ט"ו בשבט

רגע לפני ט"ו בשבט: תזכורת כשרות ונגיעות בפירות, לשנת תשע"ז

רגע לפני ט"ו בשבט, 'מכון התורה והארץ' מפרסם את נתוני הנגיעות של החרקים בפירות השונים, על פי בדיקות מדגמיות שבוצעו במעבדות המכון, במשך שנים ספורות. מה עושים אם מצאנו חרק בפרי, איך נוהגים בט"ו בשבט שחל בשבת ואיך בודקים פירות משבעת המינים - קראו בכתבה החשובה שלפניכם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רגע לפני ט"ו בשבט, 'מכון התורה והארץ' מפרסם את נתוני הנגיעות של החרקים בפירות השונים, על פי בדיקות מדגמיות שבוצעו במעבדות המכון, במשך שנים ספורות.

הפירות (מתוך אריזות סגורות) שהוכתרו כבעייתיים, ובהם נמצא מספר גבוה של חרקים הם: תאנים עם 61% נגיעות מתוך בדיקה מדגמית של 87 פירות, 11% נגיעות ב-302 תמרים שנבדקו, 5% נגיעות מתוך 191 משמשים מיובשים ו-2% נגיעות בשזיפים, חמוציות וצימוקים.

לעומתם, הפירות שנמצאו כנקיים מחרקים הם אננס ופפאיה.

אם חשקה נפשכם באכילת תותים, כדאי שתדעו שהשנה התותים נגועים במיוחד, וחרקים שונים לא ירדו מהם גם לאחר שטיפות רבות. לכן בניגוד לתותים מהשנה שעברה, השנה יש סיכון גבוה יותר באכילתם, ועדיף לוותר.

מה עושים במידה ומצאנו חרק בפרי?

לדברי נציגי המכון, יש לחתוך את המקום שעליו נמצא החרק, יחד עם חלק מהפרי. לאחר שנהגנו כך, הפרי מותר באכילה.

ט"ו בשבט שחל בשבת

היות והשנה ט"ו בשבט חל בשבת, במכון התורה והארץ ממליצים להסיר את הכנימות מבעוד מועד בערב שבת, כדי לא לבוא חלילה לידי איסור בורר. דבר נוסף, חרקים רבים נמצאים על גבי הקליפה החיצונית ואפשר להסירם באמצעות שטיפה במים חמים.

במידה ולא הספקתם לעשות את הבדיקות הנצרכות בערב שבת, אפשר לעשות זאת גם בשבת – בתנאי ששטיפת הפירות תהיה בסמוך לאכילתם.

איך תקדימו תרופה למכת הנגיעות?

לדברי רבני המכון, הסבירות לנגיעות בפירות עולה כאשר רוכשים מוצרים שעמדו זמן רב על המדף או כאלה שאוחסנו בתנאים בלתי הולמים. לכן טוב תעשו אם תשתדלו לקנות את הפירות ממקום שדואג לתחלופה גבוהה של המוצרים המשווקים בו, ושהפירות יהיו ארוזים בשקיות ולא בתפזורת.

פירות משבעת המינים, יש לבדוק באופן הבא:

זיתים – אם יש עליהם סימני נקבים קטנים, חייבים לפתוח אותם בעזרת סכין ולוודא שהם נקיים מחרקים.

תמרים – אם הם לחים, צריך רק לבדוק שמדובר בפרי שלם ללא נקבים. תמרים יבשים צריך לפתוח לאורכם, להוציא את הגלעין ולבדוק מול מקור אור אם יש בהם פירורים, חורים וכדומה. חשוב לציין שגבישים לבנים אינם מסוכנים מבחינה זו, ואפשר לצרוך את התמרים אם זה כל מה שנמצא בהם.

צימוקים – על מנת לצרוך אותם מוכרחים ראשית להשרותם במים רותחים, ולאחר התרחבות הצימוק, צריך להתבונן היטב במים ולראות האם ישנם חרקים שצפים בתוכם. במידה וכן, זה מראה על נגיעות ואין לאכול אותם. טוב לנהוג באותה שיטה גם עם השזיפים והמשמשים המיובשים.

תאנים – בדיקת תאנים מיובשות היא כמעט בלתי אפשרית על ידי עין בלתי מקצועית, ולכן עדיף להימנע מצריכתן.

רימון – במידה ובקליפתו החיצונית ישנם נקבים או גוון מעט כהה, צריך לשטוף היטב את הקליפה (על מנת להסיר את הכנימות הדבוקות אליה) ולאחר מכן לפתוח את הרימון ולהסיר את החלקים שחוששים לגביהם.

תגיות:ט"ו בשבטפירותכשרות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה