הורים וילדים

מחקר חדש קובע: הורות מוסיפה שנתיים לתוחלת החיים

אנשים שיש להם ילדים עשויים לחיות עד שנתיים יותר ממי שאין להם ילדים – כך עולה ממחקר חדש שנערך בשבדיה

  • י"ח אדר התשע"ז
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

מחקר חדש מצביע על יתרון נוסף בלהיות הורים: על פי המחקר, אנשים שיש להם ילדים עשויים לחיות עד שנתיים יותר ממי שאין להם ילדים.

המחקר פורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Epidemiology & Community Health ובוצע על ידי צוות החוקרים ממכון קרולינסקה השבדי, בהובלת ד"ר קרין מודיג, החוקרים השתמשו בנתוני המרשם הלאומי של שבדיה, שמכיל מידע על 704,481 גברים ו-702,290 נשים, שנולדו בין השנים 1911-1925. החוקרים בדקו את הסטטוס של התושבים וכן האם הביאו לעולם ילדים. לאחר מכן, חישבו החוקרים כיצד השפיעה ההורות על תוחלת החיים של כל אחד מהאנשים האלה מגיל 60 ואילך.

ממצאי המחקר הצביעו על כך שהורים ללפחות ילד אחד היה בסיכון נמוך יותר לתמותה. בגיל 60 למשל, גברים שהיו אבות לילדים חיו כשנתיים יותר מגברים ללא ילדים. בקרב נשים באותו גיל הפער היה שנה וחצי, לטובת מי שילדו ילדים. ממצאי החוקרים עמדו בעינם גם לאחר ששוקללו מספר גורמים שהיו עשויים להשפיע על התוצאות, כמו רמת השכלה.

עוד גילו החוקרים שהקשר בין הורות ותוחלת חיים גבוהה יותר התחזק ככל שחלפו השנים, וגברים, שהיו אבות, נהנו מהיתרון המשמעותי ביותר ביחס לנשים שהיו אמהות. "עבור גבר בן 85 למשל, ההפרש בין סיכון התמותה של גבר שנולד לו לפחות ילד אחד במהלך חייו ובין סיכון התמותה של גבר חסר ילדים עמד על 1.2 אחוזים בקרב גברים בלתי נשואים, ועל 0.6 אחוזים בקרב גברים נשואים", הסבירו החוקרים. בקרב נשים בנות אותו גיל, לעומת זאת, הפערים לטובת נשים שהן אימהות עמדו על 0.9.

אחד מממצאי המחקר דווקא סותר מחקרים קודמים, בכך שהוא קובע כי למין הילדים אין כל השפעה על תוחלת החיים של הוריהם. מחקרים קודמים דווקא ראו השפעה חיובית יותר של הורים לבנות על פני הורים לבנים. פער זה הוסבר על ידי החוקרים בכך ש"באופן כללי, נשים נוטות לתחזק יותר קשרים חברתיים מגברים, ואנשים מבוגרים יותר שאין להם ילדים – ובמיוחד גברים, נוטים לנהל פחות אינטראקציות חברתיות מאשר הורים מבוגרים. ישנן ראיות שמצביעות על כך שלהורים לבנות יש סיכויים גדולים יותר לקיים קשרים חברתיים באופן שגרתי ולקבל עזרה במקרים שהם זקוקים לה".

החוקרים מסבירים את ממצאי המחקר בכך שהילדים מהווים תמיכה בגילאים מבוגרים של ההורים. "העובדה שהקשר (בין הורות ותוחלת חיים ארוכה) התחזק ככל שגיל ההורים עלה מהווה תמיכה נוספת לסברה שאנשים נטולי ילדים צפויים להתמודד עם חסר בתמיכה בשלהי חייהם. עם זאת, אין להוציא מכלל אפשרות גם הסברים חלופיים, כמו למשל שהורים לילדים מאמצים הרגלים והתנהגויות בריאות יותר, מאשר אנשים ללא ילדים", הסבירו החוקרים.

תגיות:הורותילדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה