חדשות מדע וטכנולוגיה

פיסת עובש היסטורית נמכרה תמורת 14,600 דולרים

מה יכול לגרום לפיסת עובש להימכר תמורת סכום מופקע שכזה? מסתבר שהכל תלוי במקורו של העובש, ובחשיבות ההיסטורית שלו...

  • ד' אדר התשע"ז
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

כמה שווה פיסה של עובש? לרוב הדעות היא דורשת טיפול מהיר באקונומיקה, לא העמדה למכירה פומבית. אבל הסיטואציה משתנה בצורה דרמטית כשמדובר בפיסת עובש שנוצרה על ידי אלכסנדר פלמינג, הרופא שגילה את הפניצילין – האנטיביוטיקה הראשונה. הפיסה הזו נמכרה אתמול לקונה אנונימי תמורת 14,600 דולרים.

הפניצילין התגלה לראשונה בשנת 1928, באופן מקרי לחלוטין: ד"ר אלכסנדר פלמינג, חוקר חיידקים בריטי, חזר מחופשת קיץ בסקוטלנד ומצא מעבדה הפוכה ומלוכלכת, כולל פטריה מסוג פניציליום נוטאטום שגדלה בצלחות הפטרי שלו – צלחות לגידול חיידקים שם הוא טיפח כמה זני חיידקים מסוכנים במיוחד. אבל כשהסתכל בצלחות דרך המיקרוסקופ, פלמינג נדהם לגלות שהפטרייה מנעה מהחיידקים להתפתח. "כשהתעוררתי בבוקר ה-28 בספטמבר 1928 בהחלט לא התכוונתי לחולל מהפיכה ברפואה בכך שאגלה את האנטיביוטיקה הראשונה בעולם, אבל אני משער שזה בדיוק מה שעשיתי", כתב פלמינג שנים לאחר מכן.

פיסת העובש שהועמדה למכירה פומבית השתייכה במקור לאחייניתו של פלמינג. היא שמורה מתחת לזכוכית, שעליה רשם פלמינג 'העובש שייצר את הפניצילין הראשון'. ייתכן בהחלט שמדובר בהגזמה, עם זאת: פלמינג נהג לחלק דוגמיות עובש עם הכיתוב הזה לאנשים רבים, כולל מכובדים כראש הממשלה בריטי וינסטון צ'רצ'יל והאפיפיור של אותה תקופה.

לפני תגלית הפניצילין, מחלות כמו דלקת ראות היוו סכנת חיים של ממש. "כשהפניצילין החל להימכר כתרופה, קראו לו תרופת הפלא", אומר קווין בראון, ארכיבאי במוזיאון אלכסנדר פלמינג. "התגלית הזו החלה עידן חדש ומציל-חיים ברפואה".

תגיות:מכירהעובש

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה