סמארטפונים ואינטרנט

מחקר חדש: צעירים המבלים זמן רב ברשתות חברתיות – סובלים מבדידות

האם הרשתות החברתיות יכולות לעזור לאנשים המרגישים מבודדים? מחקר חדש מגלה שלא רק שמדיה חברתית אינה פיתרון לבדידות – היא אפילו מעצימה את הבעיה

  • ח' אדר התשע"ז
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר של בית הספר לרפואה של אוניברסיטת פיטסבורג בדק קשר בין הזמן שבו מקדישים צעירים לרשתות מדיה חברתית ותחושת הבדידות שלהם. התוצאה: לא רק ששימוש ברשתות החברתיות אינו מרפא לתחושות בדידות, למעשה הוא רק מעצים את התחושה הזו.

"זה נושא שחשוב לחקור מכיוון שבידוד חברתי ובעיות נפש הם מגיפה של ממש בקרב צעירים", אומר מוביל המחקר, ד"ר בריאן פרימאק, "אנחנו במהותנו יצורים חברתיים, אבל החיים המודרניים מבודדים אותנו במקום לקרב אותנו זה לזה. זה אולי נראה שמדיה חברתית מספקת הזדמנויות למלא את החלל החברתי הזה, אבל אני חושב שהמחקר רומז שלא זה הפתרון שאנשים מקווים לו".

במהלך המחקר, פרימק ועמיתיו עקבו אחרי 1787 צעירים אמריקאים בגיל שבין 8 ו-32, והשתמשו בשאלונים על מנת לקבוע את תכיפות ואורך השימוש במדיה החברתית. הם כללו שאלות על לא פחות מ-11 פלטפורמות של מדיה חברתית, כולל פייסבוק, טוויטר, גוגל פלוס, לינקדאין, פינטרסט, וכן הלאה.

תוצאות המחקר גילו שגם כאשר לוקחים בחשבון משתנים חברתיים ודמוגרפיים, צעירים שהשתמשו במדיה חברתית יותר משעתיים ביום היו בסיכון כפול להרגיש בידוד חברתי בהשוואה לאלה שבילו פחות מחצי שעה במדיה החברתית. משתתפים שביקרו באתרי מדיה חברתית 58 פעמים או יותר בשבוע היו בסיכון משולש להרגיש בידוד חברתי בהשוואה לאלה שערכו פחות מתשעה ביקורים כאלה בשבוע.

החוקרים מודים, אמנם, שאי אפשר לדעת מה הגיע קודם: השימוש במדיה החברתית או תחושת הבידוד. אבל, הם אומרים, גם אם הצעירים הללו התחילו להשתמש במדיה חברתית באופן מופרז בגלל תחושת בידוד חברתי – ברור שהמדיה החברתית לא הקלה על בדידותם. ההנחה היא שהרשתות החברתיות אפילו מגבירות את תחושת הבידוד משום שככל שאדם מבלה בהם יותר – כך הוא מקדיש פחות זמן לבילוי אמיתי עם אנשים. בנוסף, במדיה החברתית אנשים מציגים בעיקר גרסאות אידיאליות של חייהם, כך שקל להיתפס לתחושה שכולם מנהלים חיים מאושרים ומעניינים יותר, מה שתורם גם לתחושה מבודדת.

עורכי המחקר ממליצים, לסיכום, כי רופאי משפחה שנתקלים בפציינטים המדווחים על תחושת בדידות, ישאלו אותם על הרגלי צריכת המדיה החברתית שלהם וימליצו להגביל אותה במקרה הצורך.  

תגיות:בדידותאינטרנטרשת חברתיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה