בריאות ותזונה

רוצים לשמור על מוח צלול גם בגיל מבוגר?

מחקר חדש מגלה: קפאין הוא אחד החומרים שמגנים מפני התפתחות דמנציה בגיל המבוגר

  • י"א אדר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

התרגלנו כבר לקרוא כל שני וחמישי מחקרים בשבח הקפה. רוב המחקרים האלה, עם זאת, מתמקדים תמיד באותם יתרונות בריאותיים שטמונים בספל האספרסו או הקפה ההפוך שלכם: בעיקר מניעת מחלות לב והגנה מפני מספר סוגי סרטן.

מחקר חדש, עם זאת, מצא שלקפאין שבקפה יש תועלת נוספת, שאותה אפשר לראות רק בטווח הארוך מאד. קפאין, גילה המחקר, הוא אחד מ-24 תרכובות שמחזקים את יכולתו של המוח להתגונן מפני דמנציה.

דמנציה של גיל הזקנה, שברוב המקרים נגרמת על ידי מחלת אלצהיימר, היא אחת התופעות הכאובות והקשות ביותר של גיל מתקדם. בעידן שבו אוכלוסיית העולם הולכת ומתבגרת, יותר ויותר משאבים מוקדשים לחקר גורמי הדמנציה ודרכי מניעה. אחד מהמאמצים האלה היה מחקר של אוניברסיטת אינדיאנה, ארה"ב, שבו נבדקו יותר מ-1200 תרכובות שונות בניסיון לזהות אילו מהן מחזקות את ייצור האנזים NMNAT2 במוח. האנזים, שהתגלה באוניברסיטת אינדיאנה בשנה שעברה, הוכח כמגן על נוירונים במוח מפני סטרס וכבעל יכולת למנוע את היווצרותם של פרוטאינים פגועים במוח, תופעה שמזוהה עם התפתחותן של מחלות הגורמות לדמנציה.

"המחקר הזה יכול לסייע בקידום מאמצים לפתח תרופות שיעלו את רמות האנזים הזה במוח, מה שיצור 'מחסום' כימי כנגד ההשפעות המזיקות של מחלקות כמו אלצהיימר", אומר פרופסור הוי-צ'ן לו, החוקר שהביל את המחקר. קפאין, ללא ספק, יהיה שחקן חשוב בתרופות הללו.

אחרי שזיהו את תכונתו המגנה של הקפאין, החוקרים ביצוע ניסוי במסגרתו נתנו קפאין לעכברים שעברו שינוי גנטי כך שהמוח שלהם מייצר כמות פחותה מהרגיל של האנזים NMNAT2. אחרי שקיבלו את הקפאין, עם זאת, הם החלו מייצרים את האנזים ברמות נורמליות.

תגיות:בריאותקפה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה