ונשמרתם

מצמרר: מדוע הסיכויים למוות בעריסה, גוברים דווקא כשהתינוק נמצא במשפחתון?

השבוע, בתוך שעה בלבד - קיפחו את חייהם שלושה תינוקות, ששהו במשפחתונים ברחבי הארץ. מדוע הסיכויים למוות בעריסה גוברים במשפחתונים, מה הקשר לחודשי החורף ואיך ניתן למנוע את הישנות המקרים העצובים? ד"ר ענת שץ מספקת את כל התשובות  

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

השבוע כאב עם ישראל את כאבם של הורי שלושת התינוקות שנפטרו בשנתם בפרק זמן של שעה אחת, בזמן ששהו במשפחתונים. משלושת המקרים שנבדקו עולה החשד כי מדובר במוות בעריסה – דהיינו מוות שנגרם בפתאומיות במהלך השינה, אימתו של כל הורה.

בישראל מתים מדי שנה באופן פתאומי, כ-45 תינוקות מתחת לגיל חצי שנה. ד"ר ענת שץ, יו"ר עמותת 'עתיד' האמונה על חקר ומניעת מוות פתאומי של תינוקות, אומרת כי מוות בעריסה נכלל תחת ההגדרה של תינוק שהיה בריא לחלוטין, ומת ללא סימנים מקדימים בזמן השינה. לדבריה, מחקרים שנעשו ברחבי העולם מלמדים כי במידה ונמצאה סיבה שיכולה להסביר את המוות, אזי אין מדובר במוות בעריסה.

"ישנם גורמי סיכון שבנוכחותם עולה הסיכון למוות בעריסה מאות מונים", מסבירה ד"ר שץ, בריאיון שנעשה עמה ל'וואלה'. "למשל השכבת תינוק לישון על הבטן, עישון של האם או בסביבתה במהלך ההיריון ובסביבת התינוק, חימום יתר של התינוק דהיינו הלבשתו בשכבות ביגוד רבות וחימום יתר של הסביבה בה הוא ישן, שינה משותפת במיטת ההורים, נוכחות חפצים רכים או מזרון רך מדי ועוד".

ד"ר שץ מסבירה כי גם להנקה חלק חשוב בהפחתת הסיכון לתופעה. "מחקרים מראים שאפילו הנקה של חודשיים, בעלת ערך בהורדת שיעור הסיכון, מאשר הזנה בפורמולה בלבד", היא אומרת. "ככל שמניקים למשך זמן ארוך יותר, ההשפעה חזקה יותר והסיכון נמוך יותר".

דבר נוסף שקשור לכך הוא השכבה של התינוק עם מוצץ, שלדברי ד"ר שץ – "מחקרים הראו כי זה עוזר לתינוק להתעורר, אם הוא נקלע למצוקה". כמו כן, חשוב להקפיד על סביבת השינה של התינוק כמו מזרון נוקשה, הימנעות מחימום יתר (בעיקר בחודשי החורף הקרים) וגם לא להשאיר חפצים רכים או מסוכנים שעלולים לגרום לתופעות חנק (למשל שמיכה).

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

 

מה הקשר בין שלושת המקרים שאירעו במשפחתונים, ומה אפשר ללמוד מכך?

לדברי ד"ר שץ, כ-60 אחוזים ממקרי המוות בעריסה – אירעו אצל מטפלות, מעונות או משפחתונים, ולא אצל ההורים. "מדובר באחוז מאוד גבוה, וחשוב שההורים ידעו את הסיכונים שיש בעובדה שהילד לא נמצא תחת השגחתם המלאה. בין אם מדובר במשפחתונים, מעונות, בייביסיטר, סבתות או דודות – חשוב שכולם ינהגו על פי כללי הזהירות, כדי לשמור על היקר להם מכל".

לדבריה, הורים רבים מקפידים לשמור על ההנחיות, אך מספיק שפעם אחת הילד נמצא אצל מטפלת או אדם אחר שנוקט בגישה שונה – זה כבר מסכן את הילד, ומגביר את הסיכון למוות בעריסה.

מה למשל?

למשל עניין ההרגל. "ידוע ממחקרים שההורים משכיבים תינוק על הגב, כפי שאנו ממליצים, והוא מתרגל. ואז, באופן פתאומי או חד-פעמי משכיבים אותו על הבטן, לרוב אצל מטפל אחר – והסיכון למוות בעריסה עולה אז עד פי 21. כלומר – סיכון גבוה מאוד. לכן על ההורים מוטלת האחריות להנחות את צוות המטפלים, הדודות וכדומה, לפעול לפי כללי הזהירות המתבקשים".

תגיות:מוות בעריסהסכנהמשפחתונים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה