זוגיות ושלום בית

מחקר חדש: עשיית חסד עם בן הזוג טובה לבריאות הנפש (שלכם)

מה עדיף: לעשות טובה לבן או בת הזוג או לקוות שיעשו לכם טובה? מחקר אמריקאי חדש בדק, וחזר עם מסקנות חדש משמעיות

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מה יותר טוב – לתת או לקבל? מחקר חדש מוכיח שמנקודת מבט בריאותית, מוטב לכם לתת – במיוחד לבני הזוג שלכם.

הארי רייס, פרופסור לפסיכולוגיה מאוניברסיטת רוצ'סטר, ארה"ב, הוביל צוות של חוקרים במחקר של 175 זוגות צעירים אמריקאים. "המחקר שלנו נועד לבדוק האם הפגנת אכפתיות כלפי הזולת משפרת את מצבו של הנותן", אומר רייס.

הפסיכולוגים ביקשו משני בני הזוג לרשום בנפרד, מידי יום, במשך שבועיים, את כל ההזדמנויות בהן אחד מהם ויתר, התאמץ, או יצא מגדרו כדי לשמח את בן או בת הזוג. בנוסף, הם מילאו בכל יום שאלון שנועד למדוד את מצב רוחם ורמת הרווחה הרגשית שלהם.  

התוצאות: הבעלים והנשים דיווח שהם נתנו בממוצע 0.65 מעשים כאלה ביום, וקיבלו בממוצע 0.59. המעשים כללו דברים כמו שינוי תכניות אישיות למען בן או בת הזוג, מעשה שהראה לבן או בת הזוג שמעריכים אותם, או הבעת חיבה כלפי בן או בת הזוג.

לפני המחקר, המדענים העריכו שההשפעה הגדולה ביותר על הנותן תהיה כאשר הפעולה שלו מקבלת הכרה מהמקבל, כי ההכרה הזו תגרום לו להרגיש מוערך. על אף שההנחה הזו הוכחה נכונה, החוקרים הבחינו במשהו נוסף.

"ברור שהמקבל צריך לשים לב לחסד שנגמל איתו כדי להפיק מכך תועלת רגשית", אומר רייס, "אבל ההכרה הזו הרבה פחות חשובה לנותן". הם גילו שבן או בת הזוג שעשו מעשה למען השני הרגישו טוב יותר גם אם הבעל או האישה כלל לא הראו שהם הבחינו במחווה שלהם. למעשה, הסיפוק שהם שאבו ממעשה החסד היה ב-45% גדול יותר מאשר השמחה שנגרמה למקבל. למשל, אם הבעל יצא לעבודה, ראה שחלון המכונית של אשתו מכוסה שלג, וגירד ממנו את השלג בטרם נסע לדרכו, הוא הרגיש טוב יותר במשך היום גם אם לא קיבל שום הוכחה לכך שאשתו בכלל שמה לב למה שעשה.

"אין ספק", מסכם רייס, "שלפעול מתוך חמלה מתגמל את האדם בכל מקרה".

בעקבות תוצאות המחקר, רייס ועמיתיו עובדים עכשיו על מחקר שבודק את התועלת הרגשית של הוצאת כסף על אחרים: ההנחה היא שהוצאת כסף כדי להועיל לאדם אחר משפרת את מצבו הרגשי של הנותן, אבל רק אם הנתינה היא בכוונה טהורה ולא כדי 'לעשות רושם'.

תגיות:חסדזוגיותנתינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה