בריאות ותזונה

לוקחים ויטמין C בחורף? אתם סומכים על הויטמין הלא נכון

מחקר חדש מצא: נטילה קבועה של ויטמין D מגנה מפני הצטננויות וזיהומים בדרכי הנשימה, והשפעתה אף עשויה למנוע התקפי אסטמה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תמיד שמעתם שהדרך להימנע מהצטננויות ומחלות חורף למיניהן היא להקפיד על נטילה קבועה של ויטמין סי? צר לנו לאכזב, אבל מחקר חדש מגלה שויטמין אחר לגמרי אחראי על הגנה מפני מחלות: ויטמין D.

המחקר מבוסס על ניתוח של נתונים מ-11,000 משתתפים בניסויים קליניים ב-14 מדינות בעולם. אומר עורך המחקר, פרופסור אדריאן מרטינו מאוניברסיטת קווין מרי בלונדון: "המאמץ המחקרי המשותף הזה סיפק לנו לראשונה הוכחה שוויטמין D מגן מפני זיהומים בדרכי הנשימה...ככל שיש לאדם רמה נמוכה יותר של ויטמין D, ההשפעה של לקיחת התוסף תהיה חזקה יותר. למרב התועלת יש להקפיד על נטילת ויטמין D מידי יום". החוקרים מצאו שהשפעת הויטמין הייתה עצמתית דיה אפילו כדי למנוע התקפות אסטמה.

מחסור בויטמין D מוגדר כיום כמגיפה עולמית. עם זאת, עד היום יתרונות הויטמין המוכחים היו בעיקר קשורים לבריאות העצמות והשרירים. כעת מסתבר שהוא חיוני גם לתפקוד המערכת החיסונית. נראה כי הוא מגן מפני זיהומים בדרכי הנשימה על ידי העלאת רמת הפפטידים (חומר טבעי דמוי אנטיביוטיקה) בריאות. תוצאות המחקר גם מסבירות מדוע הצטננויות ומחלות דרכי הנשימה שכיחות יותר בחורף, כאשר רוב בני האדם מקבלים משמעותית פחות ויטמין D בגלל חשיפה מעטה מידי לשמש.

החוקרים סיכמו את הנתונים באמירה שהירידה בסיכון לזיהום נשימתי אקוטי בעקבות נטילת ויטמין D הייתה שוות ערך לאפקט המגונן שנוצר כתוצאה מחיסון לשפעת.

הצטננויות וזיהומים בדרכי הנשימה הם הסיבה הנפוצה ביותר לביקורי רופא והיעדרות לעבודה. בהתחשב בכך שתוסף ויטמין D הוא דבר זמין וזול, אומרים החוקרים, אין ספק שמשתלם למערכות רפואה ציבוריות להתחיל לקדם נטילה של תוספי ויטמין D בחודשי השנה המועדים לפורענות.

תגיות:ויטמיניםבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה