טורים נשיים

פרשת כי תשא: מכתב מאלוקים – מה ייחרט על לוח ליבך?

את מחפשת מקור שעשוע לחייך, שימלא את מצברייך ולא ירוקן אותם. היכן הוא נמצא?

  • י"ח אדר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

סיפור חייך יכול להשתנות, להתברך ולהתמתק. כיצד תעשי זאת?

"וְהַלֻּחֹת מַעֲשֵׂה אֱלֹקים הֵמָּה וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱלֹקים הוּא חָרוּת עַל הַלֻּחֹת". כאדם האומר לחברו כל עסקיו של פלוני במלאכה פלונית, כך כל שעשועיו של הקב"ה בתורה (רש"י).

לך ולו יש שעשוע משותף. הוא כותב עבורך את המכתב, ואת מתענגת על כתיבתו הלוחשת לך את סוד חייך ואת רזי קיומך. יום יום פותחות ידיך את קיפולי האיגרת האהובה, ואת מגלה ביניהם ניצוצות זוהר חדשים ששופכים אור על תעלומות ליבך ונותנים להם פתרון ברור ודרך נכונה, בה תוכלי לצעוד בבטחה. תוך כדי קריאה מעמיקה מתגלים לעיניך גדולתו, עוצמתו ויופיו של כותב השורות. דרך כתביו הוא שולח עבורך מסרים יומיומיים, המשעשעים את עולמך ומעניקים לדרכך אושר ותקווה מחודשת. בין אותיות הכתב שזור הפתיל הלוהט המחבר בינך ובינו. אותו פתיל חורט על לוח ליבך סימנים של קדושה, שמחה ואהבה אל מחולל כוחותיך.

1. אותיות חלולות. וַיִּתֵּן אֶל מֹשֶׁה כְּכַלֹּתוֹ לְדַבֵּר אִתּוֹ בְּהַר סִינַי שְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת לֻחֹת אֶבֶן כְּתֻבִים בְּאֶצְבַּע אֱלֹקים. כי היה ה' מצייר צורת האות באצבעו כביכול פירוש בחינת אור אחד מאורו יתברך בדמות אצבע כנגד הלוח כשיעור שטח אברי האותיות והיה נשאר כל אשר יצטייר כנגדו חלול ולזה נכתבו משני עבריהם (אור החיים).

הקדוש ברוך הוא, באצבעו, כביכול, גרם לאבן הלוחות להצטמצם וליצור אותיות חלולות. כך יכלו לראות את הכתוב משני עברי האבן. אותיות התורה שאת לומדת, מפנות בתוכך חלל שמחולל בך שינוי מבורך, שניתן לחוש בו מכל כיוון שמסתכלים עליו.

2. אותיות ניסים. וַיִּפֶן וַיֵּרֶד מֹשֶׁה מִן הָהָר וּשְׁנֵי לֻחֹת הָעֵדֻת בְּיָדוֹ לֻחֹת כְּתֻבִים מִשְּׁנֵי עֶבְרֵיהֶם מִזֶּה וּמִזֶּה הֵם כְּתֻבִים. שהכתב היה חקוק משני עבריהם וכמו שהכתב נקרא בעבר זה כך היה נקרא בעבר השני וזה היה מעשה נסים (שפתי חכמים).

אף על פי שהאותיות היו חלולות בתוך אבני לוחות הברית, הן היו נקראות משני הצדדים באותה צורה, ולא אותיות הפוכות מהצד השני. וזה היה הנס שבדבר. לימוד התורה שלך מטביע את חותמו בנפשך כמעשה ניסים. אומנם הדבר לא ברור, אך הוא נפלא ביותר.

3. אותיות החיים. וְעַתָּה אִם תִּשָּׂא חַטָּאתָם וְאִם אַיִן מְחֵנִי נָא מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָּ.  ולפי דעתי, כי משה אמר ועתה אם תישא חטאתם, ברחמיך, ואם אין מחני נא תחתם מספר החיים ואסבול אני עונשם (הרמב"ן).

משה מבקש מה' למחול לעם ישראל על מעשה העגל, ואם הוא לא סולח משה מוכן להימחק חלילה, מספר החיים, כדי להציל את העם. הבורא בעצמו כותב את ספר חייך. כאשר את יוצקת לתוך דפי הספר הזה את קדושת התורה, הסיפור שלך נקרא אחרת.

4. אותיות מתוקות. וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה כְּתָב לְךָ אֶת הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה כִּי עַל פִּי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה כָּרַתִּי אִתְּךָ בְּרִית וְאֶת יִשְׂרָאֵל. לטובתו של משה נתענה מאה ועשרים יום שקיבל את התורה. ומאין היה משה אוכל, מן התורה שהתורה מתוקה שנאמר ומתוקים מדבש ונופת צופים (מדרש רבה).

לפני שמקבל משה את התורה, הוא צם מאה ועשרים יום. ומהיכן הוא זן את גופו? מלימוד התורה. התזונה המתוקה שאת מחפשת, נמצאת בתוך התורה ופסוקיה. היא ממלאת אותך ואת עולמך.

יהי רצון שרוח האלוקים תמלא אותך בחוכמה, בתבונה ובדעת בכל מלאכתך ובכל לימודך, ויעביר את כל טובו על פניך, שיקרינו אור לסביבתך.

המאמר נכתב לע"נ בת דודתי רבקה ג'ני סופיר ע"ה

יעל עט לוי היא סופרת, משוררת ומרצה. 8400398@gmail.com

תגיות:פרשת כי תשאאהבת תורהיעל עט לוי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה