חדשות מדע וטכנולוגיה

הממותה נכחדה לפני אלפי שנים. עכשיו, חוקרים רוצים להחזירה לחיים

האם אפשר להחזיר לעולם בעלי חיים שנכחדו לפני אלפי שנים? חוקר אמריקאי סבור שכן, והוא מתכוון להתחיל עם הממותה

  • א' אדר התשע"ז
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

אף אחד מאיתנו לא פגש מקרוב ממותה, מהסיבה הפשוטה שמדובר בחיה שנכחדה לפני אלפי שנים. הסיבה היחידה שמדענים יודעים על קיומה היא הימצאותם של מאובני ענק שמעידות על קיומו של מין הדומה לפילים, אבל גדול ממנו בהרבה. לפי המאובנים, הממותות הגיעו לגובה של 4 מטרים, משקלם עלה על 7 טונות, והשנהבים הענקיים שלהם היו מעוגלים וקעורים. בסיביר מוצאים עד היום ממותות קפואות, שגופן השתמר היטב בזכות הקור העז ששרר באיזור מאז ועד היום.

אבל יש מי שמתכוון להחזיר לחיים את הממותה. החוקר ג'ורג' צ'רץ' מאוניברסיטת הרווארד אמר בשבוע שעבר לתקשורת כי הצוות שלו רחוק רק שנתיים מהחייאת כמה מהתכונות של הממותה הצמרירית – אחד מתשעת זני הממותות שנכחדו. צ'רץ' מתכוון לעשות זאת על ידי הכלאה של גנים משרידי הממותות הקפואים שנמצאו בסיביר עם גנים של פיל אסייתי. "המטרה שלנו היא ליצור עובר שיהיה יצור כלאיים, שילוב של פיל וממותה", מסביר צ'רץ'.

לפרויקט יש מבקרים רבים, כולל פעילי זכויות חיים שטוענים כי 'החזרה לחיים' של חיה שנכחדה היא גימיק שמסיט את תשומת הלב משלל בעלי החיים הקיימים היום ונמצאים בסכנת הכחדה. צ'רץ' לעומתם טוען שהפרויקט שלו דווקא יעזור לפילים האסייתיים המצויים בסכנת הכחדה: הכלאה גנטית עם גנים של ממותה תהפוך אותם עמידים יותר לקור, מה שיגדיל את שטח הטריטוריה בו הם יכולים לחיות. צ'רץ' גם מאמין שיצורים שיוולדו מההכלאה שהוא מתכנן יוכלו לחיות בטונדרה של רוסיה וקנדה ולעזור לעצור את התחממות כדור הארץ. "ממותות שיחזרו לחיים יעזור לשמור את כדור הארץ קר יותר על ידי דברים כמו...חפירת בורות בקרח המבודד כך שאוויר קפוא יחדור אל הקרקע", הוא כותב.

האם זה נכון? דבר אחד בטוח: את גור הפיל-ממותה הראשון, כולם ירצו לראות.

תגיות:ממותהמדעפיל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה