דיכאון וחרדות

10 עובדות שחשוב לדעת על OCD, וטיפים יעילים להקלה

מהי הפרעת OCD, האם יש צורך לגשת לטיפול מקצועי, ואילו טיפולים הם היעילים ביותר כדי להתגבר עליה? כל מה שצריך לדעת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. OCD או בשמה העברי - הפרעה טורדנית כפייתית, היא הפרעה המורכבת משני חלקים: מחשבות טורדניות (אובססיות) ופעולות שהאדם מבצע באופן כפייתי (טקסים או קומפולסיות). על מנת שאדם יוגדר כסובל מ-OCD הטקסים והאובססיות צריכים לפגוע בתפקודו או לגזול מעל שעה ביום, ועליו להיות מודע לכך שמעשיו או מחשבותיו אינם הגיוניים (למעט ילדים הסובלים מההפרעה).

2. מחשבות טורדניות הן מחשבות או תמונות מטרידות העולות שוב ושוב במחשבתו של האדם ללא שליטה וגורמות לו מצוקה עזה. לרוב מחשבות טורדניות מנוגדות לערכי האדם, רצונותיו, הגדרתו העצמית, או עוסקות בנזק העלול להיגרם לאחרים או לאדם עצמו. לפעמים המחשבות אינן סותרות את ערכי האדם ורצונותיו אולם הן מופרזות, גורמות סבל ופוגעות בתפקוד.

טקסים כפייתיים הם פעולות שהאדם אינו רוצה בהכרח לבצע, אך מרגיש כי עליו לעשות אותן בכל זאת, ונגרמת לו מצוקה ניכרת במידה והוא נמנע מלבצעם. (למשל בדיקת מכשירים חשמליים שוב ושוב על מנת למנוע כביכול שריפה, שטיפת ידיים פעמים רבות ביום, נגיעה בחפץ מסוים ועוד)

3. שני מרכיבים מרכזיים של OCD הם: ספק ואשמה. במאה ה-19, OCD נקראה "מחלת הספק". שם זה מתאר נכונה את המצב, הפרעה טורדנית כפייתית יכולה לגרום לסובלים ממנה לפקפק אף בדברים הבסיסיים ביותר לגבי עצמם, אחרים או העולם שהם חיים בו. אשמה היא חלק מיסר נוסף מההפרעה. קל לגרום לאנשים עם OCD להרגיש אשמים על מגוון גדול של דברים, כיוון שהם ממילא מרגישים אחראים על דברים שאף אחד אחר לא יקח על עצמו.

4. חשוב להבין כי רוב האנשים בעולם סובלים לעיתים ממחשבות טורדניות ואינם מצליחים להימנע מביצוע טקסים מסוימים. עם זאת, לא כולם כמובן מוגדרים כסובלים מ-OCD. ההבדל בין אנשים שסובלים מההפרעה וזקוקים לטיפול, לבין אלו שמדי פעם חווים אותה - הוא באופן בו המחשבות הטורדניות או הטקסים משפיעים על איכות החיים.

5. אצל כ-80% מהסובלים מ-OCD ההפרעה פורצת לפני גיל 18, כשלרוב היא מתחילה בגיל ההתבגרות, ומקרים של OCD  אצל ילדים הם נדירים יותר. שכיחות ההפרעה שווה בין המינים.

6. בתשובה שהעניק הרב עזריה אריאל לתלמיד ששאל אותו כיצד להתמודד עם טקסים טורדניים דתיים, השיב לו הרב בתשובה ששפכה אור על היחס התורני להפרעות בכלל ולהפרעת OCD  בפרט. "OCD זוהי הפרעה מסוימת, שלפעמים מתחפשת כאילו היא סוג של יראת שמיים, בעוד שלאמיתו של דבר זוהי עצבנות שמזיקה מאוד לחיים בכלל ולקיום המצוות בפרט", מסביר הרב עזריה. "על פי התורה, מי שנקלע למצב של חוסר איזון נפשי חייב ללכת לטיפול, כפי שכותב הרמב"ם בהלכות דעות (פרק ב הלכה א). מודבר במצוות עשה בפני עצמה: קיימת מצווה על האדם להיות בעל אישיות מאוזנת, רגוע ומיושב בדעתו, ובכך הוא מקיים את מצוות "והלכת בדרכיו". לא רק "מה הוא רחום אף אתה היה רחום", כלשון חז"ל, אלא גם "מה הוא רגוע אף אתה היה רגוע". הרב עזריה ממשיך וכותב לשואל כי רבי יהודה הלוי בספר הכוזרי (מאמר שלישי, א-ה) תיאר את עובד ה' "החי בשלוות נפש ושולט בכוחות נפשו ורותם את כולם לעבודת ה' בצורה מושכלת".

7. ראוי ללכת לאיש מקצוע עם ניסיון מוכח בטיפול בהפרעת OCD. הרב עזריה מציין בתשובתו כי "מכיוון שה- OCD בהופעתו אצל שומרי מצוות מתבטא לרוב בתחומי ההלכה, חיוני שהמטפל יהיה שומר מצוות בעצמו". עוד מוסיף הרב וכותב כי לעיתים כדאי להיעזר בהדרכת רב, אך זהו בנוסף לטיפול אצל איש מקצועי, ובשום אופן לא כתחליף. הרב עזריה משווה זאת לרפואה הפיזית, שבה הרופא קובע את התכנית הטיפולית והרב בעקבותיה יכול לחוות דעה מה ממנה מותר ואסור (בשבת, ביום כיפור, וכדומה).

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

8. טיפול הכרתי (קוגניטיבי) התנהגותי הוא סוג הטיפול הפסיכולוגי שנמצא כיעיל ביותר עבור הלוקים בהפרעה טורדנית כפייתית, מבוגרים וילדים כאחד. טיפול הכרתי (קוגניטיבי) התנהגותי מאמן מחדש את דפוסי החשיבה וההתנהלות השגרתית, כך שאין יותר צורך בהתנהגות הכפייתית.

אחת הגישות הטיפוליות מכונה "חשיפה ומניעת תגובה". במהלך הטיפול נחשף החולה בצורה הדרגתית למושא האובססיות או הפחדים שלו, דוגמת לכלוך, והוא לומד טכניקות ודפוסי חשיבה שיאפשרו לו להתמודד בצורה טובה עם חרדותיו. התהליך עצמו דורש זמן ומאמץ, אך בסופו של דבר הוא מביא לאיכות חיים טובה יותר ולשליטה במחשבות האובססיביות-כפייתיות.

9. לעיתים ימליץ הרופא המטפל להיעזר בטיפול תרופתי. קיימות תרופות מסוימות שעשויות לסייע לשלוט בהתנהגות טורדנית-כפייתית. ברוב המקרים ממליצים הרופאים על נוגדי דיכאון כשלב ראשון בטיפול. נוגדי דיכאון עשויים לעזור לטיפול בהפרעה, מאחר שהם מעלים רמות של סרוטונין, מתווך עצבי הנחשב לחומר שמקנה לנו תחושה טובה, רוגע ומצב רוח טוב, ושכנראה חסר אצל אנשים הלוקים בהפרעה טורדנית כפייתית.

10. מתמודדים עם הפרעה טורדנית כפייתיית? כמה טיפים שיעזרו לכם:

א. למדו על ההפרעה: הבנת המחלה יכולה לחזק את ההנעה האישית להיצמד לתוכנית הטיפול ולהתמיד בה.

ב. הצטרפו לקבוצת תמיכה: קבוצות תמיכה לאנשים הסובלים מאובססיה-כפייתית מפגישות אנשים המתמודדים עם המחלה.

ג. הישארו ממוקדים במטרה: החלמה מהפרעה טורדנית כפייתית היא תהליך מתמשך שלכול אורכו כדאי להתמקד במטרות הטיפוליות. התמקדות זו מסייעת לשמור על רמת הנעה גבוהה שדרושה להצלחת הטיפול.

ד. הרפו ושחררו לחצים: מומלץ ללמוד שיטות הרפיה והתמודדות עם לחצים (סטרס) –שיטות להרפיית שרירים ונשימות עמוקות תסייענה להרגעה כללית.

ה. ספורט לפריקת אנרגיה: פעילות גופנית מסייעת לתעל את האנרגיה והמתח שהמחלה יוצרת, ומקלה על ההתמודדות עמה. 

תגיות:מחשבות טורדניותOCD

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה