמורים היו טובים בהסבר של עובדות יבשות, אבל החברים הצליחו ליצור תהליך הזדהות", אומרת פרופסור קארי רוזת', מעורכי המחקר. "במילים אחרות, בתור תלמיד אני יכול להזדהות עם חברי לכיתה ולדמיין את עצמי משתמש בחומר הנלמד בשיעור כפי שהם ישתמשו בו. הזדהות כזו נותנת לחומר תחושת מטרה. כשאני שומע מחבר את הסיפור שלו, זה מתחבר לסיפור האישי שלי, של מי שאני רוצה להיות בעתיד".

אל תתפלאו אם בעתיד, לאור ממצאי המחקר, בכל כיתה יקבל תלמיד מצטיין תשלום בסתר מהצוות כדי לשכנע את חבריו בחשיבות הלימודים...

תגיות:חינוך ילדיםלימודים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה