עובדות ביהדות

10 עובדות מעניינות במיוחד על הנחת תפילין

מצווה יומיומית ומיוחדת מזכה את מקיימה לאריכות ימים, למחילת עוונות ולחיי העולם הבא. 10 עובדות על מצוות תפילין

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. מצוות עשה מן התורה: מצוות עשה מן התורה לקשור תפילין על היד ולהניח תפילין על הראש, בכל יום מימות החול. על פי ההלכה מניחים את התפילין ביום ולא בלילה, בימי חול ולא בימי שבת וחג. בעבר רווח הנוהג להניח תפילין בכל שעות היום, אך בימינו נהוג להניח תפילין רק במהלך תפילת שחרית. התפילין מכילות שתי יחידות עצמאיות: "תפילין של יד" ו"תפילין של ראש".

2. הקפדה על קדושתן של התפילין: ההלכה קובעת שהמניח תפילין צריך להקפיד באופן מיוחד שלא לפגוע בקדושתן כל עוד הן מונחות עליו. הקפדה זאת הביאה לנוהג לפיו מתחילים להניח תפילין רק סמוך לגיל בר המצווה, בניגוד למצוות אחרות, להן מחנכים ילדים מגיל צעיר.

3. זוכה לאריכות ימים: חז"ל הפליגו בשכרו של המניח תפילין. נאמר במסכת מנחות (דף מד) אמר ריש לקיש: כל המניח תפילין מאריך ימים, שנאמר: "ה' עליהם יחיו", ופירש רש"י: "שאותם נושאים עליהם שם ה' בתפילין יחיו".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

4. כאילו בונה מזבח ומקריב קרבן: במסכת ברכות (דף יד ודף טו) אמר רבי יוחנן, הרוצה שיקבל עליו עול מלכות שמים שלמה, יפנה, ויטול ידיו, ויניח תפילין, ויקרא קריאת שמע ויתפלל. וכל הנפנה ונוטל ידיו ומניח תפילין וקורא קריאת שמע ומתפלל, מעלה עליו הכתוב כאילו בנה מזבח והקריב עליו קרבן, שנאמר: "ארחץ בניקיון כפיי ואסובבה את מזבחך ה'". (תהילים כ"ו, ו')

5. הוכחה לגויים שאנו העם הנבחר: התפילין הן עדות והוכחה לכל הגויים שהשכינה שורה עלינו, והם יראים מאתנו, וכמו שנאמר: "וראו כל עמי הארץ כי שם ה' נקרא עליך ויראו ממך", ודרשו חז"ל (מנחות דף לה): "אלו תפילין שבראש".

6. זוכה לעולם הבא וכל עוונותיו נמחלים: "אמר רבא, כל המניח תפילין ומתעטף בציצית וקורא קריאת שמע ומתפלל, מובטח לו שהוא בן העולם הבא. ואמר אביי, ערב אני בו שאין אש של גיהנם שולט בו, ואמר רב פפא, ערב אני בו שכל עוונותיו נמחלים". (שימושא רבא)

7. שקולה לתרי"ג מצוות: בזוהר (דף ע"ז) מובא: "כל המניח תפילין ומתעטף בציצית, כאילו קיים תרי"ג מצוות".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

8. הגנה מחטאים: במסכת מנחות (דף מג): "רבי אליעזר בן יעקב אומר, כל שיש לו תפילין בראשו, ותפילין בזרועו, וציצית בבגדו, ומזוזה בפתחו, מובטח לו שלא יחטא, שנאמר (קהלת ד, י"ב): "והחוט המשולש לא במהרה יינתק".

9. מכריעה את הכף לזכות: הגאונים בשערי תשובה סימן קנ"ג מסבירים את דברי הגמרא במסכת ראש השנה (דף יג) שאם היו מעשיו של האדם שקולים, חצי מצוות וחצי עבירות, ובכלל מצוותיו היתה מצות תפילין – מכריעה היא אך הכף לזכות. מאידך, אם חלילה לא היתה מצוות תפילין בכלל מצוותיו – מכריעה היא את הכף לחובה.

10. סגולה לענווה ויראת שמים: הרמב"ם בהלכות תפילין: "קדושת תפילין קדושתן גדולה היא, שכל זמן שהתפילין בראשו של אדם, ועל זרועו, הוא עניו וירא שמים, ואינו נמשך בשחוק ובשיחה בטילה, ואינו מהרהר מחשבות רעות, אלא מפנה לבו בדברי האמת והצדק".

הרב זמיר כהן בהרצאה מחכימה ויסודית בנושא משיב על השאלות הבאות: מה הן תפילין, מה מטרתם, במה הם תורמים לאדם, וכיצד יש להניחם? מומלץ:

 
האם ידעתם שגם ברפואה הסינית יש מקור להנחת תפילין? כיצד מצוות התפילין פועלת על נפשנו? וגם: הסיפור המשעשע על הגוי שהניח תפילין שלוש פעמים ביום:
תגיות:מצוותתפילין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה