כתבות מגזין

רן ובר: "רציתי ליצור ספר ריגול בינלאומי שכולו בתוך הקדושה"

בימים אלה מריץ רן ובר את הפרויקט החדש שלו: ספר מתח מרתק עם מסרים יהודים עמוקים. למה דווקא ספר מתח? מה יכול ללמוד כל אדם מהשליחות של סוכן המוסד לעצור את האיראנים? ואיך ייתכן שרק אחרי שחזר בתשובה הוא החל להוציא ספרים? ראיון מיוחד

  • כ"ז שבט התשע"ז
רן ובר רן ובר
אא

יואב שרף הוא סוכן מוסד המנסה לבנות לו חיים חדשים, רגועים ושלווים, כבעל חנות משחקים. בנימין הוא בעל תשובה שמגיע לארצות הברית אחרי שאשתו נרצחת על ידי מחבלים. 'מחשבי הקיצין' הם קבוצה אפוקליפטית קיצונית הפעילה בארצות הברית ומנסה לכונן סדר עולמי חדש...

מה מחבר בין יואב, בנימין, והקבוצה המסתורית? ובכן, הם כולם מככבים בספרו החדש של רן ובר 'מחשבי הקיצין' שבימים אלו מגוייסים כספים להפקתו דרך אתר הדסטארט.

רן, זו הפעם הראשונה שאתה מוציא ספר מתח. מה העלה לך את הרעיון לספר?

"הרעיון לספר צץ אצלי לפני שש שנים. שתי דמויות קרמו עור וגידים אצלי: יואב, סוכן המוסד שמיואש מהחיים, ובנימין החוזר בתשובה. עניין אותי הדיאלוג בין שניהם, וזה היה הגרעין לסיפור. מדובר בספר מתח שעוסק בריגול בינלאומי, אבל כולל גם מסרים עמוקים מהיהדות דרך מערכת היחסים בין יואב לבנימין והטלטלות שיואב עובר בעקבותיה".

יואב, אגב, מגלה רן וובר, לא חוזר בתשובה בסוף הספר. "אני משאיר את זה פתוח. לא ברור במאת האחוזים מה הוא הוא הולך לעשות עם עצמו בהמשך. לא רציתי שזה יהיה משהו מטיפני ופלקטי, אז לא החזרתי אותו בתשובה במובן הקלאסי. אבל הוא כן מתקרב ליהדות, כן מתחיל לתקן את המעשים שלו – שזו המשמעות האמיתית של תשובה. למשל, אם בתחילת הספר הוא פורץ למחשבים של משרד התחבורה ומוחק את 22 הנקודות שעומדות לחייב אותו בקורס נהיגה מונעת, בסוף הספר הוא פורץ שוב למחשבים – הפעם כדי להחזיר לעצמו את הנקודות..."

למה ספר מתח, בעצם? לא זה היה הכיוון של הספרים הקודמים שלך.

"נכון, זו הפעם הראשונה שאני מתנסה בז'אנר הזה. קודם כל, זה ספר ריגול בינלאומי שכולו מלא יהדות, התחזקות, אמונה וטוב. השילוב של העולמות יכול לדבר לכל מי שכבר מתחזק ונמנע מלקרא את הספרים האלה בגלל סצנות האלימות המוגזמת וחוסר הצניעות שמאד מצויים בהם. זה ספר נקי לגמרי, אבל נותן את אווירת האקשן והמתח של ספרי מתח טובים – הכל בתוך הקדושה. אז דבר ראשון נתנו פה ספר נקי וטוב למי שרוצה ספר מתח מרתק על האקרים וקודים גרעיניים ויחסים בינלאומיים, אבל רוצה גם לקרוא רק דברים כשרים.

"הדבר השני שניסיתי לעשות, הוא ליצור ספר שיכול לדבר למי שאוהב ספרי מתח ואין לו אנטי ליהדות. אם יש לכם אח או שכן לא דתיים, אפשר להציע להם לקרוא את הספר הזה. הוא לא מאיים, זה ספר מתח מלהיב ומלא דרמה, אבל תוך כדי הסיפור הוא חושף את הקורא לעולם שהוא לא מכיר – עולם היהדות. בעצם החשיפה הזו זהה לתהליך שעובר יואב בספר, כשהוא מתחיל להתקרב ליהדות בהיותו בארצות הברית. מהרבה בחינות באמת קל יותר להתקרב ליהדות בארצות הברית מאשר בארץ: שם הדת מנותקת מהפוליטיקה, ושם אפשר לבוא לתפילות שבת וסעודות שבת בלי להרגיש לחץ שאתה חייב לקטלג את עצמך ולהחליט לאן אתה שייך. דרך התהליך הזה אני מנסה להעביר לקוראים את הטוב, התקווה, והערבות ההדדית של עם ישראל".

מה המסר העיקרי שאתה רוצה שהקוראים יקחו מהספר?

"לפעמים קוראים ספר מתח מוצלח ויוצאים ממנו בתחושת ריקנות. אני מקווה שקוראי הספר יצאו בתחושה של תקווה, בתחושה שלכל אדם בעולם יש שליחות. ליואב בספר יש שליחות לעצור את האיראנים – גם אם השליחויות שלנו בחיים פחות דרמטיות, אני מאמין שכל קורא יצא עם התחושה שיש לו שליחות ייחודית בעולם הזה, שיש תיקון, תכלית ועשייה מיוחדים להם".

'מחשבי הקיצין' מספר וובר, אוחז עכשיו בשלב ההגהות הלשוניות. לאחריו יצטרך רק כריכה, עימוד והדפסה.

הספרים הקודמים של רן וברהספרים הקודמים של רן ובר

למה החלטת לגייס הפעם את הכסף דרך הדסטארט?

"יש הוצאה לאור שאני עובד איתה הרבה שנים ומאד מרוצה ממנה, אבל כשהם דיברו עם חנויות גדולות על 'מחשבי הקיצין' אמרו להם שלא ממש יודעים מה לעשות עם זה. זה ספר יהדות? זה ספר מתח? לאיזה ז'אנר צריך לשייך את זה? עולם הספרים כיום מתמקד מאד במיון לז'אנרים, והחנויות מתקשות להבין ספר שלא בדיוק משחק לפי הכללים האלה. הרגשתי שיהיה נכון, לכן, לפנות להדסטארט. אני יודע שאנשים שהם בקטע של התחזקות לא יראו סתירה בין הסיפור למסר, אלא יבינו את הצורך לצרוך תרבות יהודית טובה אבל גם לקבל ערך יהודי מהספר.

"עוד סיבה שבחרתי בהדסטארט: כשהוצאתי את הספרים הקודמים ראיתי שיש לא מעט אנשים שרוצים לרכוש חבילות של ספרים כדי לחלק לחברים בעבודה, לבני משפחה, וכן הלאה. 

אחד היתרונות בגיוס המונים הוא שהתומכים יכולים לקבל חבילות ספרים ולהיות בעצמם חלק ממנגנון ההפצה. מי שחשוב לו הרעיון של הספר, מי שחשוב לו להרחיב מעגלים ולהגיע לעוד אנשים גם דרך מתח ויהדות, יכול לקבל חבילת ספרים להפצה. אני אמנם כותב את הספר, אבל אלה שירכשו חבילה להפצה חשובים לא פחות ממני. זה באמת פרויקט משותף שלי עם כל תומכי הדסטארט".

חוץ מהחבילות, וובר מזכיר שתומכים בסכומים מסויימים זוכים בלילה או שבת בצימר גלילי יפהפה במושב 'אמירים'. ("זה ממש ליד רבי שמעון בר יוחאי. עברנו לשם לשנה, והצימרים האלה הם מנוחת הנפש אמיתית"). בינתיים, הפרויקט גם זכה לכבוד מיוחד: הוא נבחר להימנות על 'בחירת הצוות' של הדסטארט, אחד מתוך חמישה פרויקטים בלבד שהדסטארט מסמנת כראויים לציון. "זה צעד בונה אמון גדול בספר", אומר וובר בסיפוק, הלינק לפרוייקט, לחצו כאן.

צימר במושב 'אמירים'צימר במושב 'אמירים'

איך אתה מסביר את זה שרק אחרי שחזרת בתשובה התחלת לכתוב ספרים?

"בכל אחד הקב"ה טבע כישרונות מסוימים שיוצאים לפועל רק בנסיבות מסוימות. מה שדחף אותי לכתיבה הוא הרצון הבוער לשתף אנשים בדברים מופלאים שפגשתי ביהדות ובחסידות. הרבה אנשים מתקשים ללמוד ספרי חסידות ופנימיות התורה, אבל מתחברים לרעיונות כשהם נחשפים אליהם דרך סיפור. אחרי שהוצאתי את 'אני והאין רוכבים על אופנים', למשל, אשתי סיפרה לי שהיא קיבלה שיחות טלפון מכמה וכמה נשים שאמרו לה: 'סוף סוף הבנתי את הרעיונות מליקוטי מוהר"ן שבעלי מנסה להסביר לי כל הזמן'..."

מה הספר הבא בקנה?

"השם הזמני שלו הוא 'אני יודע שישנו בוודאי', ספר על חיזוק הזוגיות לאור תורתו של רבי נחמן מברסלב, על בסיס הסיפור 'אבידת בת מלך'. זה יהיה ספר מתנה כמו נקודה טובה".

לפרויקט של רן ובר כנסו.

תגיות:רן וברספריםספר מתח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה