ונשמרתם

סכנת הקלנועיות: מה עומד מאחורי ריבוי התאונות והנפגעים בתאונת קלנועיות?

הקלנועית, כלי רכב העושה רושם תמים למדי, טומן בחובו סכנות רבות ותוצאות קשות: עשרות תאונות, 20 הרוגים, פצועים רבים באורחות שונים

  • ב' אדר התשע"ז
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

מוסף 'ממון' של 'ידיעות אחרונות' חושף את תוצאות השימוש בקלנועיות: בתוך 4 שנים גדל מספר הנפגעים פי 3.

הקלנועית, כלי רכב העושה רושם תמים למדי, החלה להיות נפוצה יותר ויותר בשנים האחרונות. מדובר ברכב חשמלי זעיר, המיועד לקשישים מוגבלים בתנועה. הכלי סגור ונראה כרכב קטן, ומחירו, הנמוך בהרבה משאר כלי הרכב בשל הקלות במס, הופך אותו לפופולארי גם לקהל הצעיר יותר.

עם זאת, הסכנות בשימוש בכלי זה גדולות, והתוצאות קשות. לפי נתוני מכון גרטנר, המרכז הלאומי לחקר טראומה, ב-4 השנים האחרונות זינק מספר הפצועים שאושפזו לאחר תאונות קלנועיות פי 3: 95 ב-2016, לעומת 34 ב-2012. יותר מכך: 18% מהפצועים בתאונות קלנועיות נפגעים באורח קשה ואנוש, ואחד מכל 30 נהרג. בשנים האחרונות נהרגו למעלה מ-20 רוכבי קלנועיות. גם מי ששורד את הפגיעה, מצבו לא מזהיר במיוחד: 20% מהמאושפזים נזקקים לשיקום. גילם של הנפגעים מבוגר, ומקשה על השיקום: כ-40% מהפצועים הם בני 75־84, 20% הם בני 85 ומעלה ו-19% הם בני 55-64.

יצוין כי על פי חוק, חל איסור על קלנועיות לנסוע בכביש בין עירוני, ועליהן לנסוע על המדרכה גם בעיר, מלבד לשם חציית כביש, או במקרה שהמדרכה חסומה או שאינה קיימת. נסיעה בכביש באמצעות קלנועית היא מסוכנת: הקלנועית מוגבלת לפי החוק למהירות של 12 קמ"ש בלבד, והיא אינה מסומנת בשעות החשכה.

זאת ועוד: למרות שחלק מהקלנועיות נראות כמו רכב אמיתי, הן אינן מעניקות שום הגנה לנוסעים, שגם אינם חגורים, בשעת תאונה. יש להבין כי קלנועיות לא דורשות רישוי, אין חובת רשיון נהיגה ולא ביטוח. איש לא מדריך את המשתמשים לגבי מגבלות החוק והשימוש, למרות שחלקם הם מי שמעולם לא הוציאו רשיון נהיגה, לא מכירים את חוקי התנועה, ולא התנסו בשליטה בכלי רכב.

גורם נוסף לסכנה בקלנועיות הוא חוסר המיומנות של המשתמשים, אשר רבים מהם הם נהגים מבוגרים, שמעולם לא למדו נהיגה. על פי זה ניתן להבין מדוע 60% מהפצועים בתאונות קלנועית נפגעו בתאונות עצמיות, ללא מעורבות של רכב נוסף. עם זאת, בכ-26% מהתאונות הייתה מעורבות של רכב מנועי, דבר המצביע על כך שקלנועיות רבות נעות בכביש, בניגוד לחוק.

חשוב להבין את בעיית האכיפה וחוסר ההסברה בקרב האוכלוסייה המשתמשת בקלנועיות: המשטרה נמנעת מאכיפת החוקים בשל התייחסותה לקלנועית ככלי תחבורה בסיסי והכרחי למי שמוגבל בתנועתו. בשל כך, אין אכיפה ואין הסברה, וקשישים רבים ממשיכים לנסוע בכביש ולסכן את עצמם. 

תגיות:ושמרתםקלנועיתתאונות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה