פורים

איך מתגברים על המניעות, ושמחים בפורים באמת? הגר"ח קנייבסקי בעצות מופלאות

בגיליון 'דברי שיח' שם מפורסמים דברי קדשו, מובא כי הרב נהג לומר שדברי חז"ל על השמחה שצריכים להרבות בה משנכנס אדר – איננה דבר של מה בכך. אז איך בכל זאת זוכים לשבר את המניעות ולזכות לשמחה אמיתית מעומקא דליבא בחודש אדר? קראו בכתבה שלפניכם

הגר’’ח קנייבסקי (צילום: פלאש 90)הגר’’ח קנייבסקי (צילום: פלאש 90)
אא

כל אחד מאיתנו שואף לשמוח באמת, ובפרט כשהוא מצווה על כך – כמו ביום פורים, שאז עבודת השמחה כפולה ומכופלת. נדמה שבפורים, הפסוק 'גדול המצווה ועושה, ממי שאינו מצווה ועושה' -  מקבל משנה תוקף אחר לגמרי, שהרי 'משנכנס אדר מרבין בשמחה'.

אולם לדברי מרן הגר"ח קנייבסקי – אין מדובר בשמחה של 'לחיצת כפתור', כי הלא אי אפשר להיות שמחים סתם ככה.

בגיליון 'דברי שיח' שם מפורסמים דברי קדשו, מובא כי הרב נהג לומר שדברי חז"ל על השמחה שצריכים להרבות בה משנכנס אדר – איננה דבר של מה בכך.  

לדבריו, בשביל להשיג שמחה אמיתית טוב לשתות מעט יין בכל יום מימי חודש אדר, זאת כדי לרומם את הנפש ולכוונן אותה לשמחה המסוגלת בחודש זה. עוד אמר כי כך ינהג אף מי שעתיד לעמוד למשפט עם גוי – שאז התועלת גדולה ביותר.

מובא ב'דברי שיח' כי במשך שנים אחז הגר"ח קנייבסקי במנהג זה, ונהג בעצמו לשתות בחודש אדר מעט יין בכל יום. כשנשאל מה יעשו הנשים שאינן רגילות בשתיית היין ואין דבר זה משמחן, השיב הגר"ח קנייבסקי כי טוב יעשו אם ישמחו עצמן בבגדים נאים, בתכשיט או בכל דבר אחר שעושה להן טוב על הלב ויביא אותן לכדי שמחה.

אנקדוטה נחמדה שצוינה בעניין זה הייתה מקרה שהיה עם בתו של מרן בשנות ילדותה. כילדה קטנה, ביקשה מאביה לתת לה שתי הלכות קצרות מאוד ללמוד מדי יום – כיוון שראתה ש'כל השונה הלכות בכל יום, מובטח לו שהוא בן העולם הבא'. והיא רצתה להבטיח את מקומה... אך בתגובה השיב לה אביה: "משנכנס אב ממעטים בשמחה, משנכנס אדר מרבים בשמחה".

בעניין מי שנוהג ללמוד את מסכת מגילה החל מט"ו בשבט כדי לסיים ביום פורים, אמר הרב: "הרי מסכת מגילה ניתן גם להתחיל בפורים בלילה, ולגמור בפורים ביום. את זה לא צריך להתחיל חודש קודם".

צפו בהרצאה המאלפת על מעלת סעודת הפורים, והדרך להגיע לשמחה אמיתית בה:

תגיות:עצותפוריםהגר"ח קנייבסקישמחה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה