סיפורי אמונה

מיוחד: השריפה השתוללה בעיר, אך בתי היהודים לא נפגעו כלל

"אני מבטיח ברשות בית דין של מעלה! שכל מי שיקבל על עצמו לברך ברכת המזון מתוך הכתב לא ישלוט בו חרון האף ולא תבוא שריפה יותר אל ביתו"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בספר 'אמונה שלמה' מובא הסיפור הבא, שהתרחש בעיר וילנא, בעת שכיהן בה הגאון רבי משה איווער זצ"ל.

באותה תקופה פקדו שריפות רבות את הקהילה היהודית בוילנא. השריפות לאסונות רבים בנפש, בגוף ובממון, ובני הקהילה חשו כי אין זה אלא חרון אף ה' אשר גורם למידת הדין להשתולל ברחובות.

רב העיר, הגאון רבי משה איווער זצ"ל, כינס את כל בני העיר לאסיפה דחופה, היה זה בתקופה שחש ר' משה כי הגיע קיצו.

כאשר התאספו בני העיר, החל הרב איווער דבריו, שיצאו מדם לבו: "רבותי, קהל קדוש! שריפות רבות פוקדות את עירנו לאחרונה וגורמות לאסונות רבים, מן השמים תובעים מאתנו דבר מה. על כן, אני מבטיח ברשות בית דין של מעלה! שכל מי שיקבל על עצמו לברך ברכת המזון מתוך הכתב לא ישלוט בו חרון האף ולא תבוא שריפה יותר אל ביתו". במילים אלו, סיים הרב את דרשתו הקצרה וירד מדוכן הנואמים.

הקהל נענה לבקשתו של הרב, וקיבל על עצמם לברך ברכת המזון בכוונה ומתוך הכתב. רק יהודי אחד העז להשמיע את השגותיו על הדברים: 'וכי על ידי שאברך בכוונה – תיעצר המגיפה?!', תהה לעצמו באדישות.

והנה, דבר פלא. מאז אותו יום פסקו השריפות, והמנוחה והשלווה שבה לשרור בוילנא.

מספר ימים לאחר האסיפה, נפטר הרב איווער זצ"ל, והקהילה ליוותה אותו בכאב לדרכו האחרונה. עם תום השבעה, פרצה זעקה גדולה בעיר: שריפה אדירה משתוללת. בתים רבים נשרפו ורכוש רב אבד מן העולם.

לאחר שהצליחו לכבות את השריפה, נוכחו הכל לדעת כי אף בית של יהודי לא נשרף. השריפה כילתה רק בתי גויים, ונעצרה בסמוך לביתו של יהודי אחד – אותו יהודי שלא קיבל על עצמו לברך את ברכת המזון בכוונה ומתוך הכתב, כבקשת רב העיר.

כאשר התקרבה האש לביתו ואיימה לכלות את ממונו, קראה האישה לבעלה והתחננה בפניו: "מהר ורוץ אל קברו של ר' משה זצ"ל, וקבל על עצמך שמהיום והלאה תקפיד לברך ברכת המזון מתוך הכתב".

הלה, מפוחד האש האימתנית המתקרבת לביתו, אץ רץ בכל כוחו לבית העלמין והשתטח בבכיות גדולות, תוך כשהוא מקבל על עצמו את עצת הרב לברך ברכת המזון מתוך סידור. והנה, דבר פלא: האש הגדולה, שכבר הגיעה אל דלתו של אותו יהודי, נעצרה וכבתה מאליה באורח נס.

עצה לשמירת העושר: ברכת המזון מתוך הכתוב, לחצו כאן.

תגיות:ברכת המזוןשריפה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה