סיפורים אישיים

האישה היתה בדרכה לניתוח לב, ונדהמה לתשובתו של הסטייפלר

מה השיב הסטייפלר לאישה שהיתה בדרכה לניתוח, מה אמר על כך הרב שך, ומדוע נראה לפעמים שתפילות לא פועלות?

אא

בספר "תולדות יעקב" אודות הסטייפלר זצ"ל מובא הסיפור הבא: אישה אחת שסבלה ממחושים שונים בלבה, והרופאים פסקו לה שעליה לעבור ניתוח לב. במשך מחצית השנה המתינה האישה לתור לניתוח. בהיותה בדרך לבית החולים במונית בלוויית בעלה, בקש הבעל מן הנהג לעבור דרך רחוב רשב"ם, כדי שירד להתברך מפי הסטייפלר. כששמע הסטייפלר את בקשתו הגיב: "מה פתאום ניתוח? אין בכך שום צורך! אפשר להאריך ימים בלי ניתוח!"

הבעל ההמום לא ידע את נפשו – במונית למטה ממתינה אשתו, אשר כבר מוכנה נפשית לניתוח, וכיצד זה יוכל להודיע לה לפתע פתאום כי העניין כולו בטל ומבוטל?! נכד הסטייפלר שהבחין במבוכתו, יעץ לומר לו לאשתו שהסטייפלר שלח להיוועץ ברב שך, וכך תעכל האישה במתינות את המהפך. הרעיון מצא חן בעיני הבעל, והוא עלה גם לביתו של הרב שך זצ"ל וספר את סיפורו. 

"נו", הגיב הרב שך, "הסטייפלר יודע מה נעשה בשמים, ואם אמר שאין צורך בניתוח, הרי שבאמת אין בו צורך".

ההכרעה הכפולה התקבלה על ליבם של בני הזוג, והם סבו על עקבותיהם וביטלו את הניתוח. וראה זה פלא – לא חלף זמן רב והמחושים שהיו בליבה של האישה נעלמו כליל, והיא שבה לתפקוד מלא כאחד האדם! שנים מאוחר יותר נפטר הסטייפלר, ומאז שבו אל האישה מחושיה וכאביה. שוב חזר הרשרוש בלב, שוב שבה המחלה לתקוף אותה, ושוב המליצו לה הרופאים על ניתוח

כעת פנה הבעל אל ר' חיים קנייבסקי  וסיפר את כל השתלשלות הדברים.

נענה ר' חיים ואמר: "יש מחלוקת תנאים במדרש (ספרי יעקב סי' לא) אם ברכה של צדיק מוגבלת לתקופתו חיותו בלבד, או שהיא תקפה גם מעבר לה. המחלוקת היא מהי מידת קידוש ה' שבקיומה של ברכת הצדיק- כשהתנאים דנים האם גם לאחר פטירתו ניכר קדוש השם שבקיום ברכתו".

"במקרה שלנו", סיים רבי חיים, "הכל מודים שגם לאחר הפטירה יהיה ניכר קידוש ה', שהרי רבינו ברכה שתאריך ימים, ואם חלילה, לא תאריך ימים, תצא ברכתו לבטלה! כאן הכל יודו שהמחלה לא תשוב עוד!"

והאישה הבריאה בשנית!

 

"תפילת החולה עצמו חביבה ביותר מכל דבר אחר"

עם כל זאת לא פעם התרעם הסטיפלר זצ"ל על הגישה שהתפשטה גם בקרב בני התורה, למהר לרוץ לבקש ברכת צדיק בכל ענין קטן כגדול, תוך בזבוז זמן יקר של לימוד תורה וקיום מצוות. "אמנם", הסביר, "יש עניין לבקש ברכות, אך על ידי כך שוכחים את העיקר, הלוא הוא התפילה של החולה עצמו וכל הקרובים אליו. תפילה זו חשובה ביותר, שכן היא אמתית וכנה ומקובלת לפני הקב"ה יותר מכל דבר אחר!"

"לא פעם", נהג לומר, "כאשר נערכת תפילה על חולה במחלה קשה, ישנה הרגשה כאילו התפילות אינן פועלות, אך תחושה זו בטעות יסודה מפני כמה וכמה סיבות".

הסטייפלר העניק 2 נקודות עיקריות לכוחה של התפילה, גם במקרה שלכאורה הצרה לא עברה. "ראשית", הסביר, "גם במקרה שנגזרה גזירה, בכל זאת מועילה התפילה להקל על ייסוריו של החולה. שנית, לא פעם מועילה התפילה להארכת חייו, ואפילו במקצת, וכל רגע מן החיים הוא יקר מפנינים ואין בכוחנו להעריך את ערכו!"

בעניין זה יש לזכור את דברי המדרש על פרשת בשלח: "ומהו 'ופרעה הקריב'? אלא שהקריב את ישראל לתשובה שעשו. אמר רבי ברכיה: יפה היתה הקרבת פרעה לישראל ממאה צומות ותעניות, למה? שכיוון שרדפו אחריהם וראו אותן, נתייראו מאוד ותלו עיניהם למרום ועשו תשובה והתפללו... למה הדבר דומה? למלך שהיה בא בדרך, והיתה בת מלכים צועקת לו: בבקשה ממך, הצילני מיד הליסטים. שמע המלך והצילה. לאחר ימים ביקש לישא אותה לאישה, היה מתאווה שתדבר עמו ולא היתה רוצה, מה עשה המלך? גירה בה הלסטים כדי שתצעק המלך, כיוון שבאו עליה הלסטים התחילה צועקת למלך, אמר לה המלך: "לכך הייתי מתאווה, לשמוע קולך!"

 

"התשובה שעשו ישראל - עדיפה על מאה צומות"

"כך ישראל, כשהיו במצרים והיו משעבדים בהם התחילו צועקים ותלין עיניהם לקדוש ברוך הוא... מיד "וירא אלוקים את בני ישראל", התחיל הקב"ה להוציאם משם ביד חזקה ובזרוע נוטיה, והיה הקב"ה מבקש לשמוע את קולם פעם אחררת ולא היו רוצין, מה עשה? גירה לפרעה לרדוף אחריהם, שנאמר: 'ופרעה הקריב', מיד 'ויצעקו בני ישראל אל ה'', באותה שעה אמר הקב"ה: "לכך הייתי מבקש – לשמוע קולכם..."

על דברי המדרש הנ"ל, אמר המשגיח הרב יחזקאל לוינשטיין זצ"ל, יסוד נפלא: "בדרך כלל, רגילים בני אדם לחשוב שהתפילה הינה אמצעי להינצל מצרה, ואילו לא היתה הצרה באה – לא היה כלל צורך להתפלל. כלומר, לכאורה, התפילה היא דרך להינצל מצרות.

אך אין הדבר כך כלל, אלא ההיפך הוא הנכון: התפילה היא מטרה לעצמה, פועלת באופן ישיר לקיומו של העולם ומקרבת את המתפלל אל הבורא יתברך! כאשר אדם מתרפה במלאכת התפילה ושוכח אתבוראו – באות הצרות ומעוררות אותו להתפלל! נמצא אם כן, שאין התפילה אמצעי לצרה, אלא אדרבה, הצרה הינה אמצעי של הקב"ה המתאווה לתפילת האדם, להביא אותו לתפילה!

הרב זמיר כהן מספר על גדולתו וקדושתו של הסטייפלר זצ"ל, אביו של הרב חיים קנייבסקי, ועל חוויותיו שלו מביקורו אצל הרב:

באדיבות אתר 'דרשו'.

תגיות:סיפורים אישייםהסטייפלרניתוח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה