בריאות ותזונה

למה כל כך קשה להפסיק? 7 עובדות שאולי לא ידעתם, על ה’פסיכולוגיה’ של העישון

מנסים כבר שנים להפסיק אבל לא יודעים כיצד? לא מגדירים עצמם 'מכורים' ובכל זאת מעשנים בכל הזדמנות? הנה כמה עובדות שלא תרצו לפספס, על הפסיכולוגיה שמאחורי העישון

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מנסים כבר שנים להפסיק אבל לא יודעים כיצד? לא מגדירים עצמם 'מכורים' ובכל זאת מעשנים בכל הזדמנות? הנה כמה עובדות שלא תרצו לפספס, על הפסיכולוגיה שמאחורי העישון

מיליוני אנשים מתים מדי שנה ממחלות ובעיות בריאות, שנגמרו כתוצאה מעישון. אם גם אתם מעשנים (ואנחנו מקווים מאוד שלא) ולמרות שניסיתם, מאוד קשה לכם להפסיק – הגיע הזמן שתהיו מודעים לפסיכולוגיה שעומדת מאחורי הסיגריות, וכן - ישנה כזו.

העובדות שלפניכם מבוססות נתונים אמפיריים שעלו ממחקרים שונים, שמטרתם הייתה לבדוק מהו הקושי האמיתי שטמון בהחלטה להפסיק לעשן, ומדוע רוב האנשים מפתחים תלות אובססיבית ב'טקס' הזה.

והעובדות מדברות בעד עצמן:

1. לא בכדי עטופות הסיגריות בנייר צלופן שקוף מבחוץ, ובנייר כסוף מבפנים. יצרני ומשווקי הסיגריות רצו להעניק למעשן את התחושה שהוא מקבל סוג של 'מתנה'. מעשנים רבים תיארו את האהבה שלהם לסיגריות, בשל המגע הרך, הנעים והחלק של נייר 'המתנה', ואת ההתרגשות שאוחזת בהם בכל אימת שהם פותחים קופסת סיגריות חדשה.

2.  חוקרים מסבירים כי נייר הכסף שעוטף את הסיגריות עצמן, משווה להן מראה יוקרתי ומושך, שמשדר למעשן – 'אתה עשיר'.

3. הריח החזק של הטבק והניקוטין, גם הם מהווים קטליזטור פסיכולוגי לצריכת הסיגריות. מחקרים מוכיחים כי מעשנים מתמכרים בין היתר, גם לריח ה'מתקתק' של הסיגריות.

4. פעולה זו של שאיפת העשן – מחדירה חמצן לגופנו, וגורמת להתגברות של זרימת הדם מהלב לגוף. מכאן שהתחושה המידית של פעולת העישון היא נינוחות. הסיבה לכך היא שכשהניקוטין מגיע לכבד, הוא משחרר סוכר למערכת הדם – דבר שמקנה לגוף תחושת רוגע וסיפוק.

אולם לאחר שהסיגריה נגמרת, והאינסולין פירק את כל הסוכר – מתרחשת צניחה דרסטית בתחושות, ואדם נהיה עייף, רעב וחסר שקט. ומה עושים כדי להרגיע את התחושות הללו? ניחשתם נכון, לוקחים סיגריה נוספת וזוכים ל'רגע תהילה נוסף' אך מזויף, של אושר ורגיעה.

5. בהתבסס על הנאמר בסעיף הקודם, אנשים רבים טועים וחושבים כי הסיגריה ממלאת אצלם חסך רגשי, אולם כאמור – ההפך הוא הנכון. הדבר היחידי שהסיגריה מצליחה למלא הוא את הריאות, ולצערנו, 'המילוי' הזה לטווח הארוך - הוא קטלני.

6. מעשנים רבים שנשאלו מדוע הם אינם מפסיקים לעשן, אם ברור להם שהעישון מזיק לבריאותם – ענו כי זה 'נוח' להם, ושכרגע אין להם די כוח רצון להפסיק. 'אבל כשארצה באמת, לא תהיה לי בעיה להפסיק', אמרו רבים מהם.

אלא שהפסיכולוגיה בגרוש עובדת גם כאן. חוקרים מצאו כי בתת המודע של אותם אנשים, מתקבלים רשמים כמו: 'יהיה לי משעמם אם אפסיק לעשן', 'מה ימלא אותי אם אפסיק לעשן' ועוד. כך שמה שמנע מהם באמת להפסיק לעשן, היה התלות והפחד להשתעמם.

7. תאמינו או לא, אבל עישון הוא גם אקט שמונע מהשפעות חברתיות חזקות. מעשנים רבים למשל דיווחו על כך שקל להם יותר להיפתח וליצור קשרים בינאישיים עם אנשים אחרים שמעשנים, כשהעילה לפתוח בשיחה היא הסיגריה. (כשמישהו שואל אם יש לכם סיגריה למשל, לעתים זה משום שהוא מנסה להתחבר ולפתוח בשיחה, והסיגריה היא רק 'תרוץ').

השפעה חברתית נוספת היא ה'פחד ממה יגידו' – הרי צברתי לי כבר כל כך הרבה 'חברים' בזכות העישון, וחוץ מזה – כולם סביבי מעשנים. איך אומר להם שפרשתי, ועל מה אדבר איתם בהפסקות ה'עישון' – כשאני בעצם כבר לא מעשן?!

תגיות:סיגריותפסיכולוגיההפסקת עישוןבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה