אמונה

מדוע מחשב לעולם לא יהיה אנושי?

האם ההתפתחות הטכנולוגית תייצר יום אחד בינה מלאכותית? מסתבר שהמציאות הנפשית של התודעה, נפרדת מכל טכנולוגיה חומרית...

  • כ"ד אדר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אורנה שואלת: "שלום. ברצוני לדעת כיצד מעידה התודעה האנושית על קיום יישות רוחנית באדם? הרי יש אנשים שסוברים שהתודעה האנושית על שלל פעולותיה נובעת מקשרים חשמליים הפועלים במוח. איך יכול להיות שאותות חשמליים אלו מופעלים על ידי נשמה? כיום מדברים על הרעיון של פיתוח בינה מלאכותית במחשבים. אך נכון להיום, יכולתיו המוצלחות ביותר של המחשב לא מגיעות לקרסולי הביצועים המוצלחים של מוח האדם, אז איך רואים מכאן שבמוח האנושי יש גם נשמה?"

* * *

שלום אורנה, ותודה על שאלתך.

המחקר המדעי אינו יודע מהי תודעה, ואינו מסוגל להגדיר את מושג התודעה באופן חומרי. ישנה אמונה מטריאליסטית שאומרת שבהינתן מורכבות רבה מאוד, לפתע יווצר בהוקוס-פוקוס מציאות נפשית של תודעה אצל בעל המורכבות. אך אין לכך כל הסבר מדעי הולם, אפילו לא תיאורטי. שכן, מציאות נפשית שונה מהותית (לא כמותית) מכל חומר, כך שאין לתודעה כל הסבר בממד החומרי.

להבנת העניין, נשתמש בדוגמה שהזכרת ממחשב.

מבחינה מדעית, המחשב מתוכנת לפעול, כך שכל פעולותיו נעשות על פי קודים קבועים מראש ללא מושג של "רצון עצמי" משלו. גם אם פעולותיו של מחשב יהיו מורכבות עד מאוד - הן עדיין יהיו פעולות קבועות מראש של מכונה שאינה מרגישה דבר, סט של קודים ותו לא. גם אם נתכנת רובוט לחייך או לצעוק, הוא לא יחוש שמחה או כעס. השאלה החשובה באמת היא מי חווה את החוויה? זו כמובן הרוח שבתוך המכונה, הנמצאת מעבר לגבולותיו החומריים של המדע.

המתכנת המפורסם אלן טיורינג הציע מבחן לגילוי אינטליגנציה מלאכותית במחשב, אשר נקרא על שמו: "מבחן טיורינג". לשיטתו נבקש מקבוצת אנשים אקראית להתכתב עם תוכנת מחשב, אולם חציים יתכתבו עם בני אדם אמיתיים מבלי לדעת זאת. על קבוצת האנשים לגלות האם הם מתכתבים עם תוכנת מחשב או עם אדם אמיתי. ביום שבו לא יצליחו אנשים להבחין בהבדל - תזכה תוכנת המחשב בפרס טיורינג, ותיחשב ל"אינטליגנציה מלאכותית".

עד היום הזה לא הצליחה אף תוכנת מחשב לעבור את מבחן טיורינג. רוב תוכנות המחשב נכשלות בשאלות מורכבות, הן חוזרות על אותן תשובות, או מקריאות את מה שנכתב להן. חוסר הבנתן ניכר במיוחד בשיחות על נושאים פוליטיים, פילוסופיים או ערכיים שדורשים יותר מתגובה של משפטים בודדים.

אך הפילוסוף ג'ון סרל הסביר באמצעות משל מתוחכם, מדוע אפילו מבחן טיורינג לא יוכל להוכיח "אינטליגנציה מלאכותית", ובעצם מדוע מחשב לעולם לא יוכל לפתח תודעה אנושית. זהו משל החדר הסיני:

הבה נדמיין בתוך חדר סגור אדם שאינו יודע לדבר סינית. חדר זה יש בו שני חריצים להכנסה והוצאה של מעטפות (קלט-פלט).

מחוץ לחדר יושב לו אדם סיני שמכניס לחריץ הראשון מכתב עם שאלה בסינית.

האדם שבתוך החדר מקבל את המכתב לידו, ואינו מבין מה כתוב בו, אך בתוך החדר יש לו ספר עב-כרס עם הוראות מפורטות מראש כיצד להגיב לכל אות במכתב. כך לדוגמה נאמר בו: "כשאתה רואה במכתב את האות הסינית X כתוב במכתב-התגובה את האות הסינית Y".

האדם שבתוך החדר פועל על פי ההוראות וכותב מכתב תגובה בסינית רהוטה, ומעביר אותו דרך החריץ השני.

האדם הסיני שיושב מחוץ לחדר עשוי לחשוב שבתוך החדר יושב אדם דובר סינית שמבין את שאלותיו, כשלמעשה האדם שבתוך החדר כלל אינו יודע ולא מבין מילה אחת בסינית.

המחשב פועל בדיוק באותה דרך. התוכנה שבו אינה מבינה את השפה האנושית, ולא מושגים אנושיים כמו רצונות, רגשות או מחשבות. המחשב הוא בסך הכל מכונה מורכבת מאוד של קלט-פלט, התוכנה קולטת אותיות ורשמים מבחוץ, יש לה "ספר הוראות" מוכן מראש שמתרגם אותם על פי הקודים שנכתבו בתוכנה, והיא שולחת החוצה את הפלט המבוקש על פי קודים אלה. התוכנה אינה מבינה ואינה מרגישה דבר, היא אינה יודעת "סינית", ואף פעולותיה המורכבות ביותר אינן שונה למעשה מאבן שנופלת מצוק על פי כח המשיכה.

ולכן, גם אם יפתחו יום אחד תוכנת מחשב משוכללת מאוד שתצליח לחקות את הדיבור וההתנהגות האנושית בצורה מושלמת לחלוטין בעינינו, מחשב זה עדיין לא יהיה יותר מחיקוי מזוייף שאינו מבין ולא מרגיש בתוכו דבר.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

רק משום שאנו יודעים כיצד פועל החומר וכיצד פועל מחשב, ביכולתנו להבין מדוע לעולם לא ייתכן בתוכנה מושג כמו תודעה, בחירה חופשית, נפש ורצון. מושגים אלה אין להם כל הסבר חומרי, ולא קיים אפילו מודל תאורטי שמסוגל להסביר את קיומם בממד החומר.

מי שמבין זאת, מסוגל להבין מדוע התודעה מוכיחה את קיומו של ממד רוחני שבאדם - מציאותה של נשמה הנפרדת מן הגוף ושולטת בו.

המוח האנושי הוא אכן המכונה המורכבת ביותר ביקום, אך הוא עדיין רק מכונה חומרית, מי שולט במכונה אם לא הנשמה?

בין השאר שאלת כיצד הנשמה שולטת במוח. בלתי אפשרי להשיב על שאלה זו כשאין לנו עדיין הבנה נאותה של המוח האנושי, אך אוכל להמשיל זאת בדרך משל לנהג בתוך רכב. הנהג הוא אדם עשוי בשר ודם - אך בכוחו לשלוט על רכב עשוי פח הצורך בנזין. כך להבדיל, הנשמה מפעילה את המוח כמו נהג ברכב, למרות שהיא שונה ממנו. וכשם שנהג יכול לעזוב את הרכב, כך תוכל הנשמה לעזוב את הגוף במותו. הבורא הוא מי שברא את המוח האנושי והכניס בה את הנשמה כדי לנסותה בחיים ארעיים אלה, כפי שאמר שלמה המלך: "וישב העפר על הארץ כשהיה, והרוח תשוב אל האלוקים אשר נתנה... את האלוקים ירא ואת מצוותיו שמור, כי זה כל האדם. כי את כל מעשה האלוקים יביא במשפט, על כל נעלם, אם טוב ואם רע" (קהלת פרק יב, ז).

תגיות:שאלות באמונהמחשב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה