חדשות מדע וטכנולוגיה

האם הייתם מסכימים לתת לאדם חף מפשע שוק חשמלי?

כשאנשים לומדים על הניסוי של מילגרם, הם מצהירים 'בחיים לא הייתי מתנהג כך'. קבוצת חוקרים פולנית החליטה לבדוק האם המוסר האנושי השתפר במשהו – וחזרה עם תשובה עגומה

  • י"ז אדר התשע"ז
(צילום: electric shock)(צילום: electric shock)
אא

האם הייתי מסכימים לתת שוק חשמלי לאדם שלא עשה לכם כל רע – רק משום שענה תשובה לא נכונה?

בשנות השישים, פסיכולוג אמריקאי בשם פרופסור סטנלי מיליגרם ביצע ניסוי שהפך לשם-דבר בתחום הפסיכולוגיה החברתית. הוא אסף נסיינים שהגדירו את עצמם 'אנשים מוסריים', ושאל אותם אם יוכלו לענות בני אדם. הם כולם השיבו בשלילה. לאחר מכן הוא אמר להם כי הוא רוצה שישתתפו במחקר על השפעת ענישה על תהליכי למידה. כל נבחן קיבל שוקר חשמלי, ונדרש להציג שאלות לנבחן שנמצא בחדר סמוך. החוקרים אמרו לנסיינים כי הנבחן שעונה על השאלות מחובר באלקטרודות לשוקר, וכי יש לתת לו שוק חשמלי בכל פעם שהוא מספק תשובה לא נכונה. למעשה, האדם בחדר השני לא היה מחובר לאלקטרודות, אבל החוקרים הנחו אותו להיאנח מכאב בכל פעם כשהנסיין לוחץ על השוקר.

מה לדעתכם קרה? הנסיינים נתנו את השוקים החשמליים. כאשר נסיין התחיל להביע אי נוחות מגרימת כאב, החוקר חמור הסבר שפיקח על הניסוי היה מורה לו: 'תמשיך, זה חשוב לניסוי'. בסדרת הניסויים הראשונה  65% מהמשתתפים נתנו את השוק החשמלי הגבוה ביותר, בעוצמה של 450 וולט, על אף שרבים התלוננו על אי נוחות. אף נסיין לא הפסיק את הניסוי לפני שהגיע למתן שוק בעוצמה של 300 וולט. ניסוי מיליגרם הפך להיות הדוגמה המוכרת ביותר בעולם לאופן בה אנשים מצייתים לסמכות – במקרה זה, החוקר – גם כאשר נדרשים מהם מעשים לא מוסריים בעליל.

לפני מספר שנים, החליטה קבוצת פסיכולוגים חברתיים מאוניברסיטת SWPS בפולין לחזור על הניסוי – הפעם עם תושבי פולין. הסיבה? הקבוצה רצתה לראות האם בעשורים שעברו, המין האנושי פיתח חוש מוסרי מחודד יותר ופחות כבוד לסמכות מרושעת. בנוסף,  למרכז אירופה יש היסטוריה ייחודית של כפיפות לדיקטטוריות, מה שלכאורה היה אמור להעניק לאנשים רגישות רבה יותר כלפי התעללות בלתי מוצדקת.

"כשאנשים לומדים על הניסוי של מיליגרם, רובם הגדול מצהיר: 'בחיים לא הייתי מתנהג כך'", אומר תומאש גריב, פסיכולוג המעורב במחקר. "אבל המחקר שלנו הוכיח שוב כמה קל לשדל אנשים לעשות דברים בלתי נעימים כאלה".

המחקר כלל 80 נסיינים (40 גברים ו-40 נשים) בטווח גילאים של 18 עד 69, ומצא כי 90% מהמשתתפים הסכימו לתת את השוק החזק ביותר. "מחצית המאה אחרי המחקר המקורי של מילגרם על ציות לסמכות", מסכם גריב, "רוב מכריע של הנסיינים עדיין הסכים לתת מכת חשמל לאדם חסר ישע".

תגיות:חדשות מדעחשמל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה