אמונה

האם ’אמני חושים’ באמת מסוגלים לקרוא מחשבות?

אמנות חושים, טלקינזיס וקריאת מחשבות – האם הדברים הללו קיימים באמת, או שמא הם רק אחיזת עיניים?

  • ט"ז אדר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עוזי שואל:"שלום. רציתי לשאול מה דעתך על אמני חושים? ידוע שמאחורי קסמים מסתתרים סודות כמו זריזות ידיים, מגנטים נסתרים וכו', אך יחד עם זאת נתקלתי באמני חושים שגם יודעים לקרוא מחשבות של אדם שהם לא מכירים כלל, ולגלות מספר או שם שהאדם חושב עליו, או אפילו להפנט אנשים. האם הדבר אמיתי או שמדובר בשקרים וטריקים? וגם מה דעתך על טלקינזיס, האם באמת ישנם אנשים שמסוגלים להזיז חפצים בכח המחשבה? תודה מראש".

* * *

שלום וברכה עוזי, ותודה על שאלתך.

אמני חושים טוענים שבכוחם לקרוא מחשבות, ואפילו לשלוט על מעשיהם על אנשים על ידי כוחות היפנוטיים שרק הם לבדם יודעים. סרטי הווידאו שקוסמים אלה מנפיקים מרשימים ביותר, ומציגים יכולות על-אנושיות של ממש. אך כאשר ביררתי לעומק את התחום, גיליתי להפתעתי שהקוסמים המפורסמים ביותר בתחום "אמנות החושים" הם למעשה זייפנים אשר משתמשים בטריקים פיזיים פשוטים, ובמקרים אחרים בשחקנים בתשלום אשר מביימים את כשרונם (ישנם קוסמים שנתגלו משתמשים בהופעות שונות באותם שחקנים שעלו לבמה, או פשוט השתמשו בשחקנים גרועים מאוד).

אמן החושים המפורסם ביותר הוא דרן בראון, אשר טוען ליכולות פסיכולוגיות מופלאות של היפנוט וקריאת מחשבות, אך למעשה משתמש בעריכה ובימוי בצורה מתוחכמת. באמצעות הבעות פנים מרשימות ותנועות ידיים מוזרות הקוסם משכנע את צופיו שהוא מהפנט אנשים, כשבפועל הוא משתמש בטריקים רגילים לגמרי ולא בהיפנוט.

קשה לי להגדיר קוסמים מסוג זה בשם אחר מלבד נוכלים, כאשר הם טוענים ליכולות שאין להם, ומטעים בני אדם להאמין שהשיגו כוחות על-אנושיים באמצעות פיתוח התת-מודע. כמובן שאין הדברים אמורים על קוסמים שמודיעים מראש לקהל שהם מאחזי עיניים. חשוב לציין שהביקורת במאמר זה מופנית רק כלפי אותם קוסמים שמטעים את הציבור להאמין ביכולות על-אנושיות שלא קיימות במציאות, המשקרים על יכולות מנטליות שאין להם.

קוסמים כמו דרן בראון מטעים את הקהל להאמין שיש להם כוחות מנטליים מדהימים, כמו היכולת לעצור בכח המחשבה את דופק לבם. את עצירת הדופק בידו השיג בראון על ידי אפקט פשוט של הסתרת כדור פינג-פונג תחת בית שחיו אשר עצר את הדם בעורקיו מלהגיע לפרק ידו.

באחד מסרטוניו, מראה דרן בראון כיצד ביכולתו ללכת על זכוכיות שבורות באמצעות כוחו הפסיכולוגי "לעצור כאב ודימום", זאת כאשר כל אדם מסוגל ללמוד כיצד ללכת על זכוכיות מבלי להינזק על ידי דריכה מכוונת בכף רגל ישרה ללא כל שימוש ב"כח מחשבה" (או פשוט מכך: ישנם קוסמים שמשתמשים בזכוכיות עשויות סוכר!).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ישנו עוד קסם מפורסם שבו "המהפנט" מושיב מספר אנשים על כיסאות, וב"כח המחשבה" גרם להם לזנק מהכיסאות כרצונו כאילו הלם בהם ברק. אך מה שלא ידעו, שהקוסם השתמש בחוט חשמלי זעיר שנקשר על גבי כל אחד מהכיסאות, והוא שחישמל את היושב בלחיצת כפתור (ישנן שיטות שונות להשגת אפקט זה גם שלא על ידי חשמל). אני חוזר ומדגיש שהבעיה אינה בעצם עשיית קסמים מסוג זה למטרת בידור, אלא בהטעיית הקהל שהקוסם הוא בעל יכולת לשלוט במוחם של אנשים אחרים.

היפנוזה, בשונה ממה שרוב האנשים חושבים, אינה כלי לשליטה באדם אחר, אלא פשוט דרך להשגת מודעות גבוהה יותר, בה יכול האדם להבין את עצמו טוב יותר. אך מהפנטים אינם יכולים לגרום לאנשים לעשות או לומר משהו בניגוד לרצונם. המהופנט אינו מאבד את הקשר שלו למציאות, כך שאנשים אינם יכולים "להיתקע" במצב היפנוט כשם שלא יוכל להיתקע במצב שינה. כדי להראות שליטה באנשים על ידי היפנוט, הקוסמים משתמשים בשחקנים שיעשו כדבריהם על הבמה.

שיטה נוספת שקוסמי-רחוב משתמשים בה, הוא צילום חוזר ונשנה של אותו טריק בפני אנשים שונים מן הרחוב, עד שהטריק מצליח, לעתים אפילו במקרה. באמצעות עריכת וידאו הם בוחרים באופן סלקטיבי רק את הטריקים שהצליחו, תוך השמטה של כל עשרות (או מאות) הצילומים הכושלים. כך מסוגלים אמני חושים שונים להראות סרט שבהם קוראים מחשבות בהצלחה או מבלבלים אדם אקראי מהרחוב, זאת לאחר שנכשלו בעשרות פעמים אחרות. כמעט תמיד אפשר לבטוח בכך שיזדמן אדם פתי באופן יוצא מגדר הרגיל, אשר יציג לעיני המצלמה את יכולותיו המופלאות של ה"המהפנט", תוך השמטת כל הנסיונות הכושלים. אולם בחלק רב מן המקרים מדובר בשחקנים שחותמים על חוזה סודיות עם הקוסם.

שמועה עתיקה מספרת כי הקוסם המפורסם הודיני הלך בילדותו להופעתו של קוסם ילדים, והוזמן לעלות אל הבמה. לפתע הקוסם לחש באוזנו: "נכון שאתה אוהב לשחק בקסמים?". קסמיו של הקוסם היו מובנים לו, אך הודיני לא הצליח בשום אופן לגלות כיצד הקוסם ידע שהוא אוהב לעסוק בקסמים. האם הוא קורא את מחשבותיהם של ילדים? כאשר שאל לסודו, השיב לו הקוסם: "אספר לך את האמת, הודיני, אני לוחש משפט זה באוזנו של כל ילד שעולה לבמה..."!

הרמב"ם פסק לאסור מעשי קסמים מהטעם של הכשלת הרבים, כי הקסמים גורמים לאנשים להאמין באחיזת עיניים ויכולות בלתי אפשריות, המפתות להאמין בכשפים ובכזבים. כך כתב: "אסור לעונן, אף על פי שלא עשה מעשה, אלא הודיע אותן הכזבים שהסכלים מדמין שהן דברי אמת ודברי חכמה... וכן האוחז את העיניים, ומדמה בפני הרואים שעשה מעשה תימהון והוא לא עשה - הרי זה בכלל מעונן, ולוקה" (הלכות עבודה זרה פרק יא).

עם זאת, שמעתי שישנם רבנים שהתירו מופע קסמים כאשר הקוסם מודיע מראש שמעשיו נעשים על ידי להטוטנות ואחיזת עיניים ולא על ידי כוחות אמיתיים.

טלקינזיס (הזזת חפצים בכח המחשבה) מעולם לא הוכחה במעבדה. ישנם קוסמים כמו ג'יימס רנדי אשר מוכנים להציע מיליון דולר לכל אדם שיצליח להוכיח יכולת על-טבעית שכזו. כל האנשים שפנו אליו עד היום התגלו כנוכלים, אחד מהם הזיז חפצים קלים בכח "המחשבה", לדוגמה הניע דפים בספר טלפונים מבלי לגעת בו. אך בניסוי מצולם התברר שנוכל זה למד טכניקה של נשיפה מיוחדת, באמצעותה הניע את דפי הספר. נוכלותו הוכחה ע"י ג'יימס רנדי אשר הניח שבבי קלקר על גבי השולחן לצד הספר, וביקש ממנו להניע את הדפים מבלי להזיז את שבבי הקלקר. הנוכל המבוהל טען שלפתע כל כוחותיו נעלמו... אך כעבור שנה הודה בנוכלותו.

גם אורי גלר המפורסם, הטוען כי ביכולתו לכופף כפיות בכח המחשבה, משתמש למעשה בכפיות כפופות ומוכנות מראש שהביא איתו מן הבית, ובאמצעות טריק פשוט של אחיזת עיניים הוא גורם להם "להישבר" בין אצבעותיו. כאשר ג'יימס רנדי דרש ממנו לכופף כפיות חדשות לגמרי שהביא מהחנות, טען אורי גלר שכוחותיו נעלמו לפתע פתאום...

ייתכן אמנם שישנם מקרים אמיתיים ונדירים מאוד בעולמנו של יכולת על-טבעית, אך אין ספק שרובם המוחלט של המקרים מגיע ממעשי נוכלות וזיוף (למרבה ההפתעה, לעיתים קרובות מדובר בנוכלות-עצמית, שבה המכשף מדמיין את כוחותיו, כמו שהתגלה בהקרנת אנרגיות וקריאה קרה). ראוי להתרחק מהתעסקות בהבלים מן הסוג הזה, שאינם מוסיפים לא אהבה ולא יראת שמים.

תורתנו הקדושה מלמדת את היהודי הדרכה בחיים: "תמים תהיה עם ה' אלוהיך" (ספר דברים יח, יג). גם אם הדבר אפשרי, הקב"ה אינו רוצה מאיתנו לעסוק בנסתרות, אלא לעובדו דרך העולם הזה.

בנקודה זו חשוב להדגיש פעם נוספת את ההבדל בין כל הקוסמים והמכשפים למיניהם, לבין ההתגלות הנסית בתורת ישראל.

התורה מלמדת אותנו שמעשי כישוף היו קיימים לאורך הדורות. כך לדוגמה, חרטומי מצרים ידעו להפוך מקל לנחש, במסכת סנהדרין נאמר שישו כישף והסית והדיח.

אך עלינו להבחין בכך שעשרת מכות מצרים המתועדות בתורה שונות בעוצמתן מכל סוג של "כישוף מצרי" או מעשה קסמים, וזאת בשל העובדה שהן נעשו בארץ שלמה. קוסם יכול באחיזת עיניים או כישוף להראות כוס מים הנהפכת לכוס דם, אך בוודאי לא יוכל להפוך יאור שלם לדם. וזאת כשם שאדם חזק מאוד יוכל להרים סלע ממקומו, אך לא יוכל להזיז הר ממקומו. כך גם בחוקי הטבע, יש דברים שרק בורא עולם מסוגל לעשותם מפאת עוצמתם, כגון להפוך יאור שלם לדם, אש וברד היורדים יחד מן השמיים, השליטה הנסית בכל הרומש על הארץ - מן המחלות והרמשים הקטנים ביותר ועד החיות הטורפות, מכת החושך, ולבסוף מכת בכורות בה ה' הרג את כל בכורי מצרים בו-זמנית. וגם לאחר מכן קריעת ים סוף בה ה' הטביע את כל הצבא המצרי, מן היורד מן השמים במשך 40 שנה במדבר, עמוד האש והענן, וכמובן ההתגלות הנבואית בהר-סיני בפני כל עם ישראל.

כך הוכיחה התורה את מציאותו של אלוקים השולט בחוקי הטבע וכל תבל. מאחר שכוחם של בני אדם מוגבל, אף דת אחרת בעולם אינה יכולה לספר על נסים אדירים בפני עם שלם. ויש בכך הוכחה חשובה לאמיתות התורה. עוד בנושא זה.

כמובן שאין הדברים אמורים על קוסמים שמודיעים מראש לקהל שהם מאחזי עיניים. חשוב לציין שהביקורת במאמר זה מופנית רק כלפי אותם קוסמים שמטעים את הציבור להאמין ביכולות על-אנושיות שלא קיימות במציאות, המשקרים על יכולות מנטליות שאין להם.

תגיות:מחשבותחושיםקסמים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה