חדשות יהדות

הוחזר שער הברזל שנגנב באופן מסתורי מאתר הזיכרון במחנה דכאו

שער הברזל, הנושא את הכתובת 'העבודה משחררת', הוחזר למחנה באותו אופן מסתורי בו נעלם. ולא, מנהלי אתר הזיכרון לא מתכננים להחזירו למיקומו המקורי

  • כ"ז שבט התשע"ז
שער הברזל (צילום אילוסטרציה: shutterstock)שער הברזל (צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

שער ברזל הנושא את הכיתוב בגרמנית 'העבודה משוחררת' הוחזר באופן מסתורי למחנה הריכוז דכאו, ממנו נגנב לפני למעלה משנתיים.

שער הברזל של האתר, המשמש כיום אתר זיכרון, נגנב בשנת 2014. "כמעט והתייאשנו מכך שיוחזר אי פעם, וכבר ייצרנו העתק שהותקן במקום השער המקורי", אמרה גבריאל האמרמן, העומדת בראש האתר, לרשת הידיעות AP.

הנהלת אתר הזיכרון של דכאו החליטה שלא להחזיר את השער למיקומו המקורי אלא להציג אותה בתערוכה, כשהוא נעול בארון זכוכית עם אזעקה כדי למנוע גניבות נוספות. השער יוצג לציבור החל מאפריל, אז שוחרר המחנה מידי הנאצים.

שער הברזל שוקל למעלה ממאה קילוגרמים, והמשטרה הגרמנית לא הצליחה להבין כיצד התרחשה גניבתו. הגניבה לא תועדה במצלמות האבטחה, והתרחשה כנראה בזמן שהשומרים פטרלו סביב המחנה. הרשויות המקומיות גינו במרץ את הגניבה, אבל לא הצליחו לקדם את פיענוח הפשע.

בסוף השנה שעברה, מקור אנונימי יצר קשר עם המשטרה ומסר כי השער נמצא במיקום מסוים בנורבגיה. בעקבות כך אותר השער והוחזר למחנה, אם כי עדיין לא ברור מי גנב אותו ומדוע.

מחנה ההשמדה דכאו הוקם בשנת 1935 ליד מינכן, והיה לאב-הטיפוס של מחנות ההשמדה שבהמשך הושמדו בהם מיליוני יהודים. למעלה מ-200,000 איש מרחבי אירופה הוחזקו בדכאו, ולמעלה מ-40,000 איש מתו שם. הכיתוב הציני שעל השער, 'העבודה משחררת', היה חלק בולט מהתעמולה הנאצית והופיע גם במחנות אחרים. מטרתו היתה להטעות את האסירים כך שיחשבו שמדובר במחנה עבודה שבו התנהגות טובה וחריצות יעניקו להם הגנה.

תגיות:מחנהשער הברזל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה