סיפורי אמונה

מה ענה הגר"ח קנייבסקי לגר צדק, שטען כי לא הבין את הגמרא?

אל ביתו של מרן הגר"ח קנייבסקי הגיעה השאלה הבאה: אדם שנמצא בתהליכי גיור ולומד יהדות – התחרט לפתע מהגיור, כי אינו מבין את הגמרא. מה השיב הגר"ח קנייבסקי, ומה המסר לכל אחד ואחד?

הגר’’ח קנייבסקי (צילום: פלאש 90)הגר’’ח קנייבסקי (צילום: פלאש 90)
אא

יהודי המוסר שיעור גמרא יומי בהרצליה, ניגש אל המגיד הרב ראובן קרלנשטיין ובפיו הסיפור הבא: "בשיעור אותו אני מוסר, משתתף, מזה מספר שבועות, אדם שנמצא בתהליכי גיור ולומד לימודי יהדות על מנת להיות גר צדק. יום אחד פנה אלי ואמר לי: "זהו זה! אני לא ממשיך! אני לא אהיה גר!"

"מה יש? מה קרה?", שאלתי אותו, והוא ענה: "אני יושב כאן בשיעור כבר כמה שבועות, מאזין בקשב ולא מבין מילה! מה תאמר לי - שהשיעור עמוק מידי, וקשה מאוד לתפוס אותו? אבל אני רואה שאין פני הדברים כך! הנה יושבים בשיעור נערים צעירים, ילדים, והם כן מבינים, מתערבים בשיעור, שואלים, משיבים, מתפללים ומתווכחים, ואני לא תופס על מה הם מדברים! ואלא מה, תאמר שאני סתום, שיש לי ראש חלש? אני מוכן להראות לך את התעודות שלי, את הציונים שלי, ותראה בעצמך את כישרונותיי הברוכים. המסקנה היחידה היא שגמרא זה לא בשבילי! אני לא מסוגל להבין אותה! אם כן למה לי להתגייר? כדי שלא אבין כלום?"

"אמרתי לו: 'זו באמת שאלה חזקה מאוד, אני לא יכול לענות לך תשובה על שאלה כ"כ קשה! בבני ברק יש רב קדוש, קוראים לו רבי חיים קנייבסקי. נלך ביחד ונשאל אותו. נשמע מה הוא אומר".

"הגעתי איתו לרב קנייבסקי ושאלנו אותו את השאלה. ר' חיים חייך, פנה אלי ואמר לי: "איך אתה רוצה שידע ללמוד, הרי אין לו מלמד?"

"ברגע הראשון נפגעתי", ממשיך מגיד השיעור בסיפורו. "מה זאת אומרת 'אין לו מלמד?' הרי יש לו! אני מלמד אותו כל יום!' ור' חיים המשיך ואמר: "נכון שאתה מלמד אותו! אבל אנו אומרים כל יום: 'ברוך אתה ה' המלמד תורה לעמו ישראל'. הקב"ה מלמד רק את עמו ישראל, הוא לא מלמד גויים! והיות והקב"ה לא מלמד גויים – אין כל פלא בכך שאינו מבין! ברגע שיתגייר- יהיה לו מלמד. הקב"ה יהיה המלמד שלו, ואז הוא יבין!"...

"כמובן, ואין כל צורך לציין, כך באמת היה!", מסיים מגיד השיעור את הסיפור.

הרב ראובן קרלנשטיין, שהביא את המעשה, סיכם אותו באמרו: "בכל מקום שבן אדם יושב ולומד תורה- שכינה עמו. הקב"ה לומד אתו ומלמד אותו! אם היינו מרגישים זאת ב'חוש', כמה טעם היה לנו בלימוד התורה".

תגיות:גיורהרב קנייבסקילימוד גמרא

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה