חדשות בארץ

מי מממן את ההוצאות על הסיעוד? ניחשתם נכון: האזרחים

המצב בבתי האבות גרוע, ואם לא די בכך כעת מתברר כי ההוצאה הפרטית על הסיעוד נופלת על כתפי האזרחים

  • ב' אדר התשע"ז
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

מחקר חדש של מרכז טאוב מצביע על כך שבמדינת ישראל, ההוצאה הפרטית על סיעוד היא גבוהה פי 3 מאשר ברוב מדינות ה-OECD.

לפי המחקר, אותו ערכו פרופ' דב צ'רניחובסקי, פרופ' אביגדור קפלן, איתן רגב ופרופ' יוחנן שטסמן, ההוצאה הפרטית על סיעוד בישראל גבוהה פי 3 מאשר במדינות ה-OECD. הממוצע ב-OECD להוצאה ציבורית על סיעוד עומד על 16% מתוך כלל ההוצאה על סיעוד באותן מדינות, ואילו בישראל ההוצאה הפרטית גבוהה פי 3, ועומדת על 45% מסך ההוצאה. בהשוואה לשאר המדינות, ישראל באה מיד אחרי שווייץ ופורטוגל, ואילו שאר המדינות נמצאות הרחק מאחור.

במהלך המחקר נבחנו סוגיית מימון הטיפול הסיעודי וארגונו. מן המחקר נראה כי כיום יש מספר אופציות של טיפול סיעודי: טיפול בקהילה, דיור מוגן, או אשפוז סיעודי מורכב במחלקה סיעודית. את הטיפול בקהילה מעניקות בעיקר קופות החולים, ואת שירותי הסיעוד הביתיים מעניקים עובדים זרים או מקומיים. הדיור המוגן הוא מוסדות פרטיים, והאשפוז הסיעודי המורכב ניתן בעיקר על ידי קופות החולים.

מי מממן את הטיפול הסיעודי? כאן יש להבדיל בין מימון המדינה לבין האזרחים עצמם. מימון המדינה הוא בעיקר על ידי הביטוח הלאומי, שמסבסד טיפולים סיעודיים ליותר מ-160 אלף קשישים. העלות: 5.3 מיליארד ₪. כמו כן, גם משרדי הבריאות והרווחה מממנים חלק מהוצאות הדיור המוגן, בעלות של 2.1 מיליארד ₪, ויותר מ־1,500 קשישים בעלות של יותר מ-800 מיליון ₪ מקבלים אף הם את מימון המדינה לטיפול סיעודי מורכב.

לפי המחקר, בשל קצת גידול האוכלוסייה, בשנים הקרובות יהיו הרבה יותר אנשים סיעודיים בישראל. על פי התחזית, שאוכלוסיית בני ה-70 ומעלה תוכפל עד 2035 מ-610 אלף כיום ל-1.24 מיליון. כך גם הצרכים הסיעודיים יוכפלו. האם ישראל ערוכה להתמודד עם העומס על המערכת? החוקרים טוענים בתוקף שלא.

החוקרים מציינים את יוזמות הממשלה לשם פתרון משבר הביטוחים הסיעודיים: יוזמה אחת, אותה מקדם משרד האוצר, מבקשת להפוך את הביטוחים הסיעודיים לביטוחים שמבוססים על פרמיות אישיות. לעומת זאת, משרד הבריאות מקדם ביטוח סיעודי אוניברסלי באמצעות שימוש בכספי מס הבריאות.

החוקרים מתייחסים לשתי הצעות אלו, מציינות כי הן סותרות אחת את השניה, ומדגישים כי "שתי ההצעות אינן מתייחסות לסוגיות הבסיסיות בתחום הטיפול הסיעודי: הזכאות הסלקטיבית לטיפול מוסדי והפיצול בין גופים בארגון השירות".

"הדרך לפתור את הבעיה היא להגדיר סל בסיסי אוניברסלי לטיפול סיעודי שימומן ממקורות ציבוריים בנוסף לתשלום חובה שייגבה מכל האזרחים", מסכמים החוקרים את ממצאי המחקר. "מימון זה יהיה מהעלאת גיל הפרישה והתאמתו להתארכות תוחלת החיים. במקביל יתאפשר, לצד הביטוח הסיעודי, גם ביטוח סיעודי משלים, ותוקם רשות ייעודית שתהיה אחראית לנושא".

תגיות:קשישיםסיעוד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה