בריאות ותזונה

אחת ולתמיד: אלו המאכלים שהוכחו מדעית כמפחיתי הסיכון ללקות בסרטן

ד"ר אושרה ספיר מהמחלקה להנדסה כימית במכללה האקדמית להנדסה, מונה את המאכלים שהוכחו מדעית כמפחיתי הסיכון ללקות בסרטן. לדבריה, המכנה המשותף לכל המאכלים הללו הוא שהם עתירים בפיטוכימיקלים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מאות מחקרים שבדקו את הקשר בין המאכלים שאנו צורכים לבין הסיכון לחלות במחלות מסוכנות כדוגמת הסרטן, בוצעו בעשורים האחרונים ברחבי העולם. סרטן, דלקת פרקים ומחלות לב למיניהן – כולן הן מחלות שנגרמות כתוצאה ממה שמתקרא בעגה הרפואית 'עקה חמצונית' (או Oxidative Stress).

ה'עקה החמצונית' היא תופעה שמסמלת נזק כלשהו שנגרם לחלבונים ול-DNA, כתוצאה מ'רדיקלים חופשיים'. כשהתופעה מתגברת, היא עשויה לגרום נזק רב לתאי גופנו, ואז הם מתפקדים באופן לקוי או מתים חלילה.

בטור מיוחד שהתפרסם היום (ג') ב-Ynet, ד"ר אושרה ספיר, מהמחלקה להנדסה כימית במכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון, מונה את המאכלים שהוכחו מדעית כמפחיתי הסיכון ללקות בסרטן ומסבירה שמחקרים רבים רואים בתזונה עתירת פיטוכימיקלים, את סיבה לכך.

אז מה זה פיטוכימיקלים?

"מדובר בחומרים אורגנים מהצומח, שמדענים מעידים עליהם כבעלי השפעה מועילה על בריאות האדם", מסבירה ד"ר ספיר ומוסיפה כי בין הפיטוכימיקלים המוכרים יותר ניתן למצוא את הליקופן – שמצוי בעגבניות, את האיזופלבונים – שמקורם בסויה, ואת הפלבונואידים – שמצויים בפירות. "מדובר בנבחרת רחבה מאוד של תרכובות, שבדרך כלל מעניקות לירק או הפרי צבעים חדים, טעמים וריחות עזים כדוגמת תה ירוק, ענבים שחורים, פאפאיה, גזר, כרוב עלים, אגוזים וזרעונים, חצילים, נבטים, בצל, תפוחים, כרובית, משמשים מיובשים, דלעת, תרד, מנגו, ארטישוק ועוד", מסכמת ד"ר ספיר ומוסיפה כי ככל שהתזונה עתירה בירקות ופירות, כך גדל הסיכוי לצרוך פיטוכימיקלים.

הפיטוכימקלים ממקורות צמחיים, שהוכחו כיעילים בהפחתת הסיכון לחלות בסרטן הם:

ליקופן

הליקופן הוא חומר נוגד חמצון יעיל שמצוי בפירות וירקות אדומים כמו אבטיח, עגבניה, גויאבה ורודה, משמש ופפאיה. מחקרים שנעשו בתחום האפידמיולוגיה גורסים כי יש קשר בין תזונה עתירת ליקופן לבין הפחתת הסיכון ללקות בסרטן (ובפרט סרטן הערמונית והשד).

לדברי ד"ר ספיר, עגבנייה שחוממה או בושלה – כדוגמת שקשוקה או מרק עגבניות ביתי – היא מקור טוב ויעיל יותר לליקופן.

פוליפנולים

מדובר בתרכובות בעלות נוגדי חמצון ברמה פנומנלית, שהוכחו כמפחיתי מחלות ממאירות ובעלות נטייה לפיתוח גידולים. פוליפנולים מצויים בפירות יער לסוגיהם, פירות הדר, ענבים שחורים, תה ירוק, פולי סויה ועוד.

ספונינים

הספונינים הם חומרים שפוגעים בשכפול ה-DNA התאי, ומונעים את החלוקה של התאים הסרטניים. מצויים בעיקר בשעועית ירוקה.

אינדולים

מפחיתים את פעילות האסטרוגן ומצויים בעיקר בכרוב וברוקולי.

קפסאיצין

חומר שמגן על ה-DNA מהתפתחות תאים ממאירים, ומצוי בפלפל אדום חריף.

אליצין

האליצין הוא בעצם שום טרי שעובד לכדי חומר פעיל במיוחד שניחן ביכולת מדהימה לקטול תאים סרטניים, עד כדי כך שרופאים מסוימים מחשיבים אותו לסוג של 'כימותרפיה' טבעית.

כורכומין

הכורכומין הוא חומר חזק במיוחד שמופק משורש צמח הכורכום (טומריק), ומתאפיין בסגולות רפואיות מדהימות ביותר כגון מניעת סרטן לסוגיו והגרורות המתפתחות ממנו, מניעת דלקות, ריפוי פצעים, עצירת תהליכי הזדקנות ועוד.

תגיות:מאכליםמניעהסרטןהפחתה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה