טורים נשיים

תכלס ולמעשה – איך הוא מגיע עד אליך?

אהבתו של הבורא היא נצחית ואינסופית. במה הוא מבטא את חיבתו העזה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כשבאים לבקר אותך את מתכוננת. מהם המעשים שתעשי לקראת הביקור?

"וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם. אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא: רְאוּ כַּמָּה חִבַּבְתִּי אֶתְכֶם. מִן הָאָרֶץ עַד לָרָקִיעַ מַהֲלַךְ חֲמֵשׁ מֵאוֹת שָׁנָה, וְעָבְיוֹ שֶׁל כָּל רָקִיעַ וְרָקִיעַ מַהֲלַךְ חֲמֵשׁ מֵאוֹת שָׁנָה. נִמְצְאוּ כֻּלָּם מַהֲלַךְ שִׁבְעַת אֲלָפִים שָׁנָה. וְהַכִּסֵּא לְמַעְלָה מִכֻּלָּם. וּרְאוּ כַּמָּה חִבַּבְתִּי אֶתְכֶם שֶׁהִנַּחְתִּי אֶת הַכֹּל וְאָמַרְתִּי לָכֶם, וְעָשִׂיתָ יְרִיעֹת עִזִּים, עֲשֵׂה לִי יְרִיעוֹת עִזִּים וְאָבֹא לִשְׁכֹּן אֶצְלְכֶם" (מדרש תנחומא).

את סוגרת את הדלת, וכל עיסוקיך, דאגותייך, טרדות העולם ומעשי העבר שלך נשארים בחוץ. ליבך מתפנה מכל הפסולת היומיומית ומתקשט בעיטורי זהב לקראת בואו של מלך בין שעריו. נשמתך חופנת את פניה בפרוכת של קדושה שרקמת. העלית את נרותיה וציפית אותה זהב טהור מבית ומבחוץ.  שעת רחמים זו, שקידשת אותה ליצוק אליה שיח תפילה אוהבת ומרגשת בינך ובינו. גם הוא הניח את כל רבבות מלאכיו ורקיעיו כדי לבוא לשכון אצלך, ולשמוע את רחשי הפעימות של ליבך ההומה. תפילתך פורשת כנפיה למעלה, וסוככת עליך בזר מוזהב של שמחה ורוגע אל חייך.

1. מעשה חושב. "וְעָשִׂיתָ פָרֹכֶת תְּכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי וְשֵׁשׁ מָשְׁזָר מַעֲשֵׂה חֹשֵׁב יַעֲשֶׂה אֹתָהּ כְּרֻבִים". לפי שבבית קדש קדשים לא היה הכהן רשאי להיכנס שם כי אם ביום כיפורים שבו נמשלו ישראל למלאכי השרת שנקראו כרובים כי בעצם היום ההוא החומר מעונה וכאילו איננו ולא נשאר בו כי אם הכוח השכלי המחשבה שנקרא מעשה חושב (כלי יקר).

כדי שכהן גדול יוכל להיכנס לקודש הקודשים, הזכירה לו הפרוכת לטהר את מחשבתו כמו המלאכים שאין להם גשמיות. העוצמה של תפילתך היא בקדושת המחשבה. התנערי ממחשבות שליליות, מקדי את כוונתך ותחושי את קירבת ה' בתוכך.

2. מעשה רוקם.  "וְעָשִׂיתָ מָסָךְ לְפֶתַח הָאֹהֶל תְּכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי וְשֵׁשׁ מָשְׁזָר מַעֲשֵׂה רֹקֵם". הצורות עשויות בו מעשה מחט, כפרצוף של עבר זה כך פרצוף של עבר זה (רש"י).

המסך היה רקום במחט, ומשני צדדיו ראו אותו ציור. בשעה שרוחשות שפתותיך תפילה, שפיך וליבך יהיו מתואמים, וישרטטו אותו ציור, אותה בקשה. זכרי שמלך הרחמים שוכן במעונך.

3. מעשה רשת. "וְעָשִׂיתָ לּוֹ מִכְבָּר מַעֲשֵׂה רֶשֶׁת נְחֹשֶׁת וְעָשִׂיתָ עַל הָרֶשֶׁת אַרְבַּע טַבְּעֹת נְחֹשֶׁת עַל אַרְבַּע קְצוֹתָיו". כי היצר הרע פורש רשת ללכדו במצודתו ורשת של המזבח מוציאו מרשת יצרו (כלי יקר).

במהלך היממה, רשתות רבות ומסובכות רוצות לדוג אותך לקירבן, והרשת של היצר היא המסוכנת ביותר. פרטי את בקשותייך, ועל ידי תפילתך המסתעפת כרשת את יכולה להינצל מנפילה לתוך הנסיונות שמחכים לך בפינה.

4. מעשה תבנית. "וּרְאֵה וַעֲשֵׂה בְּתַבְנִיתָם אֲשֶׁר אַתָּה מָרְאֶה בָּהָר". ג' ראשי פסוקים וראה אם דרך עוצב בי. וראה בנים לבניך. פירוש אם דרך עוצב בי וראה ועשה בתבניתם אשר אתה מראה בהר שתבוא להר הבית לבית המקדש להתפלל ולהודות ויתכפר לך כמו שסידר שלמה בתפלתו אם יחטא איש... ובא... בבית הזה ואם תעשה כן וראה בנים לבניך (בעל הטורים).

שלושה פסוקים מתחילים במילה 'ראה', שכולם קשורים בקשר של תנאי. אם יהיה בך חטא, תבואי להתפלל במקדש, ותזכי לראות בני בנים. התפילה מטהרת אותך מחטאי העבר, ומסייעת בעדך לגדל את דור העתיד. פני לה זמן, ותכניסי את אהבתו של הבורא אל משכן לבבך.

יהי רצון שאורה של המנורה יאיר את ביתך, קדושתו של מזבח תעטוף אותו ותרגישי ברחמי ה', המדברים אליך מעל הכפורת בין שני הכרובים.

המאמר נכתב לע"נ בת דודתי רבקה ג'ני סופיר ע"ה

יעל עט לוי היא סופרת, משוררת ומרצה. 8400398@gmail.com

תגיות:משכןפרשת תרומהיעל עט לויתפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה