בריאות ותזונה

רופאים ממליצים: השאלות שאתם צריכים לשאול את הרופא לפני שתסכימו לטיפול

לפני פרוצדורות רפואיות רבות, פציינטים נדרשים לחתום על טופס הסכמה. הבעיה: ברוב המוחלט של המקרים אין להם מושג על מה הם חותמים. שני רופאים אמריקאים ממליצים: זה מה שאתם צריכים לעשות לפני שאתם מסכימים לטיפול רפואי

  • ח' אדר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לפני פרוצדורות רפואיות רבות, מהרדמה ועד השתתפות בניסוי רפואי, פציינטים נדרשים לחתום על כך שהפרוצדורה הוסברה להם, סכנותיה ברורות להם, והם מסכימים לה בכל זאת. טופס ההסכמה הזו, אומרים ד"ר מיכאל סקרס וד"ר טימות'י גיליגן מה'קליבלנד קליניק', אחד המרכזים הרפואיים הידועים ביותר באמריקה, הוא בדיחה של ממש. פציינטים חותמים על כל טופס שהרופא מגיש להם, אבל אין להם באמת מושג מהם הפלוסים והמינוסים של הטיפול המוצע, או האם הוא חיוני בכלל. רופאים, מצידם, עמוסים מכדי לתת הסברים למי שלא מבקש אותם.

במאמר שפרסמו שני הרופאים ב'ניו יורק טיימס', הם ממליצים לכל פציינט לנקוט באמצעים הבאים כדי לוודא שהוא לא חותם אוטומטית על הסכמה אלא יודע באמת במה מדובר:

1. בקשו מהרופא להשתמש במילים ברורות לכל, לא בז'רגון מקצועי. אם הרופא מתחיל לדבר במונחים מקצועיים שאתם לא מבינים, אל תתביישו לומר שאתם לא מבינים – ולבקש הסבר.

2.אחרי שהרופא מסיים את ההסבר שלו, סכמו באוזניו בקצרה את מה שאמר, כדי לוודא שהבנתם אותו. "אז את הגלולות הצהובות יש לקחת אך ורק על בטן ריקה, אבל אף פעם לא בימים שאני אמור לעבור טיפול"? זה ייתן לרופא הזדמנות לתקן טעויות שעלולות להיות קריטיות.

3. בקשו חומרים כתובים, או אפילו תמונות וסרטונים. אם אתם רוצים ללמוד עוד על ההמלצות של הרופא, אל תהססו לבקש ממנו חומרים נוספים בהם תוכלו לעיין בנחת בבית לפני קבלת החלטה.

4. בקשו לקבל את התסריט הטוב ביותר, התסריט הגרוע ביותר, והתסריט הסביר ביותר. מה הדבר הכי גרוע שיכול לצאת מהטיפול הזה? מה הדבר הכי טוב שיכול לצאת מהטיפול הזה? ולבסוף – מה בדרך כלל קורה כתוצאה מהטיפול הזה?

5. בקשו לדבר עם מישהו שעבר את הטיפול הזה. בין אם מדובר בניתוח או חלילה בכימותרפיה, פציינט שעבר את זה בעצמו יוכל להסביר לכם את העניין טוב יותר מרופא.

6. שאלו תמיד על אופציות טיפול חילופיות. גם אם הטיפול המומלץ הוא זה המועדף על הרופא, אילו אופציות טיפוליות אחרות קיימות? אל תהססו לשאול: "אם אני הולך לעוד 10 רופאים בתחום הזה, כמה מהם ימליצו על הטיפול שאתה ממליץ?"

7. סכמו את הנאמר בפגישות שלכם עם הרופא, והביאו אתכם מישהו נוסף שישאל שאלות שלא נעים לכם לשאול, או יעזור לכם לעבד את המידע שהרופא מעביר לכם.

"ראינו יותר מידי פציינטים שהתחרט על החלטות שהם קיבלו בלי שהבינו באופן מלא מהן האופציות שלהם או מה התוצאות האפשריות", מסכמים הרופאים. "אנחנו מעודדים את הפציינטים שלנו ואת הקולגות שלנו להיות פרטנרים בהחלטות לגבי טיפולים רפואיים – החלטות שהן משנות-חיים ממש לא פעם".

תגיות:רופאיםשאלות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה